دکتر فتی: ارزش علمی ما زمانی افزایش می یابد که بتوان از آن محصول ساخت

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در تشریح برنامه گام دوم انقلاب گفت: مسیر پیشرفت ایران از گذرگاه علم و فناوری عبور می کند.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری هرمزگان دکتر علی فتی با اشاره به سخنان امیرالمومنین حضرت علی علیه السّلام که می فرماید هر که علم دارد قدرت دارد، افزود: یکی از شاخصه های موفق، توسعه علم و دانش است. به اعتقاد من علمی خوب است که بتوان از آن تجاری سازی و محصول از آن خارج کرد.

وی افزود: کشور ایران از لحاظ تولید علم مشکلی ندارد به طوری که در حال حاضر رتبه ۱۶ علمی دنیا را داراست همچنین از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۵ رشد ما تقریبا ۱۶ درصد بوده است.

به گفته فتی، در بحث تولید علم کشور ایران بالاتر از برخی کشورهای توسعه یافته قرار دارد اما آنچه که ایران در حال حاضر به آن احتیاج دارد تولید فناوری از علمی است که در حال حاضر آن را داراست.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان ادامه داد، علم زمانی می‌تواند به عنوان شاخص به آن نگاه کنیم که ببینم چقدر این علم بر توسعه یک کشور اثر گذاشته است همان‌طور که رهبری معظم انقلاب می‌فرمایند علوم ما باید کاربردی باشند.

وی به نقش پارک علم و فناوری در کاربردی شدن علم اشاره کرد و گفت: این مجموعه با هدفی که برای آن تعیین شده، می بایست دستاوردهای پژوهشی با حمایت‌هایی که انجام می‌دهد تبدیل به محصول شود و این حرکت یک دهه است که آغاز شده است.

فتی با اذعان  به اینکه در بحث تجاری‌سازی مشکل داریم، گفت: این به فرهنگ سازی برمی‌گردد که ما می‌توانیم  فرهنگ سازی لازم را از آموزش و پرورش شروع کنیم. خوشبختانه این موضوع با نگاه مثبتی که در سیستم آموزش و پرورش هرمزگان وجود دارد عملیاتی شدن آن دور از انتظار نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشجوی ماه باید متمایز باشد، افزود: سالانه هزاران مهندس از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند و همین موضوع معضلی شده تا درصد بیکاری افراد تحصیلکرده نیز بالا برود این بیکاری از طرفی بعضاً به خود دانشجویان نیز برمی گردد چرا که دانشجویان باید این موضوع را در نظر بگیرند که در یک حوزه مشخص متخصص شده و در همان بخش صاحب سبک شوند.

فتی ادامه داد، پارک علم و فناوری هرمزگان به عنوان نماینده دولت، حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت است و با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و با تنفس ۲ ساله با بهره ۵ درصد در تلاش است تا بتواند از ظرفیت دانشجویی و سایر افراد خلاق برای توسعه فناوری بهره ببرد. در این مسیر مهم این است که جوان هرمزگانی انگیزه و خودباوری داشته باشد و نیازی که استان هرمزگان دارد روی آن کار و محصول مورد نیاز را به بازار عرضه کند.

وی با بیان اینکه ما نباید از ظرفیت دریا غافل شویم چرا که سود همین یک موضوع دریا می تواند کل استانهای جنوبی را خودکفا کند مهم این است که ما بتوانیم از این ظرفیت استفاده و فناوری لازم از آن تولید و به بازار عرضه کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در پایان با تاکید بر به کارگیری دیپلماسی علمی در گام دوم انقلاب افزود:لازم است در این برهه زمانی در حوزه دیپلماسی علمی فعالانه کار کنیم و از ظرفیت شرکت های فعال دانش بنیان برای تحقق خواسته‌ها بهره لازم را ببریم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری هرمزگان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری هرمزگان

    پارک علم و فناوری هرمزگان

    پارک علم و فناوری هرمزگان یک پارک علم و فناوری در شهر بندرعباس می باشد

    نظرات