روانشناسی رنگ در شبکه های اجتماعی: بررسی اهمیت و نقش رنگها در بازاریابی
فهرست
چرا باید به روانشناسی رنگ توجه کرد؟
روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ
کدام رنگ خصوصیات برند شما را نشان میدهد؟
روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی
نحوه استفاده از روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی
روانشناسی رنگ در شبکه های اجتماعی جهت ترغیب و تحریک یکی از شگفتانگیزترین و بحثبرانگیزترین جنبههای بازاریابی است. رنگ بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل داده است به حدی که تصور دنیا بدون رنگ غیرممکن است. بنابراین تعجبآور نیست که این رنگها بتوانند بر احساس و تصمیم ما تاثیر بگذارند.
در حقیقت رنگ یک استراتژی است که بسیاری از بازاریابان حرفهای و زیرک هنگامی که میخواهند مخاطبشان به یک نحو خاص برند تجاری آن ها را به خاطر بسپارد از آن استفاده میکنند؛ برای مثال در بیشتر موارد پس از مشاهده رنگ سبز «برو» و قرمز «توقف کن» در ذهن ما تداعی میشود. به همین دلیل است که از این دو رنگ هنگام طراحی وب در ایجاد دکمهها استفاده میشوند.
شما میتوانید هنگام برنامهریزی برای پستهای شبکههای اجتماعی خود از روانشناسی رنگ به نفع خود استفاده کنید. با در نظر گرفتن تاثیر رنگها و احساس مخاطب میتوانید پستها و حساب کاربری خود را به گونهای طراحی کنید تا مفهوم و پیام مطلوب مورد نظر خود را انتقال بدهید. در این یادداشت به بررسی چیستی روانشناسی رنگ و نحوه استفاده آن در شبکه های اجتماعی پرداخته خواهد شد.
روانشناسی رنگ بررسی چگونگی تاثیر رنگ بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندینگ روانشناسی رنگ بر چگونگی تاثیر رنگ بر برداشت مصرفکننده از یک برند خاص متمرکز است که آیا مصرفکننده رامجاب میکند که آن برند را در نظر بگیرد یا خرید کند.
این یک زمینه بسیار مهم برای مطالعه است که باید هنگام بازاریابی و ایجاد یک برند جدید مورد توجه قرار بگیرد. در یک تحقیق با عنوان «تاثیر رنگ بر بازاریابی» که در سال ۲۰۰۶ در مجله امرالد منتشر شد محققان دریافتند که ۹۰ درصد قضاوتهای اولیه مصرفکنندگان بر اساس رنگ شکل میگیرند.
در حالی که روانشناسی رنگ قرنهاست در هنر و بازاریابی حضور دارد؛ اما مدارک زیادی در مورد آنچه که دیدن رنگ در مغز ما به وجود میآورد وجود ندارد. با این حال طبق شواهد بسیار زیادی میتوان گفت که رنگهای مختلف میتوانند بر روحیه، فکر کردن و عملکرد ما تاثیر متفاوتی بگذارند. یک مطالعه به تازگی نشان داده است که پلاسیبوهای (دارونما) با رنگ گرم نسبت به پلاسیبوها با رنگ سرد تاثیر بیشتری داشتهاند. در یک تحقیق دیگر محققان به این نتیجه رسیدند که رنگ قرمز میتواند باعث واکنش سریع و شدید مردم شود در حالی که نصب چراغهای آبی میتواند منجر به کاهش جرم و جنایت در آن مناطق شود.
با وجود تاثیر رنگ بر احساس انسانها اکثر محققان این حوزه عقیده دارند که واکنش ما هنگام مواجه با رنگهای مختلف با فرهنگ ما ارتباط مستقیم دارد. در حقیقت یک رنگ میتواند برای یک شخص معنی خاصی داشته باشد که برای دیگری کاملا متفاوت باشد. برای مثال رنگ قرمز در آمریکای شمالی و اروپا رنگ شور و هیجان است در حالی که در خاورمیانه این رنگ احساس خطر و احتیاط را تداعی میکند.
طبق نتیجه مطالعات انجام شده رنگها باعث تغییر موج آلفا میشوند. با توجه به نتایج نوار مغزی و سیستمهای اندازهگیری نبض زنان و مردان واکنشهای متفاوتی نسبت به رنگها نشان میدهند. پس از انتقال رنگ از چشم به مغز هورمونی توسط مغز آزاد میشود که بر احساسات و سطح انرژی انسان تاثیر میگذارد.
در روانشناسی رنگها در شبکههای اجتماعی هدف ما بررسی تاثیر رنگ در چند ثانیه قبل از حرکت چشم مخاطب و دیدن سایر مطالب توسط مخاطب است. اغلب باتجربهها میدانند که اکثر چیزهای کوچک بیشترین تاثیر را دارند. برای مثال دکمه فراخوان ( CTA ) در صفحه فرود شما از سبز روشن به زرد میتواند نرخ تبدیل را تا ۱۴.۵ درصد افزایش دهد. افزودن حاشیه رنگی در اطراف آگهیهای فیسبوک میتواند نرخ کلیک را تا دو برابر افزایش دهد. اگر چه بنفش رنگ مورد علاقه ۲۳ درصد زنان است؛ اما کمتر از ۰.۱ درصد از مردان به این رنگ علاقه دارند. تضاد دو رنگ در یک عکس میتواند نرخ تبدیل را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.
