مسیریاب نشان به نحوه تبلیغات در جستجوی کافه بازار انتقاد کرد
نقشه و مسیریاب نشان در پیام خود، اصل تبلیغات را زیر سوال نبرده و گفته که تبلیغات، یک مدل مرسوم در اپاستورها است که در این مدل، محصول مورد نظر یا به عنوان نتیجهی اول ارائه میشود و یا در جایگاه دوم اما به صورت بسیار چشمگیر و آشکار قرار میگیرد؛ به نحوی که از هر گونه اشتباه و گمراه شدن کاربر جلوگیری شود. اما از سوی مقابل «جواد عامل»، مدیرعامل نشان در گفتگو با دیجیاتو اساسا این روش تبلیغات را نادرست میداند و آن را مصداق فریب دادن و گمراه کردن کاربر تلقی میکند. اما مسئلهای که مورد انتقاد ماست این است که چرا این تبلیغات به صورت تمام صفحه نمایش داده میشود که میتواند کاربر را گمراه کند. در این حالت تبلیغ به صورت تمام صفحه به کاربر نشان داده میشود و شخص برای رسیدن به اپلیکیشن اصلی که دنبالش بوده باید صفحه را به پایین بکشد (اسکرول کند) و در غیر این صورت ممکن است اپلیکیشنی که جستجو کرده را نبیند. مدیرعامل نشان اعلام میکند که بخش قابل توجهی از رشد این مسیریاب، به دلیل پیشنهاد این اپلیکیشن از طریق خود کاربران به دیگر کاربران بوده است و حالا این اقدام کافه بازار، همین دسته از افراد که نام نشان را صرفا شنیدهاند تحت تاثیر تبلیغات غیرعادی قرار میدهد. مدیر عامل نشان به دیجیاتو میگوید این کار باعث میشود که تیمها حتما هزینهای برای این نوع تبلیغات کنار بگذارند: «کار کافه بازار به ما که بودجه تبلیغاتی کنار نگذاشتهایم این پیام را میدهد که باید پول بدهیم تا در جستجوی اسم خودمان پروموت شویم. او در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا با موضوع تبلیغات در فروشگاههای اندرویدی مشکل دارد یا خیر میگوید: «تبلیغات حق فروشگاه اندرویدی است اما روشی که کافه بازار آن را در برخی موارد انجام میدهد نه هوشمندانه است و نه شرایط رقابت آزاد را نشان میدهد. عامل میگوید با توجه به این مصوبه، در صورت عدم تغییر رویکرد بازار، این امکان وجود دارد که موضوع را از طریق قانونی پیگیری کنند: «ما اکنون رشد کردهایم و دانلود روزانه نشان از گوگل پلی، بیشتر از بازار است، اما رگولاتور باید به بازیگرانی که هماکنون میتوانند باهم رقابت کنند بپردازد و نگذارد این اتفاقها برای این بازیگران، مخصوصا بازیگران کوچکتر رخ دهد.»
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات