کمپین تبلیغاتی را از صفر تا صد با راز یاد بگیرید
فهرست
انواع کمپین تبلیغاتی شبکههای اجتماع ی
عوامل موفقیت در کمپینهای تبلیغات ی
کمپین تبلیغاتی یک استراتژی مهم بازاریابی برای انواع مشاغلی است که میخواهند آگاهی از برند و سود تجاری خود را افزایش دهند. در آژانس دیجیتال مارکتینگ راز به برخی از اصول اساسی کمپین تبلیغاتی، نحوه و مراحل راهاندازی آن، انواع کمپینهای تبلیغاتی، دنبالکردن کمپینها در شبکههای اجتماعی، تجزیهوتحلیل و به ثمر رساندن کمپین و نکاتی برای یاری شما در ایجاد، مدیریت و بهینهسازی کمپین تبلیغاتی آنلاین موثر پرداختهایم. اگر شما نیز کسبوکار یا برندی دارید که به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید یا به شدت در پی راهی برای افزایش فروش محصولات فصلی خود هستید، با راز در این مقاله همراه شوید.
- برای ایجاد آگاهی از برند
- برای معرفی یک محصول جدید
- برای پیشبرد فروش یک محصول یا خدمات
برای هرکدام از این اهداف، یکی از راههای ایجاد کمپین تبلیغاتی میتواند این باشد که با درخواست از افراد برای ثبتنام در یک لیست ایمیل یا یک پیشنهاد تخفیف رایگان، مخاطبان خود را جذب و با مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل میکند.
کمپینهای تبلیغاتی آنلاین به سبب قابلیت بررسی و تجزیهوتحلیل اطلاعات هر فعالیت، بسیار قدرتمند هستند. هرچه اطلاعات و معیارهای بیشتری در مورد روشهای تعامل افراد با تبلیغات به دست آورید، بهینهسازی تبلیغات برای بهدستآوردن نتایج بهتر با صرف هزینه کمتر آسانتر خواهد بود.
مولفههای مشترک یک کمپین بازاریابی عبارتاند از:
- ترویج
- تبلیغات
- توزیع
- تجارت کالا
- قیمتگذاری
تقریباً هر شرکتی برای افزایش فروش و رشد بهعنوان یک سازمان به کمپینهای بازاریابی نیاز دارد.
روند ساخت یک کمپین تبلیغاتی شامل مراحل زیر است:
اولین قدم انجام تحقیقات بازار برای کالای مورد تبلیغ است. باید به تقاضای محصول، رقبا و غیره پی ببرید.
جامعه مخاطبان و مشتریان بالقوه خود را بشناسید. باید بدانید چه کسی قصد خرید محصول را دارد و چه کسی باید هدف کمپین قرار گیرد.
گام بعدی تنظیم بودجه با درنظرگرفتن همه عواملی مانند رسانهها،هزینهها،اقدامات و غیره است که در روند تبلیغات و بخشهایی که نیاز به بودجه دارند، نقش دارند.
موضوع کمپین و همچنین رنگهای مورداستفاده در کمپین، باید تصمیم گرفته شوند. گرافیک مورداستفاده در همه آگهیها، موسیقی و صداهای مورداستفاده، طراحی آگهیها، نحوه ارسال پیام، زبان مورداستفادهو غیره باید بررسی و بهدرستی انتخاب شوند.
رسانه یا مدیا انتخاب شده باید رسانهای باشد که مشتریان هدف شما از آن استفاده میکنند.
زمانبندی کمپین باید به طور دقیق انجام شود تا تبلیغ در زمان مناسب برای جامعه مخاطبان و مشتریان بالقوه شما قابل مشاهده یا خوانده یا قابل شنیدن باشد.
سرانجام کمپین باید اجرا شود و سپس بازخورد یادداشت شود.
در ادامه انواع مختلفی از کمپینهای بازاریابی معرفی میشوند که برای دستیابی به اهداف مختلف بازاریابی در سازمان کاربرد دارند:
- کمپین رسانهای سنتی Traditional media campaign
- کمپین فشار فصلی Seasonal push campaign
- کمپین راهاندازی محصول Product launch campaign
- کمپین آگاهی از برند Brand awareness campaign
- کمپین تغییر نام تجاری Rebranding campaign
- کمپین راهاندازی برند Brand launch campaign
- کمپین بازاریابی مسابقهای Contest marketing campaign
- کمپین شبکههای اجتماعی Social Media Marketing
- بازاریابی از طریق ایمیل Email Marketing
- بازاریابی محتوا Content Marketing
- بازاریابی موتورهای جستجو SEM
یک کمپین رسانهای سنتی کمپینی است که برای افزایش آگاهی از برند یا تبلیغ یک محصول یا خدمت و با استفاده از رسانههای سنتی انجام شود. رسانههای متداول سنتی که برای این نوع کمپینها استفاده میشوند، شامل تلویزیون، تبلیغات چاپی (مانند بنر، بیلبورد و ...)، رادیو و تبلیغات از طریق پست مستقیم هستند. همچنین یکی از انواع کمپین رسانهای سنتی قراردادن تبلیغات در روزنامه محلی هر منطقه است تا به مشتریان بالقوه در مورد فروش فروشگاه موردنظراطلاعرسانی شود.