اگر چه از رنگ آبی بیش از سایر رنگها در طراحیها استفاده میشود؛ اما نمیتوان گفت که کدام رنگ بهترین رنگ با بالاترین نرخ تبدیل است. اما رنگهایی وجود دارند که میدانیم باعث ترغیب و واکنش احساسی مردم میشوند. بسیاری از این واکنشها همانطور که اشاره شد به موقعیت مکانی و فرهنگ مخاطب شما نیز بستگی دارد که باید حتما به آن توجه کنید.
تلاشهای بیشماری جهت طبقهبندی نحوه واکنش مردم به رنگهای مختلف صورت گرفته است. برای مثال همانطور که در عکس مشاهده میکنید بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رنگ سبز «صلح و آشتی»، «رشد» و سلامتی را تداعی میکند.
با این حال حقیقت این است که رنگ بیش از حد به تجربیات و فرهنگ هر فرد وابسته است که نمیتواند به طور خاص به یک واکنش منجر بشود. تحقیقات نشان میدهد که تجربه، نحوه تربیت و اختلافهای فرهنگی زمینه تاثیری که رنگهای به طور جداگانه بر ما میگذراند، پیچیده کردهاند.
بنابراین این تفکر که رنگهایی مانند زرد یا بنفش قادر به ایجاد نوعی احساس بیش از حد خاص هستند به آن اندازه که فکر میکنید دقیق نیست.
اظهارات نادرستی از قبیل «سبز یعنی آرامش» را در نظر بگیرید. این مساله به هیچ عنوان همیشه صادق نیست. گاهی اوقات ممکن است از رنگ سبز در برندینگ مسائل زیستمحیطی به کار برود؛ اما در برخی موارد نیز ممکن است در برندینگ فضاهای مالی مانند Mint از این رنگ استفاده شود.
ممکن است گاهی اوقات از رنگ قهوهای جهت ایجاد یک جذابیت زمخت مانند کاری که Saddleback Leather انجام داده است استفاده شود. اما در زمینه دیگر ممکن است از قهوهای جهت ترغیب اشتهای شما و ایجادیک احساس خوشآیند مانند تمام تبلیغات شکلات به کار گرفته شود.
اگر صادقانه با این مساله برخورد کنیم، باید بپذیریم که تا این لحظه واکنشهای مشخص و تضمینی نسبت به رنگهای مختلف وجود ندارد. در حقیقت هنوز چیزهای زیادی در این حوزه برای یادگیری و بررسی بیشتر وجود دارد. نکته اصلی هنگام در نظر گرفتن روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی و بازاریابی این مساله است که با بررسی دقیق و در نظر گرفتن تمام جزئیات مخاطب خود به دنبال راهها و روشهای عملیو تاثیرگذار باشید.
مقاله زیر را بخوانید:
بازاریابی در شبکههای اجتماعی چیست؟
بزرگترین معضل روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی و بازاریابی این است که هیچ راهنمای مشخصی جهت انتخاب رنگ وجود ندارد. اگر چه بسیار خوب است اگر میتوانستیم به سادگی به یک اینفوگرافیک نگاه کنیم و تصمیم درستی بگیریم؛ اما واقعیت این است که انتخاب رنگ جهت تعامل و برقراری ارتباط به عوامل بسیاری بستگی دارد.
اگر چه این مساله شاید ناامیدکننده به نظر برسد اما بدون شک تحقیق در مورد روانشناسی رنگ و شناخت کافی از مخاطبان خود میتواند به شما در انتخاب صحیح رنگ کمک کند.
«تخصیص رنگ» جو هالوک را بایدیکی از بهترین و کاملترین مطالعههایصورت گرفته در زمینه رابطه بین رنگ و جنسیت دانست. دادههای هالوک برخی از اختلافهای سلیقهای بین زن و مرد را هنگام برخورد با رنگهای خاص نشان داده است. لازم به ذکر است که بیشتر موارد بررسی شده توسط هالوک به جوامع غربی تعلق داشتند. همانطور که اشاره شد موقعیت مکانی و فرهنگ میتواند تاثیر زیادی در اولویتهای فردی بگذارد.
علاوه بر مطالعه هالوک تحقیقات دیگری نیز انجام شده است که در تمام آنها به این مساله اشاره شده است که هنگامی که پای رنگ در میان است مردان نسبت به زنان بیشتر رنگهای تند را ترجیح میدهند. علاوه بر این زنان به احتمال زیاد رنگهایی را انتخاب میکنند که سفید به آنها افزوده شده باشد.
