جایگاه زنان در شبکه بلاک چین

جایگاه زنان در شبکه بلاک چین

امروزه بلاک چین و ارزهای رمز نگاری شده به یکی از بزرگترین تکنولوژی ها در دنیای اینترنت و وب تبدیل شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان این تکنولوژی در دسته تکنولوژی های مخرب قرار می گیرد. طبق انتظاراتو پیش بینی های انجام شده توسعه این صنعت باعث افزایش تعداد استارتاپ ها و سرمایه گذاری ها در این بخش از تکنولوژی شده است. اما با گسترش سرمایه گذاری ها و فعالیت ها در این زمینه، نگرانی ها در خصوص تک جنسیتی شدن فعالیت ها در این زمینه از سوی کارشناسان افزایش یافته است. از این رو در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جایگاه زنان در تکنولوژی رمز نگاری و ارزهای رمز نگاری شده بپردازیم.

به گزارش اکوسیستم، با افزایش رشد استارتاپ ها سرمایه گذاری ها در زمینه ارزهای رمز نگاری شده و بلاک چین، نگرانی های زیادی در خصوص تک جنسیتی شدن این صنعت و استفاده از این تکنولوژی ار سوی بسیاری از کارشناسان مطرح می شود. بر اساس آمار منتشر شده، تنها 5 تا 7 درصد از استفاده کنندگان ارزهای رمز نگاری را زنان تشکیل می دهند. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2017 سرمایه گذاری در بیت کوین توانست برای سرمایه گذاران درآمدی در حدود 85 میلیارد دلار در پی داشته باشد. اما تنها 5 تا 5.8 میلیارد دلار از این در آمد در اختیار زنان سرمایه گذار در این زمینه قرار گرفت. بیش از 90 درصد از استفاده کنندگان بیت گوین را مردان تشکیل می دهند. این در حالی است که زنان تنها در حدود 1.76 درصد از استفاده کنندگان بیت کوین را به خود اختصاص می دهند.

البته بر اساس بسیاری از مطالعات صورت گرفته در خصوص نقش زنان در استفاده از تکنولوژی های مختلف، زنان نقش محدودی در استفاده از انواع تکنولوژی ها را به خود اختصاص داده اند و این موضوع در خصوص استفاده از بیت کوین و ارزهای رمز نکاری شده نیز صادق است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دلیل کم مبودن میزان مشارکت زنان در استفاده از ارزهای رمز نگاری شده ای است که ارزهای رمز نگاری شده بیشتر در بازی های تحت وب، فروم ها و اپلیکیشن هایی همچون Reddit میان کاربران مبادله می شود و سهم بزرگی از کاربران این اپلیکیشن ها و این بازی ها را مردان تشکیل می دهند.

علاوه بر ریشه های تعصب جنسیتی در دور ماندن زنان در استفاده از ارزهای رمز نگاری شده، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که متاسفانه درک عمومی زنان از مقوله ارزهای رمز نگاری شده و همچنین استفاده از اپلیکیشن های بلاک چین بسیار محدود و ناچیز است. از طرفی استفاده از ارزهای رمز نگاری و تکنولوژی آن ها به شدت توسط برنامه نویس های حرفه ای در طراحی اپلیکیشن ها استفاده می شود و اغلب جمعیت برنامه نویسان حرفه ای را مردان تشکیل می دهند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان متاسفانه زنان خود را به دلایل مختلف از ورود به این صنعت در آمد زا دور نگه داشته اند. یکی از دلایل دور ماندن زنان از صنعت و تکنولوژی استفاده از بیت کوین می تواند مربوط به استفاده های غیر قانونی از بیت کوین در خرید فروش مواد مخدر در مراحل ابتدایی ظهور بیت کوین و ارزهای رمز نگاری شده باشد.

هر چند مسئله تک جنسیتی بودن در استفاده از تکنولوژی مقوله و چالش جدیدی نیست اما این مسئله به خصوص در استفاده از ارزهای رمز نگاری شده و بیت کوین بیش از سایر تکنولوژی ها و صنایع به چشم می خورد.

اما یکی از راه های کمک به افزایش حضور زنان در استفاده از بیت کوین و بلاک چین، استفاده از ICO ها است. ICO ها می توانند نمونه ای موفق برای کاهش میزان تک جنسیتی شدن صنعت رمزنگاری هستند. از آنجایی که اصلی ترین دلیل ظهور ICO ها بر طرف کردن محدودیت ها و مشکلاتی بود که مردم در سرمایه گذاری های VC با آن مواجه بودند، بنابراین ICO ها می توانند به حضور هر چه بیشتر زنان در سرمایه گذاری های اینترنتی که به خصوص آن دسته از سرمایه گذاری هایی که از طریق ارزهای رمز نگاری شده انجام می شوند موثر باشد.

همچنین استفاده از ICO ها می تواند مانع بروز تعصاب در ورود زنان به حوزه هایی شو که بیشترین سهم آن حوزه های در اختیار مردان است.

به هر حال بسیاری از کارشناسان بر این باورد هر چه تکنولوژی و صنعت استفاده از ارزهای رمز نگاری شده در حال رشد و گسترش است، سرمایه گذاری و کارآفرینی زنان در حوزه استفاده از بلاک چین و ارزهای رمز نگاری شده در حال افزایش است.

به غیر از استفاده از ICO ها برای افزایش حضور زنان در صنعت ارزهای رمزنگاری شده و بلاک چین، روش های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به اختصار توضیح داده می شود.

  • راه اندازی کمپین های اطلاع رسانی که هدف آن ها آشنا سازی دانش آموزان دختر در مدارس با اهداف روی کار آمدن ارزهای رمز نگاری شده و بلاک چین و مزایای استفاده از آن ها است.
  • افزایش طراحی و تولید اپلیکیشن هایی که در آن ها از ارز رمزنگاری برای تبادلات پولی استفاده می شود.
  • افزایش دانش استفاده از بلاک چین و ارزهای رمز گذاری شده در میان دختران دانش آموز و تشویق آن ها به استفاده صحیح از این ارزها

    نظرات