نقشه راه عبور از مانع بزرگ کارآفرینی
اگر میخواهید یاد بگیرید چطور یک بار برای همیشه تعلل کردن را کنار بگذارید، یک طرح ساده را خلاصهسازی کردهایم که به شما کمک میکند باانگیزه بمانید و وارد عمل شوید. تعلل کردن، یعنی پشت گوش انداختن کاری که برای یک هدف خاص میخواهیم انجام دهیم. میخواهید کار مشاوره به مشتریان خود را توسعه دهید، اما هیچ وقت تماس گرفتن با افرادی که با کسبوکارتان آشنا نیستند و مشتری بالقوه محسوب میشوند، شروع نمیکنید و بنابراین کسبوکارتان هیچگاه رشد نمیکند و این اتفاق برای همیشه یک رویا باقی میماند. تفاوتی که وجود دارد این است که افراد موفق میدانند چطور از دلیل ریشهای تعلل در کارهای خود اجتناب کنند. جورج ایکرلاف، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱، در مقالهای معروف در این رابطه (۱۹۹۱)، چنین تعریفی ارائه داده است: «تعلل در کارها وقتی اتفاق میافتد که هزینههای فعلی در مقایسه با هزینههای آینده، بهطور برجستهای بیشتر میشوند و باعث میشوند افراد وظایف خود را به فردا موکول کنند، بدون اینکه پیشبینی کنند وقتی آن فردا بیاید، کاری که باید انجام بدهند دوباره به تعویق خواهد افتاد.» وقتی حس میکنید رفتن به مهمانی دوستتان از درست کردن لیست مشتریان بالقوه برای کسبوکار مشاورهتان یا تهیه لیست تامینکنندگان برای فروشگاه مجازیتان مهمتر است، یعنی هزینه انجام ندادن این کارها را در نظر نگرفتهاید و هزینه نرفتن به مهمانی برای شما مهمتر بوده است. واقعیت این است که تعلل کردن و پشت گوش انداختن درمان قطعی ندارد و نمیتوانید این مشکل را بهطور کامل حل کنید. اما یکسری راهحلها وجود دارند که به شما کمک میکنند دیگر در عملی کردن تصمیمهای مهمی که میگیرید، تعلل نکنید. اما اگر بدانید که احساس ناکافی بودن دلیل اصلی به تعویق انداختن این کار است، میتوانید روی آن کار کنید. آیا احساس میکنید واقعا میتوانید تماس سرد برقرار کنید (یا هر کار دیگری که آن را به تعویق میاندازید؟) اگر حس میکنید دانش کافی برای شروع تماسهای سرد را ندارید، کتابی در این مورد بخوانید، یک برنامه آموزشی را شروع کنید یا از یک مربی کمک بگیرید. اگر هدفی دارید یا حداقل یک ایده کلی از آنچه میخواهید انجام دهید- مثلا راهاندازی فروشگاه مجازی خودتان یا یک کسبوکار نرمافزاری- اما ظرفیت لازم برای عملی کردن آن را ندارید، یعنی درحال تعلل کردن هستید. هدف «شروع یک کسبوکار آنلاین» بیشتر یک آرزو است تا یک هدف؛ چیزی مثل اینکه «میخواهم یک میلیون دلار پول درآورم.» با اینکه این هدف کلی و گسترده میتواند شما را به سوی یادگیری در مورد کارآفرینی سوق دهد، اما قبل از اینکه بتوانید طرحی برای شروع آن کسبوکار رویایی داشته باشید، باید وارد جزئیات بیشتری شوید. یک مدل مفید که میتوانید برای افزایش شفافیت اهداف خود مورد استفاده قرار دهید، سیستم SMART است که استیو مکلئود، آن را اینگونه توضیح میدهد: با این مدل، هدف شما برای شروع یک کسبوکار آنلاین میتواند اینگونه تعریف شود: «راهاندازی فروشگاه مجازی در اول مارس ۲۰۲۱.» اگر این هدف را با هدف قبلی خود مقایسه کنید، میتوانید کاربردپذیری S. برای اینکه دیگر کارتان را به تعویق نیندازید، باید هدف واضحی داشته باشید که به شما برای وارد عمل شدن انگیزه میدهد و مدل SMART اولین قدم برای غلبه بر تعلل کردن است. همین جا است که انجام اقدامات عملی کمک میکند دیگر کارها را پشت گوش نیندازید. اگر هدفتان این است که تا یکم مارس ۲۰۲۱ فروشگاه مجازی خود را راهاندازی کنید، اقدامات عملی که شما را به این هدف نزدیکتر میکنند، عبارتند از: شناسایی اقدامات عملی کار سادهای است، چون میتوانید از خودتان بپرسید کدامیک از آنها را انجام دادهاید و با یک بله یا نه ساده، به این سوال پاسخ دهید. به هر حال، اقدامات عملی اگر به هدف نهایی شما برای شروع یک کسبوکار متصل نباشند، به خودی خود کمک زیادی به شما نمیکنند. اگر یکی از کارهای اصلی برای راهاندازی کسبوکارتان این است که در یک پلتفرم تجارت الکترونیک مثل شاپیفای یا بیگکامرس (BigCommerce) حساب باز کنید، این واقعیت که بالاخره این کار را انجام دادید، یک نشانه پیشرفت غیرقابل انکار است. هر چقدر این جدول را بیشتر پر کنید، طرح عملی شما به هدف نهایی راهاندازی کسبوکار نزدیکتر میشود. اگر شما در بازاریابی مهارت دارید و کسی را پیدا کردید که طراح خوبی است، به هم کمک کنید و همزمان، همدیگر را مسوول و پاسخگو بدانید.
متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو
نظرات