اگر چه این یکی از مسائل بحثبرانگیز در تئوری رنگ است؛ زیرا برندهای مختلف میتوانند فارغ از کلیشههای جنسیتی عمل کنند. در حقیقت نباید این حس القا شود که محصول شما نمیتواند موفق باشد زیرا رنگها با سلیقههای شخصی که بررسی شده است مطابقت ندارند! برای مثال نمیتوان گفت رنگ صورتی رنگی زنانه است بلکه با آن میتوانید احساس نشاط و سرزندگی را ایجاد کنید.
اگر چه هر رنگی در روانشناسی رنگ در شبکه های اجتماعی معنی و کاربرد خاصی دارد؛ اما صادقانه بگویم که اگر به دنبال برجسته کردن و به تصویر کشیدن تمام عناصر و جزئیات هستید داشتن یک پالت رنگ بسیار حیاتی است. یک پالت رنگ میتواند به شما جهت به تصویر کشیدن تمام جزئیات در محتوا کمک میکند.
پالت رنگی مجموعهای از رنگهاست که جهت ایجاد حس و حال مختلف در کنار هم قرار میگیرند. بازی با رنگهای مختلف میتواند به محتوای شما جانی تازه ببخشد.یک پالت رنگ مناسب میتواند موجب جذب و ماندگاری مخاطب شما بشود. تعیین رنگهایی که قرار است برای نشان دادن برند خود استفاده بکنید قبل از هر چیزی به آنچه که میخواهید برند شما را تصور بکنند برمیگردد. در حقیقت پالت رنگ انتخابی شما به انعکاس خواسته شما کمک میکند. تطبیق رنگها میتواند معنی تازه و متفاوتی از معنای رنگها به طور جداگانه بدهد.
نکته اصلی این است هنگام انتخاب پالت رنگ باید هویت برند خود را در نظر بگیرید. در این صورت میتوانید تشخیص دهید که چه رنگهایی جهت ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطب شما مهمترین نقش را ایفا میکنند. مخاطب شما در کمترین زمان ممکن در مورد چیزی که دیده است قضاوت میکند. ممکن است پالت رنگ شما باعث خستگی، هیجان، علاقه یا دفع مخاطب بشود. در حقیقت شما به کمک یک پالت رنگ تصمیم میگیرید که مخاطب به کجا نگاه بکند و روی چه چیزی تمرکز کند. برای مثال شما با استفاده از رنگهای مشابه یک حس آرامش را القا بکنید.
اگر چه در نگاه اول ممکن است ایجاد پالت رنگ کمی ترسناک به نظر برسد اما آنقدرها که فکر میکنید کار پیچیدهای نیست. شما به کمک ترفندها، ابزارهای مختلف مانند فتوشاپ و همچنین نتایج تجزیه و تحلیلهای منتشر شده میتوانید یک پالت رنگی را ایجاد کنید.
یکی دیگر از روشهای ایجاد پالت رنگ استفاده از عکس است. ابزارهای آنلاینی مانند برنامه موبایل Adobe Capture CC وجود دارند که میتوانند به طور خودکار این کار را برای شما انجام بدهند. شما میتوانید جهت ایجاد پالت رنگ به کمک عکس از فتوشاپ نیز کمک بگیرید. یکی از ویژگیهای اصلی برنامه Adobe Capture CC علاوه بر کد رنگ جهت پیدا کردن رنگ مناسب وارد کردن راحت پالتهای ایجاد شده این برنامه در فتوشاپ یا ایلوستریتور است.
اگر چه ممکن است با پالتهای رنگی دو رنگ یا سه رنگ یا حتی هشت رنگ برخورد کنید اما برای شروع یک پالت پنج رنگ بسیار مناسب است. در ادامه راه پس از امتحان و بررسی بیشتر میتوانید به تعداد رنگهای پالت خود اضافه یا از آنها کم بکنید. بدیهی است که ایجاد یک پالت هشت رنگ پیچیدگیهای خاصی نسبت به پالت دو رنگ دارد که به تجربه بیشتری در زمینه روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی نیاز دارید.
مقاله زیر را بخوانید:
راهنمای جامع بازاریابی محتوا و راز موفقیت در آن
همه ما میدانیم که رنگها معانی خاصی دارند که بسته به آن واکنشهای متفاوتی ایجاد میکنند. این همان چیزی است که هنگام روانشناسی رنگ در شبکه های اجتماعی از آن استفاده میکنند تا با ادغام رنگها یک تصویر، شخصیت و پیام را منتقل کنند. تحقیقات نشان دادهاند که رنگها به خصوص در شبکههای اجتماعی ابزاری کارآمد جهت جذب مخاطب، برانگیختن احساس آنها و ایجاد هیجان به حساب میآیند.
دانستن معنی رنگها جهت ایجاد یک پالت رنگ مناسببه منظور استفاده از قدرت جادویی رنگها از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حقیقت در صورتی رنگها میتوانند ابزاری تاثیرگذار باشند که شما با معنی آنها و چگونگی استفاده از آنها آشنا باشید. با این حال فراموش نکنید واکنش هر فرد نسبت به رنگها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین قبل از هر چیزی با شناسایی مخاطب هدف خود نسبت به درک معنی رنگ در آن اقلیم و فرهنگ اقدام بکنید. رنگ نوعی ارتباط غیرکلامی است که معنی آن ثابت نیست. معنای آن ممکن است با توجه به شرایط حتی از یک روز به روز دیگر تغییر بکند؛ برای مثال ممکن است شخصی یک لباس قرمز بپوشد که میتواند نشاندهنده موارد زیر باشد:
- رنگ قرمز رنگ مورد علاقه او است.
- این شخص در مورد کاری که قرار است در آن روز انجام بدهد مشتاق است.
- این فرد امروز عصبانی است!
- این شخص امروز آمادهی انجام هر کاری است!
رنگها تاثیر بسیار زیادی در بیان خصوصیات برند شما ایفا میکنند. اگر چه معنی برخی از رنگها به طور کلی با ویژگیهای خاصی گره خورده است؛ اما تقریبا تمام نتایج تحقیقات نشان میدهد که به جای تلاش جهت تناسب رنگها خصوصیات و شخصیتی که قرار است به کمک معانی کلیشهای رنگها از برند خود به تصویر بکشید اهمیت دارد.
گاهی اوقات ممکن است یک برند دو یا سه ویژگی داشته باشد؛ اما در بیشتر موارد آنها یک ویژگی غالب دارند. پس قبل از هر چیزی خصوصیات مورد نظر و شخصیت برند خود را مشخص کنید تا بتوانید در مورد چگونگی استفاده از رنگ جهت انتقال این خصوصیات تصمیمگیری بکنید.
در روانشناسی رنگها در شبکههای اجتماعی به طور کلی معانی زیر را در مورد رنگهای مختلفی که در ادامه آورده شده است، در نظر میگیریم که میتوانید از آنها جهت نشان دادن ویژگیهای برند خود بهره ببرید.
رنگ قرمز رنگ انرژی، عشق و هیجان است. علاوه بر این برای نشان دادن خشم و عصبانیت از این رنگ استفاده میکنیم. همچنین این رنگ نشان از خون و قدرت است. برای مثال میتوان به قرمز پررنگ کامیون آتشنشانی یا علامتهای توقف هنگام رانندگی فکر کنید. از این گذشته گفته میشود که رنگ قرمز باعث تحریک اشتها میشود. به همین دلیل مک دونالد قرمز را با رنگ اصلی خود یعنی زرد ترکیب کرده است. نتفلیکس نیز جهت جذب کاربران از رنگ قرمز استفاده کرده است. کوکاکولا از دیگر برندهای معروفی است که از قدرت رنگ قرمز بهره برده است.
انرژی زیادی که پشت این رنگ پنهان شده است آن را به یک انتخاب مناسب برای نوشیدنیهای کافئیندار، اتومبیلهای پرسرعت یا مسابقهای تبدیل کرده است.
به عنوان یک رنگ ثانویه رنگ نارنجی گرمای رنگ قرمز را با شادی رنگ زرد ترکیب کرده است. اگر چه به اندازه رنگ قرمز جسورانه نیست اما به راحتی توجه را به خود جلب میکند. از این جهت در علائم هشداردهنده مانند مخروطهای ترافیکی استفاده میشود. نارنجی یک رنگ پر انرژی است که با توجه به پیوند واضح آن با پرتقال و ویتامین C حس سلامتی و شادابی را تداعی میکند. همچنین این رنگ یک رنگ جوان است که نشاط و سرگرمی را به ارمغان میآورد.
نیکلودئون از رنگ نارنجی جهت برقراری ارتباط با مخاطب جوان خود استفاده کرده است. فانتا یکی از محبوبترین نوشیدنیهایی است که از ویژگیهای رنگ نارنجی استفاده کرده است. گاهی اوقات هنگام تحقیق در مورد روانشناسی رنگها در شبکههای اجتماعی و برندینگ با نمونههای عجیب و جالبی مواجه خواهیم شد. برای مثال اگر چه رنگ نارنجی رنگی لوکس نیست اما برند هرمس دومین برند لوکس جهان نارنجی را به این دلیل انتخاب کرد که در طول جنگ جهانی دوم تنها مقوای کاغذی موجود بوده است.
رنگ نارنجی میتواند یک انتخاب عالی برای برندهای خلاق که میخواهند خلاف جریان اصلی حرکت کنند باشد. از این رنگ مانند قرمز جهت جلب توجه و تحریک احساسات مخاطب نیز میتوان استفاده کرد.
زرد رنگ خورشید، گل آفتابگردان و صورت خندان است. زرد رنگی شاد، جوان، پر از امید و انرژی مثبت است. رنگ زرد نیز مانند قرمز و نارنجی میتواند توجه دیگران را به خود جلب کند. به همین دلیل میتوان از آن جهت نشان دادن احتیاط استفاده کرد.
طاقهای طلای مکدونالد شناختهشدهترین نماد زرد در سطح جهان به حساب میآیند. یکی دیگر از استفادههای رایج از رنگ زرد جهت جلب توجه مخاطب به منظور نشان دادن کاهش قیمت و تخفیف است.
اگر سرعت، سرگرمی و قیمت نازل از خصوصیات برند شما است رنگ زرد یک انتخاب هوشمندانه است. رنگ زرد روشن بلافاصله توجه مردم را به خود جلب میکند که میتواند جهت برجسته کردن یک موضوع از آن استفاده کرد.
رنگ سبز قبل از هر چیزی طبیعت و بهار و رشد و نمو را تداعی میکند. با این حال رنگ سبز نه تنها نمادی از طبیعت، رشد و هماهنگی بین اجزا است بلکه به خوبی میتواند ثروت و ثبات را تداعی بکند. در ایالات متحده سبز به خصوص سبز تیره به معنی پول و رفاه و ثبات است.
از سبز به عنوان رنگ چهارم در کنار سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز جهت ایجاد تعادل و تزریق حس آرامش استفاده میشود. به عنوان مثال میتوان به لوگوی گوگل و مایکروسافت اشاره کرد که حداقل یک بار در روز با آنها برخورد میکنیم. برندهای مشهوری مانند استارباکس و اسپاتیفای نیز از رنگ سبز در لوگوی خود استفاده کردهاند.
ارتباط سبز با طبیعت این رنگ را به رنگ محبوب طرفداران محیط زیست و محصولات ارگانیک تبدیل کرده است. رنگ سبز نئون مانند رنگ زرد نئون میتواند تاثیر منفی و احساس ساختگی بودن را القا بکند.
آبی رنگی آرام است که نشان دهنده هوش و مسئولیت است. آبیروشن آرامبخش و آبی تیره نشان دهنده قدرت است. رنگ آبی محبوبترین رنگ در جهان میان هر دو جنس و برندهای تجاری مختلف به شمار میآید. موسسههای معتبری در حوزههای مختلف مانند آیتی (دل، اچپی و آیبیام)، مالی (ویزا و پیپال) و شرکتهای بزرگی مانند جنرال موتورز و جنرال الکتریک از رنگ آبی (در برخی موارد همراه با کمی خاکستری) استفاده کردهاند.
هنگام مطالعه در مورد روانشناسی رنگ در شبکه های اجتماعی از محبوبیت رنگ آبی شگفتزده خواهید شد. با این حال اگر چه مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک رنگی آبی را به دلیل اختلال سبز کوری و سرخ کوری انتخاب کرده است اما رنگ آبی حس اعتماد و اطمینان را القا میکند که جهت برطرف کردن نگرانیهای کاربران در زمینه استفاده از شبکههای اجتماعی مانند حریم خصوصی به خوبی عمل میکند. به همین دلیل شبکههای اجتماعی زیادی مانند توییتر، تامبلر و لینکدین و حتی پیامرسان تلگرام از این ویژگی رنگ آبی بهره بردهاند.
اگر ویژگی اصلی برند شما آرامش است میتوانید از رنگ آبی استفاده کنید. علاوه بر محبوبیت رنگ آبی میان زنان و مردان، استفاده از این رنگ میتواند برای برندهایی که با هر دو جنس در ارتباط هستند نیز انتخاب خوبی باشد. اگر برند شما با مساله اعتماد و حرفهایگری سر و کار دارد رنگ آبی رنگ شما است.
رنگ بنفش در روانشناسی رنگ در شبکه های اجتماعی، بازاریابی و برندینگ کالاهای لوکس نقش مهمی ایفا میکند. به دلیل ارتباط بنفش با سلطنت به طور ذاتی این رنگ مجلل و لوکس است. بنفش این شرایط را فراهم کرده است که به طور همزمان بتوان از آرامش رنگ آبی و هیجان رنگ قرمز بهره برد. رنگ بنفش خیلی پررنگ از طرف موسسه پانتون به عنوان رنگ سال ۲۰۱۸ شناخته شد.
از نظر تاریخی نیز رنگ بنفش همیشه به طبقه ثروتمند جامعه تعلق داشته است. پادشاهان و ملکهها از رنگ بنفش استفاده میکردند و حتی ملکه الیزابت اول استفاده از رنگ بنفش توسط خانوادههایی به غیر از خانوادههای سلطنتی را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر این بنفش با دین و معنویت نیز گره خورده است.
همانطور که اشاره شد گاهی اوقات به دلایل مختلف اعم از عدم دسترسی به سایر رنگها یا ارزانی ممکن است یک شرکت از یک رنگ خاص استفاده بکند. برای مثال میتوان به انتخاب رنگ بنفش توسط یاهو اشاره کرد. هنگام بازسازی دفتر یاهو ناخواسته به جای رنگ خاکستری رنگ بنفش خریداری شده است. با این حال آسپری یکی از قدیمیترین برندهای لوکس جواهرات که ارتباط نزدیکی با سلطنت داشته است نیز از رنگ بنفش استفاده کرده است.
