نقش بزرگ صنعت سرگرمیسازی در خردهفروشی...
رازهایی برای روزهای سخت
صنعت سرگرمیسازی این روزها جای خودش را در دل خردهفروشی باز کرده؛ آنقدر که نمیتوان مرکزخریدی را بدون نمادهای سرگرمی برای کودکان مانند شهربازی یا حداقل فضایی کوچک برای بازی کودکان، متصور شد.
در همین راستا، جلب نظر کودکان از طریق فراهم آوردن امکانات مورد نیاز برای تفریح آنها از یکسو و جهتدهی به آیندهشان از طریق کارهای فرهنگی – تفریحی از سوی دیگر، دو کار عمده دستاندرکاران صنعت سرگرمیسازی در دنیای خردهفروشی است.
از دیرباز، مناسبتهای مختلف فرصت مناسبی برای خردهفروشیها در زمینه جلب نظر مشتریان هدف بوده است. بسیاری از خردهفروشیها تمام طول سال منتظر چنین فرصتهایی برای فروش بیشتر هستند. از ایدههای مناسب برای خردهفروشیها در مناسبتهای مختلف تمرکز روی کودکان است. بیتردید والدین در مناسبتهای مختلف هدیههای گوناگونی برای فرزندانشان تهیه میکنند. شناسایی سلیقه کودکان نسل جوان تاثیر انکارناپذیری روی موفقیت خردهفروشیها در زمینه افزایش شمار خرید مشتریان دارد. نکته جالب در این زمینه امکان شکلدهی به سلیقه کودکان است. این امر در مورد افراد بزرگسال به سادگی قابل اجرا نیست. به همین خاطر تمرکز روی کودکان بهعنوان هدف اصلی خردهفروشی جذابیتهای خاص خود را دارد.
بسیاری از خردهفروشیها در مناسبتهای مختلف، بهویژه سال نو، هدیههایی برای خرید کاربران تعیین میکنند. برخی از این هدیهها مخصوص کودکان است. این موضوع بر پایه تاثیرگذاری بیشتر هدیهها روی کودکان انجام میشود. بدون تردید والدین هنگام خرید از خردهفروشی به پیشنهاد فرزندان توجه ویژهای میکنند بنابراین سرمایهگذاری روی جلب نظر کودکان مزیتهای زیادی خواهد داشت.
ایدههای بازاریابی برای کودکان
نکته مهم درخصوص انتخاب هدیه یا پیشنهاد تخفیف برای خرید محصولات مورد علاقه کودکان، توجه به عنصر سرگرمی و آموزش است. برندهای موفق در زمینه جلب نظر کودکان فقط به سرگرمی آنها فکر نمیکنند. آموزش نکات کلیدی درباره زندگی یا ارزشهای اخلاقی نقش مهمی در برنامهریزی برندهای بزرگ برای جلب نظر مخاطب هدف دارد. متاسفانه بسیاری از برندها به کودکان توجه کافی ندارد. همچنین فرآیند تاثیرگذاری روی کودکان بهطور عجیبی از سوی برخی از برندها مانند فرآیند جلب نظر افراد بزرگسال دنبال میشود. بیشک چنین الگویی از تاثیرگذاری روی مخاطب هدف ایرادهای بسیار زیادی دارد.
تنوع فراوان
بستههای علمی- آموزشی دارای تنوع بسیار زیادی هستند. این بستهها بخشی از دوران کودکی همه ما را تشکیل میدهند. بسیاری از کودکان در کنار سرگرمیهای مختلف علاقه زیادی به این بستهها دارند. دلیل این موضوع امکان آزمایش و اکتشافهای هیجانانگیز است. بیتردید هنوز هم مشاهده سلولهای زنده زیر میکروسکوپ برای ما جذابیت زیادی دارد. حال اگر یک کودک برای اولینبار این ماجرا را تجربه کند، هیچگاه نام خردهفروشی عرضهکننده این محصول از ذهنش پاک نخواهد شد. نکته جالب در مورد بستههای علمی، امکان بیان نکات آموزشی و تقویت برخی از ارزشهای اجتماعی در میان کودکان است. به عنوان مثال، تقویت روحیه کار گروهی ایده مناسبی محسوب میشود. امروزه بسیاری از والدین نسبت به عدم تمایل کودکان به کار گروهی نگران هستند. بازی و سرگرمیهای علمی فرصت مناسبی برای تقویت گرایش کودکان به سوی کار گروهی است.
نکته مهم درخصوص بستههای علمی- آموزشی تنوع آنهاست. بنابراین برندها با توجه به سطح دسترسی به منابع مالی امکان انتخاب گزینههای مختلفی را خواهند داشت. خوشبختانه امروزه بستههای علمی جالبی با ماهیت اجرای آزمایشهای ساده در حوزه فیزیک، شیمی، زیستشناسی و سایر علوم وجود دارد. این موضوع هیجان زیادی در کودکان ایجاد خواهد کرد. شاید در نگاه نخست در دوران حکمرانی دستگاههای هوشمند و علاقه کودکان به بازیهای رایانهای استفاده از بسته علمی- آموزشی ایده عجیبی به نظر برسد. نکته مهم در این میان عملکرد متفاوت یک برند در مقایسه با دیگران است.
قدرت کتاب
امروزه بسیاری از کودکان همیشه مشغول بازی با دستگاههای هوشمند هستند بنابراین جلب توجه آنها به سرگرمیهای دیگر دشوار به نظر میرسد. این موضوع گاهی اوقات موجب جهتگیری برندها در راستای انتخاب بازیهای رایانهای بهعنوان هدیه برای کودکان میشود. کتاب همیشه نقش سازندهای در سرگرم ساختن و آموزش نکات مهم به کودکان بازی میکند. متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان نسبت به اهمیت کتابها بیتوجه هستند. جهتگیری خردهفروشیها در راستای هدیه کتابهای ارزشمند و جذاب به کودکان نقش مهمی در توسعه فرهنگ توجه به کتابها خواهد داشت. همچنین جایگاه برند با ارائه چنین هدیههایی در نگاه والدین کودکان ارتقا خواهد یافت. بدون تردید یک برند با انتخاب کتاب بهعنوان هدیه بخشی از ارزشها و فرهنگ منحصربهفردش را نشان میدهد بنابراین انتخاب چنین گزینهای نوعی انتخاب استراتژیک خواهد بود.
یکی از ایدههای جالب در مورد انتخاب کتاب تلاش برای تهیه مجموعهای از کتابها در کنار هم است. شاید این موضوع هزینه بیشتری داشته باشد اما سطح تاثیرگذاری بهشدت افزایش خواهد یافت. ایدههای پیشنهادی برای مجموعه کتاب شامل بیان تاریخچه اختراعات مهم، دانشمندان یا تاریخ کشورهاست. همچنین امکان بیان داستان برند در یک جلد از کتابها وجود دارد. بدونشک وقتی از مجموعه کتاب صحبت میکنیم، ذهن بسیاری از افراد به سراغ کتابهای قطور میرود. هدف اصلی، انتخاب کتابهای بزرگ بهعنوان هدیه نیست بنابراین اندازه هر کتاب باید حداکثر شامل ۳۰صفحه باشد. این موضوع مطالعه کتابها از سوی کودکان را سادهتر خواهد کرد. بدون شک کودکان حوصله مطالعه کتابهای بیش از حد طولانی را ندارند بنابراین سطح انتخاب، باید هوشمندانه صورت گیرد. مزیت اصلی انتخاب کتاب بهعنوان هدیه برای کودکان فراهم ساختن اوقات خوش برای والدین و کودکان است. امروزه تمام انتشاراتیهای مهم و بزرگ دنیا مجموعههای مشخصی برای کودکان چاپ میکنند. اگر برند شما بودجه محدودی برای تهیه کتاب دارد، همکاری تبلیغاتی با انتشاراتهای موردنظر ایده جالبی خواهد بود. این موضوع هزینه تبلیغاتی برند شما را بهشدت کاهش میدهد.
بستههای هنری و ساخت و ساز
بستههای سرگرمی در مدلهای گوناگونی ارائه میشود. یکی از مدلهای مشهور مربوط به هنر و ساخت و ساز است. کارهای هنری همیشه بخش قابل توجهی از زمان کلاسهای آموزشی ویژه کودکان را به خود اختصاص میدهد، بنابراین هدیهای در راستای تقویت درک هنری و تجربه کودکان از شاخههای مختلف هنر، ایده جذابی خواهد بود. تعطیلات سال نو همیشه زمان مناسبی برای اختصاص زمان به ساخت کاردستیهای هنری و طرحهای کوچک ساختوساز است. یکی از تجربههای مشترک تمام افراد بزرگسال ساخت موتور برق کوچک بهعنوان کاردستی دوران مدرسه است. بیتردید هیجان ساخت چنین ابزارهای کوچکی برای هر کودکی بینظیر خواهد بود. یکی از نکات مهم در زمینه انتخاب طرحهای ساختوساز و الگوهای هنری توجه به رده سنی کودکان است. اگر بسته ساختوساز ما بیش از حد دشوار و پیچیده باشد، هرگز توجه کودکان جلب نخواهد شد. اشتباه بعضی از برندها در این بخش عدم شناسایی رده سنی کودکان است. بدون تردید شناخت دقیق دامنه سنی کودکان کار دشواری خواهد بود، بنابراین آمادهسازی هدیههای مختلف برای ردههای سنتی متفاوت کودکان، بهترین گزینه محسوب میشود. به این ترتیب ما دیگر غافلگیر نخواهیم شد. بدون تردید ایدههای بسیار بیشتری برای خرید هدیه کودکان وجود دارد. اگر برند شما شرایط تهیه هیچکدام از این هدیهها را ندارد، به ایدههای دیگری فکر کنید. استفاده از کارتپستال، اسباببازیهای کوچک، بسته نقاشی و دوربین عکاسی یکبار مصرف مخصوص کودکان ایدههای جایگزین مناسبی هستند. نکته مهم در این میان درج نام و لوگوی برندمان روی هدیههاست. به این ترتیب کودکان هنگام استفاده از هدیهها، همیشه نام برند را مشاهده خواهند کرد. این موضوع تاثیر روانی انکارناپذیری روی کودکان خواهد داشت. مناسبتهایی مانند کریسمس و سال نو در فرهنگهای مختلف همیشه زمان شلوغی برای والدین محسوب میشود. آنها همیشه در تلاش برای سرگرم کردن کودکان در چنین زمانهایی هستند. هدیههای کاربردی خردهفروشی، کمک شایستهای در زمینه تحقق این هدف است. همچنین ما توانایی ایجاد بهانهای برای همنشینی و وقتگذرانی خانوادهها را خواهیم داشت. بدون تردید این موضوع تاثیر مناسبی روی تمام اعضای خانواده خواهد داشت وتمایل آنها برای خرید هرچه بیشتر از برندها افزایش مییابد.
منبع: NOOBPRENEUR.COM
نظرات