اینترنت ۲۵ درصد ارزان شد اما نه برای کاربران؛ چرا؟

شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در گفتگو با دیجیاتو با بیان استدلال‌هایی می‌گویند که این کاهش قیمت برای کاربر نهایی تاثیرگذار نخواهد بود و عملا قرار نیست اینترنت ارزان شود. «محمد علی یوسفی زاده» مدیرعامل آسیاتک که بزرگ‌ترین شرکت خصوصی ارائه دهنده اینترنت ثابت پس از مخابرات است، با ذکر همین نکته می‌گوید که وزارت ارتباطات سعی کرده با این کار بخشی از هزینه‌های اضافی که طی این سال‌ها به اپراتورها وارد شده را جبران کند و تا مانع از گران شدن اینترنت شود. مدیرعامل آسیاتک در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که آیا اپراتورها می‌توانند با مصوبه اخیر از سود خود کمتر کنند تا وارد یک میدان رقابتی شوند و اینترنت را ارزان‌تر ارائه کنند یا خیر، می‌گوید: ‌ «نه هیچکس نمی‌تواند این کار را انجام دهد. او در پاسخ به این سوال که مصوبه اخیر چه کاری در زمینه قیمت اینترنت می‌کند و آیا به آنها جزییات موضوع ابلاغ شده یا خیر به دیجیاتو می‌گوید: «در نهایت این مصوبه می‌تواند مانع از رشد قیمت اینترنت برای مصرف کننده شود. یوسفی زاده می‌گوید گمانه زنی‌ها بر اینست که در مصوبه اخیر قیمت اینترنت برای ارائه دهندگان اینترنت ثابت ۲۵ درصد کاهش داشته و برای اپراتورهای موبایل و مخابرات، ۱۵ درصد؛ هرچند از این ارقام مطمئن نیست. کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا با ارزان شدن ارز و دلار می‌توان امیدوار بود که اینترنت هم ارزان شود، تقریبا این موضوع را نیز رد می‌کند: «هزینه‌های مختلفی در شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت وجود دارد و تامین قطعات و زیرساخت هم ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌های جاری یک شرکت است. «آرش کریم بیگی» مدیرعامل شاتل موبایل و البته کارشناس و خبرنگار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مصوبه جدید رگولاتوری منجر به کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی شود یا خیر، به دیجیاتو می‌گوید با توجه به سهم هزینه اینترنت زیرساخت از مجموع هزینه‌های اپراتورها و همینطور افزایش شدید سایر هزینه‌های اپراتورها به ویژه در حوزه قیمت ارز و تورم این موضوع چندان شدنی به نظر نمی‌رسد. مدیرعامل شاتل موبایل با یادآوری اینکه تنها کالا و خدمتی که طی سال‌های اخیر بدون افزایش تعرفه یا با کمترین میزان افزایش تعرفه در اقتصاد ایران عرضه می‌شود خدمات مخابراتی ثابت و سیار بود، باور دارد که شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت با افزایش هزینه‌ی قابل توجهی طی یک سال گذشته مواجه بودند و در ذات کسب و کار باید منافع تجاری طرفین حفظ شود و حالا بخشی از این اتفاق با کمک وزارت ارتباطات رخ داده است.

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

    منبع خبر

    دیجیاتو

    دیجیاتو

    جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

      نظرات