اگر برند شما یک برند لوکس است یا ارتباط خاصی با سلطنت دارد میتوانید از رنگ بنفش بهره ببرید. رنگهای سبز و بنفش در کنار یکدیگر یک تضاد بسیار چشمگیر و خاص ایجاد میکنند.
در این روزها پس از دیدن رنگ صورتی امکان ندارد به دختران کوچک یا آدامسهای بادکنکی فکر نکنید. صورتی نمادی از عشق، حساسیت و لطافت است. این رنگ به طور ذاتی شیرین، زیبا و جذاب است. صورتی هم مانند رنگ قهوهای یکی از رنگهای غیر رایج در طراحی لوگو به شمار میآید.
شرکتهای خدمات عروسی و برندهای زنانه اغلب ترجیح میدهند که از رنگ صورتی استفاده کنند. از دیگر برندهای معروف میتوان به دو شرکت تی-موبایل و لیفت اشاره کرد که با هدف جلب توجه و تمایز از رقبای خود از رنگ صورتی استفاده کردهاند.
استفاده از رنگ صورتی یکی از راههای میانبر جهت برقراری سریع انتقال این مساله است که برند شما مخصوص زنان است. اگر زنان بازار هدف شما هستند این رنگ یک انتخاب مناسب است. اگر چه شما میتوانید فراتر از کلیشههای جنسیتی عمل کنید تا بتوانید در مقابل رقبای کسلکننده خود به چشم بیایید.
قهوهای هم مانند سبز رنگ طبیعت است. این رنگ به دلیل تداعی کردن زمین و خاک باعث ایجاد حس ثبات و تکیهگاه میشود. رنگ قهوهای همچنین نشان کشاورزی و سایر فعالیتهای خارج از منزل است. این رنگ گرم بسیار کاربردی و قابل اعتماد است که میتواند بیانگر سبکهای قدیمی باشد.
از قهوهای اغلب در طراحی لوگو استفاده نمیشود. اگر چه رنگ آبی رنگ رایج شرکتها است اما UPS را با رنگ قهوهای در دنیا میشناسند. دلیل استفاده از رنگ قهوهای القا حس اطمینان و سودمندی بوده است.
قهوهای یک رنگ گرم و خنثی است که میتوانید از آن در پشت زمینه جهت انتقال حس دوستی و سلامتی استفاده کنید. در صورتی که با محصولات ارگانیک سر و کار دارید میتوانید از رنگ قهوهای در کنار سبز استفاده کنید. علاوه بر این رنگ قهوهای رنگ جذاب شرکتهای تولیدکننده شکلات و قهوه است.
سیاه یک رنگ همه کاره است که بیش از سایر رنگها در طراحی گرافیک به کار گرفته میشود. وقتی صحبت از روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی، بازاریابی و برندینگ است رنگ سیاه به طور کلی نشان از انحصار، قدرت و ظرافت است که به همین دلیل مورد توجه بسیاری از برندهای امروزی قرار گرفته است.
بسته به موضوع طراحی میتوان از آن جهت ایجاد ظاهری خنک و غیرقابل دسترس نیز استفاده کرد. در عین حال این رنگ به طور ذاتی خنثی است که در ترکیب با هر رنگ دیگر به خوبی عمل میکند. از سیاه همچنین در تایپوگرافی نیز استفاده میشود.
برندهای لوکس شنل و دیور دو برند رقیب با استفاده از آرمهای سیاه و سفید خود حس زیبایی و خوش سلیقگی را منتقل میکنند. با این حال برندهایی مانند شنل و دیور میخواهند انحصار و غیر قابل دسترس بودن خود را به کمک رنگ سیاه به رخ بکشند.
رنگ سیاه رنگ جیمز باند است. با توجه به چاپخانههای سیاه و سفید لوگو اغلب روزنامهها نیز به رنگ سیاه است. لازم به ذکر است اکثر برندها یک نسخه سیاه و سفید نیز از برند خود دارند زیرا چاپ سیاه و سفید نسبت به چاپ رنگی ارزانتر است.
اگر برند شما یک برند لوکس است میتوانید به کمک ترکیبی از سیاه و بنفش یا سیاه و طلایی یا سیاه و نقرهای به هدف خود برسید. از طرف دیگر رنگ سیاه را میتوانید با رنگهای روشن جهت ایجاد تضاد استفاده کنید. رنگ سیاه هنگام ترکیب با رنگهایی مانند قرمز و نارنجی میتواند بسیار مهیج و تاثیرگذار باشد.
همانطور که در مدرسه به شما گفته شده است نور سفید شامل تمام رنگهای رنگینکمان است. با این حال این رنگ برای چشم چیزی به غیر از عدم وجود رنگ نیست. در فرهنگ غرب این رنگ با بکر بودن و پاکی همراه است. برای مثال عروس در روز عروسی لباس سفید را به عنوان نمادی از پاکی میپوشد. با این حال این رنگ در برخی از کشورهای شرق آسیا نمادعزاداری است.
