ایجاد مراکز نوآوری در استان های کشور ضروری است

ایجاد مراکز نوآوری در استان های کشور ضروری است

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اسماعیل قادری فررییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری در مراسم امضای تفاهم نامه ایجاد مرکز نوآوری صنایع خلاق دانشگاه پبام نور با اشاره به اینکه در بعد رسانه ای و اطلاع رسانی فعالیت های صورت گرفته عرصه نوآوری و کارآفرینی، کافی نیست، تصریح کرد: دانشگاه پیام نور یکی از بهترین ظرفیت های کارآفرینی در کشور است و باید از این ظرفیت ها به نحو مناسبی استفاده کنیم.

وی افزود: تاکنون ۱۰ مرکز نوآوری با همکاری دانشگاه پیام نور در کشور ایجاد شده است که باید تعداد این مراکز را حداقل ۲ برابر کنیم و در هر استان یک مرکز نوآوری ایجاد شود. این مراکز نوآوری می توانند مکمل فعالیت های پارک های علم و فناوری باشند.

به گفته قادری فر، یکی از نیازهای اساسی در حوزه کارآفرینی ایجاد اشتغال در حوزه «مدیوم تک» است. در سالهای اخیر همه تلاش ما معطوف به حوزه «های تک» بود؛ اما در حوزه های دیگر نیز راه برای اشتغالزایی باز است که این کار با کمک فارغ التحصیلان حوزه علوم انسانی میسر می شود و برنامه خلاق به دنبال همین هدف است.

وی همچنین تصریح کرد: بازار مدیوم تک بزرگ تر و بکرتر است و نیروی انسانی خوبی نیز در این زمینه داریم. اگر یک صندوق مشترک برای تامین این بازار جدید ایجاد کنیم عواید آن نصیب جامعه، جوانان و کشور می شود.

رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه عنوان کرد: پارک های علم و فناوری در برخی استان ها اشباع شده اند و باید به فکر ایجاد مراکز نوآوری در استان ها باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد شتاب دهنده های تخصصی در حوزه علوم انسانی نیز ضروری است و معاونت علمی از شکل گیری این شتاب دهنده ها حمایت مادی و معنوی می کند.

توسعه ظرفیت های صنایع خلاق به کمک دانشگاه پیام نور

محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: این برنامه پایان سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ در معاونت علمی آغاز شد. در واقع این برنامه به دنبال حمایت از بازیگران زیست بوم نوآوری است که کمتر دیده می شوند اما نقشی پررنگ در توسعه این زیست بوم دارند.

وی افزود: در برخی مجموعه های دانش بنیان، اثبات وجود فناوری های «های تک» کمی مشکل است در حالیکه این مجموعه ها تاثیر قابل توجهی در توسعه نوآوری و کارآفرینی اجتماعی کشور دارند. به همین دلیل برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق برای حمایت از این نوع مجموعه ها ایجاد شد.

نیری با اشاره به دو مخاطب اصلی این برنامه، عنوان کرد: صنایع فرهنگی و استارتاپ ها به صورت مشخص مخاطبان اصلی این برنامه  هستند و ما می توانیم به کمک این برنامه ظرفیت های دانشگاه پیام نور را برای توسعه کارآفرینی به میدان بیاوریم.

وی معتقد است که توسعه ظرفیت های صنایع خلاق می تواند برآمده از ظرفیت هایی باشد که از دانشگاه پیام نور بیرون می آیند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: در کنار مراکز نوآوری، مراکز نوآوری صنایع خلاق نیز باید ایجاد شود تا با سرعت بیشتری این حوزه را توسعه دهیم.

تفاهم نامه نامه ایجاد و راه‌اندازی مرکز نوآوری صنایع خلاق دانشگاه پیام‌نور به منظور ایجاد بستر مناسب برای گفتمان‌سازی، تشویق و آموزش جوانان برای کارآفرینی، حمایت از توسعه محصول و ورود به بازار برای شرکت‌های نوپای صنایع خلاق و کمک به صادرات محصولات صنایع خلاق به خارج از کشور، بین دانشگاه پیام‌نور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه  فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.

حمایت بلندمدت به منظور رونق و توسعه مرکز نوآوری صنایع خلاق و شعب آن در مراکز و واحدهای دانشگاه، حضور و همکاری مستمر در فعالیت‌های مرکز نوآوری صنایع خلاق از طریق دفتر نظارت و کارشناسی دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم خلاق، کمک به استقرار تیم‌ها و شرکت‌ها در مرحله شروع استقرار، تسهیل در معرفی دانشگاه و مرکز نوآوری صنایع خلاق به عنوان همکار، مبادی و کارگزار ارائه خدمات در سامانه زیست‌بوم خلاق، تسریع حمایت از دانشگاه و شرکت‌های معرفی‌شده از مسیر مبادی به منظور برخورداری از تسهیلات در زیست‌بوم خلاق و حمایت از مرکز نوآوری صنایع خلاق برای بهره‌برداری از دستاوردهای طرح به صورت ارائه دوره‌های آموزشی در سایر مبادی زیست‌بوم خلاق از جمله وظایف ستاد توسعه  فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این تفاهم نامه است.

همچنین اختصاص محل اجرای تفاهم‌نامه مطابق با مفاد ماده ۱ صرفاً به موضوع تفاهم‌نامه به مدت ده سال، در اختیار قراردادن فضای لازم به منظور راه‌اندازی دفتر نظارت و کارشناسی دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم خلاق در مرکز نوآوری به کارفرما، تجهیز مرکز نوآوری صنایع خلاق براساس امکانات قابل انتقال از مراکز و واحدهای دانشگاهی طبق قوانین دانشگاه و استقرار تیم‌ها و شرکت‌ها در مراکز نوآوری خلاق با کمک و همراهی معاونت و ستاد از جمله تعهدات دانشگاه پیام نور است.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات