بازدید تیم شتاب‌دهنده واتک از سامانه آب شیرین کن قرچک

بازدید تیم شتاب‌دهنده واتک از سامانه آب شیرین کن قرچک

تیم شتاب‌دهنده واتک به همراه یکی از تیم‌های فناور خود از سایت آب‌شیرین‌کن قرچک بازدید نمود. هدف از این بازدید که در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸ انجام شد، برقراری ارتباط بیشتر و نزدیکتر با صنعت و آشنایی با نیازهای فناورانه و چالش‌های موجود در صنعت بود.

در این بازدید مهندس سلطانیان مدیر دفتر تحقیقات آبفای جنوب شرق تهران در خصوص حمایتهای شرکت آبفای جنوب شرق تهران از استارتاپ‌ها صحبت کردند و گفتند که آمادگی دارند تا با تعریف یک برنامه مشترک بتوانند این فرایند را پیش ببرند.

مهندس عبدی، مدیر سامانه آب شیرین کن قرچک نیز به صورت مفصل به نحوه عملکرد این سامانه پرداختند. شهرستان قرچک با جمعیت بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر در جنوب شرق تهران قرار دارد و مصرف آب شیرین آن در شبانه‌‍روز ۵۰ تا ۶۰ هزار مترمکعب می‌باشد. این حجم از دو منبع مختلف تامین می‌شود:

  1. تصفیه خانه شماره ۷ در شرق تهران که از آب رودخانه‌ها و آب‌های سطحی تامین می‌شود.
  2. سامانه آب شیرین کن قرچک که وظیفه تصفیه آب چاه‌های اطراف قرچک و ورامین را دارد.

در این سامانه آب ورودی مورد نیاز از طریق آب‌های زیرزمینی (دو سفره آب زیرزمینی قرچک) و آبهای سطحی (از سد ماملو) تامین می‌شود. همچنین تعداد ۷ حلقه چاه‌های آب لب‌شور نیز وجود دارد که در حال حاضر تعدادی از آنها قابل بهره‌برداری نمی‌باشند. از آنجا که اولویت شیرین‌سازی آبهای سطحی است لذا تلاش مسئولین بر این است که حتی‌الامکان از این چاه‌ها برداشتی نداشته باشند.

سایت آب شیرین کن قرچک یک  فرآیند سه مرحله‌ای برای شیرین ‌سازی آب استفاده می‌شود.

مرحله پیش تصفیه: در مرحله پیش تصفیه آب ورودی پس از عبور از فیلتر شنی در داخل یک منبع آب ذخیره می‌شود.

مرحله تصفیه و شیرین سازی: آب خروجی از منبع بعد از اضافه شدن عوامل شیمیایی به داخل اسمز معکوس هدایت می‌شود. اسمز معکوس مورد استفاده در این سامانه دو مرحله‌ای است.

در مرحله سوم که مرحله اختلاط است، آب‌ چاه‌های با کیفیت به همراه آب تصفیه خانه شماره ۷ و آب تولیدی با هم مخلوط شده تا در نهایت آبی با هدایت الکتریکی ۶۰۰ تا μs  ۱۰۰۰ بدست آمده و وارد چرخه توزیع شود.

لینک اصل خبر در سایت واتک

منبع خبر

واتک

واتک

شتابدهنده تخصصی حوزه تکنولوژی آب

نظرات