هنگام طراحی رنگ سفید یک زیبایی مینیمالیستی خاصی را ایجاد میکند که میتواند حاکی از سادگی و نظم باشد. سفید خنثیترین رنگ میان سایر رنگها است که میتوان از آن به عنوان پایهای برای سایر رنگها استفاده کرد که جالب و جذاب عمل بکند.
تبلیغات و بستهبندیهای اپل تصویری قدرتمند از چگونگی استفاده از رنگ سفید جهت ارائه زیبایی و ظرافت است. برندهای بهداشتی و آرایشی که میخواهند خلوص و طبیعی بودن محصول خود را انتقال بدهند نیز از رنگ سفید استفاده میکنند. این رنگ همانند رنگ صورتی برای شرکتهای خدمات عروسی نیز بسیار مناسب است.
رنگ سفید سهولت خواندن متن را هنگام طراحی وب سایت تضمین میکند. همراه با سیاه میتواند یک طرح کلاسیک و ساده را خلق بکند.
خاکستری با تداعی کردن موهای خاکستری دوران پیری رنگ بلوغ و مسئولیتپذیری است. این رنگ میتواند جهت انتقال مفاهیم مثبتی مانند قابلیت اطمینان عمل بکند. با این حال رنگ خاکستری میتواندحس محافظهکاری بیش از حد و عدم وجود احساس را نیز القا بکند. این رنگ به طور کلی بیخطر، مطیع و جدی شناخته میشود.
خاکستری به ندرت به تنهایی ستاره صحنه است. نینتندو برای مدت کوتاهی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ از یک لوگوی خاکستری استفاده کرد اما در سال ۲۰۱۶ مجدد از لوگوی قرمز قبلی خود استفاده کرد. سواروسکی داراییک لوگوی خاکستری متمایل به سیاه است.
برای ایجاد یک فضای اطمینان و اعتماد میتوانید از رنگ خاکستری در کنار رنگ آبی استفاده کنید. از رنگ خاکستری میتوانید به عنوان جایگزین سفید در پسزمینه وبسایت یا سیاه در متن نیز استفاده بکنید.
مقاله زیر را بخوانید:
هرآنچه باید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانید!
موفقیت برندهای خاص در شبکههای اجتماعی اتفاقی نیست. برندهای مورد علاقه ما از زمان پیدایش شبکههای اجتماعی تکنیکهای خود را اصلاح میکنند. در حقیقت ترفندهای روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی که آنها از استفاده میکنند میتواند باعث شود مخاطب با برند آنها ارتباط برقرار بکند، پست مورد نظر را با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا حتی از آنها خرید بکند. بدون اغراق روانشناسی رنگ اکنون سنگ بنای هر شرکت موفق است.
تقریبا ۹۰ درصد مردم محصول مورد نظر خود را بر اساس رنگ آن انتخاب میکنند. همچنین حالا به خوبی میدانیم که رنگها باعث تحریک و واکنشهای متفاوتی میشوند. اما آیا میدانستید که برندهای معروف و محبوب و حتی اینفلوئنسرها از این امر به نفع خود در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟ رنگها میتوانند نقش مهمی در انتقال اطلاعات، ایجاد احساس خاص و تاثیرگذاری در تصمیمگیریهای مردم ایفا کنند. استفاده از حس پاکی و پاکیزگی پنهان پشت رنگ سفید یا خشم، اضطرار و اشتیاقی که رنگ قرمز منتقل میکند میتواند منجر به تحقق اهداف برند شما بشود.
۸۰ درصد از مصرفکنندگان اعتقاد دارند که رنگ باعث افزایش شناخت برند میشود. مک دونالد برندی است که با استفاده از لوگو زرد M از همان ابتدا ویژگی خوشحالی و شادی را با برند خود گره زده است. وعدههای شاد مک دونالد، اسباببازی کودکان و زمینهای بازیکودکان به همین منظور در هر شعبه مک دونالد وجود دارند. به پست اینستاگرامی آنها دقت بکنید. تصویریکودکانهطراحی شده با زرد شاد و روشن ویک دعوتنامه برای تگ کردن یک دوست جهت شرکت در آزمون دوستی را میبینید. این پست دقیقا همان چیزی است که برای مخاطبان هدف مک دونالد طراحی شده است.
اما استفاده از روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی توسط مک دونالد در استفاده از رنگ زرد خلاصه نمیشود. در دو عکس زیر که در کنار هم قرار گرفته دقت بکنید. در عکس سمت چپ مک دونالد جهت نشان دادن اهمیت و ضرورت به سراغ رنگ قدرتمند قرمز رفته است تا به کمک آن مخطاب را به اقدام وا بدارد. در عکس سمت راست به سراغ سبز رفتهاند تا نشان بدهند که تازه، طبیعی و دوستدار طبیعت هستند.
این بسیار واضح است که رنگ میتواند بسیار تاثیرگذار عمل کند اما چگونه میتواند از مزایای روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی بهره برد؟
- هنگام عکاسی جهت انتشار در شبکههای اجتماعی به رنگ پس زمینه بسیار دقت بکنید.
- تبلیغات رنگی ۴۰ درصد بیشتر از تبلیغات سیاه و سفید خوانده میشوند.
- رنگهای دکمه فراخوان ( CTA ) خود را به درستی انتخاب بکنید. سیاه، سفید و قهوهای بدترین رنگهایی است که میتوانید برای این دکمه در نظر بگیرید. رنگهای نارنجی، قرمز و سبز بهترین عملکرد را دارند. حتی اگر دکمه CTA شما در شبکههای اجتماعی قابل لمس نیست باز هم بهتر است که پیام و ایده این دکمه را با رنگ مناسب برجسته بکنید.
- از رنگهای فصلی متناسب با روحیه مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی استفاده بکنید. به عنوان مثال به پست پاییزی استارباکس دقت بکنید. زمینه نارنجی و هماهنگی رنگ لاک ناخن با رنگ زمینه تصادفی نیست. در حقیقت استارباکس به کمک آنها حس راحتی و گرمای پاییز را منتقل کرده است که بتواند حس نیاز به لاته کدو حلوایی را در مخاطب زنده بکند.
علاوه بر این عکاسی برای متوقف کردن مخاطبان بسیار موثر است. به پست زیر نگاه کنید. با قرار دادن کالای خود در وسط عکس و فضای کافی در اطراف آن چشم را جلب کرده است. علاوه بر این به کمک رنگ بنفش تجمل و لوکس بودن را به رخ مخاطب کشیده است.
تاکو بل نمونه بسیار خوب از چگونگی استفاده از روانشناسی رنگ در هدر حساب کاربری خود به شمار میآید. در حقیقت شما به کمک رنگ باید از سردرگمی مخاطب جلوگیری کنید تا بداند در مکان مناسب قرار گرفته است.
در شبکههای اجتماعی قرار نیست محصول یا خدمات شما در هر تصویر شما قرار بگیرد. هدف شما در شبکههای اجتماعی جلب توجه مخاطب است که رنگ نقش کلیدی را ایفا میکند. مرور محتوا شبکههای اجتماعی با تصاویر قدیمی و مشابه برای مخاطب خستهکننده خواهد بود. علاوه بر این فضای تاریک به احتمال زیاد حس اشتیاق مخاطب هدف شما را از بین خواهد برد.
از رنگهای پر طرفدار فصل و ترند استفاده کنید. فراموش نکنید تصاویری که استفاده میکنید باید با کسب و کار شما همخواهی داشته باشد. تبلیغات یا پستهای فروش را با رنگهای پر از انرژی مانند قرمز، نارنجی یا سبز متمایز بکنید تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشند. برای مثال در عکس زیر از مستطیل سبز ساده برای نمایش ۵۰ درصد تخفیف استفاده شده است. به خاطر داشته باشید که رنگ قهوهای کمترین جذابیت را برای مردم دارد.
استفاده از پستهای انگیزشی و نقل قول در اینستاگرام نیز میتواند به جذب توجه مخاطب و به اشتراک گذاشته شدن آن کمک بکند. عکسی را با رنگهای زنده و روشن انتخاب کنیدیا پس زمینه را ساده نگه دارید و از اشکال رنگارنگ استفاده بکنید.
بدیهی است که هر رنگ به تنهایی و حتی ترکیبی از رنگها میتوانند احساس خاصی را در مخاطب زنده بکنند. این حس بستگی زیادی به فرهنگ مخاطب شما و محل زندگی او دارد. استفاده از روانشناسی رنگ در شبکههای اجتماعی به همان اندازه اهمیت دارد که محتوای پستهای شما مهم است. شما میتوانید بهترین و غنیترین محتوای جهان را ارائه بدهید اما اگر کسی آن را نخواند ارزش آن زیاد نیست. اگر میخواهید محتوای شما به یاد مادنی باشد و بر مخاطبان خود تاثیر بگذارد باید نحوه استفاده موثر از روانشناسی رنگ را بدانید.
با پذیرفتن قدرت بازاریابی شبکه های اجتماعی در مورد معنی و مفهوم رنگها مطالعه کنید تا ببینید چگونه میتوانید باعث تحریک و ترغیب مخاطب خود بشوید. علاوه بر این رنگهایی که ترند هستند را بررسی کنید تا بتوانید پس از بررسی کامل و در نظر گرفتن ویژگیهای برند خود یک رنگ خاص را جهت نشان دادن این خصوصیات انتخاب بکنید. فراموش نکنید که نحوه استفاده از رنگها جهت جذب مخاطب و برجسته کردن محتوا و برند شما بیش از معنی رنگ اهمیت دارد.
شما میتوانید از بازاریابی محتوایی راز نیز جهت حضور موثر در شبک ههای اجتماعی بهره ببرید. همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ راز با سالها تجربه، داشتن کمپینهای موفق بازاریابی محتوایی و تیم قوی خدمات تولید محتوای متنی و تصویری در زمینههای گوناگون میتواند منجر به افزایش بازدهی برند شما بشود.
مطالب مرتبط:
نظرات