کمپین فشرده فصلی، یکی از انواع کمپینهای تبلیغاتی برای ارتقا فروش فصلی، محصولات یا خدمات است. این نوع کمپینها اغلب شرکتهایی که محصولات یا خدمات فصلی دارند یا مشتریان محصولات خاص را در فصل خاص جذب میکنند، (کسبوکارهایی مانند فروشگاههایزنجیرهای، بوتیکهای لباسهای فصلی و رستوران ها و ...) مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، یک بوتیک در منطقه تجریش ممکن است تبلیغاتی را در رسانههای اجتماعی ایجاد کند که به مشتریان در مورد فروش زمستانی اطلاع رسانی کند تا درآمد خود را در فصل زمستان افزایش دهد.
فرآیند راهاندازی یک محصول جدید اغلب شامل کمپینهای بازاریابی با هدف گسترش آگاهی از محصول و ایجاد دلیل نیاز مشتری به محصول است. کمپین راهاندازی محصولمعمولاً توسط خود شرکت تولیدکننده و با هماهنگی هر یک از شرکادر بخش توزیع محصول اجرا میشود. بهعنوانمثال، یک شرکت کفش را در نظر بگیرید که یک جفت کفش ورزشی زنانه جدید به بازار عرضه میکند. کمپین بازاریابی مرتبط با این محصول متمرکز بر خانمهایی از یک گروه سنی خاص بوده و شامل تاکتیکهای بازاریابی مانند تبلیغات در شبکههای اجتماعی و ایمیل به مشتریان خواهد بود.
کمپین آگاهی از برند، کمپینی است که بازاریابی در آن برای ایجاد یا تقویت آگاهی از نام تجاری یا برند یک شرکت تلاش خود را متمرکز میسازد. برندهای بزرگ ممکن است برای حفظ محبوبیت خود به طور مداوم و مرتبکمپینهای آگاهی از برند را اجرا کنند.
برای مثال، یک شرکت ممکن است یک وبلاگ راهاندازی کند و محتوای با کیفیت بالا و مرتبط با مخاطبان هدف خود تولید کند. این اقدام، این اطمینان را ایجاد میکند که وقتی مخاطب هدف به دنبال پاسخی برای سوالی باشد که شرکت در وبلاگ خود به آن پرداخته، حتی در صورت عدم خرید از سایت در همان لحظه، با نام تجاری آشنا میشوند و با احتمال زیاد در آینده به سایت موردنظر بازمیگردند.
کمپین تغییر نام تجاری زمانی کاربرد دارد که یک کسبوکار برای آگاهسازی مخاطبان از تغییراتی مانند برند جدید، لوگو جدید و همچنین ادغام شدن با شرکتی دیگر، اقدام کند. همچنین این کمپین، توسط شرکتهایی مورداستفاده قرار میگیرد که مورد استقبال مخاطبان خود قرار نگرفته و مایل به بازگشت در صنعت خود هستند. برای درک بهتر این موضوع فرض کنید یک رستوران فستفود به دلیل گزینههای ناسالم در منوی غذای خود با عدم حمایت مخاطبان خود مواجه شده است. این شرکت میتواند برای تبلیغ منوی سالم جدید و ارتقا تعهد خود برای تشویق سلامتی در بین مشتریان خود و تشویق فروش جدید، از یک کمپین برندسازی استفاده کند.
کمپین راهاندازی محصول، مشابه کمپین تغییر برند است؛ با این تفاوت که هنگامیکه شرکتی برند جدیدی را ایجاد کرده و به دنبال گسترش آگاهی از برند جدید در جامعه هدف خود است، از کمپین راهاندازی برند استفاده میشود. بهعنوانمثال، یک شرکت بزرگ مارک جدید با تمرکز بر بازار جدیدی توسعه میدهد که شرکت قبلاً در این بازار حضور نداشته است. این سازمان برای تبلیغ این برند جدید در شبکههای اجتماعی از کمپین راهاندازی برند استفاده کرده و برای جذب مخاطب،ایمیلهایی حاوی کدهای تخفیف را برای مشتریان موجود ارسال میکند.
کمپینهای بازاریابی مسابقهایدر انواع روشهای اجرایی کمپینها وجود داشته اما اخیراً به سبب فعالیتهای شبکههایی اجتماعی محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. این نوع کمپین میتواند باعث جذب ترافیک ارگانیک برایوبسایتهاو گسترش آگاهی از یک شرکت و محصولات آن شود.
بهعنوانمثال، یک شرکت در حساب رسانههای اجتماعی خود یک کمپین بازاریابی مسابقه را برای تبلیغ یک محصول جدید اجرا میکند. برای ورود به مسابقه، افراد باید سه نفر ازدوستان خود را در نظرات پست تگ کنند و حساب شرکت را دنبال کنند. این به دنبالکنندههای جدید میافزاید و به لطف شرکت کنندگانی که دوستان خود را که ممکن است از این برند اطلاع نداشته باشند، تگ میکنند که باعث گسترش آگاهی از برند میشوند.
همانطور که از نامش پیداست، کمپین شبکههای اجتماعی به شما امکان تبلیغات در شبکههای اجتماعی برای مخاطبانتان در این بسترها را میدهد. این به معنای بازکردن یک خط ارتباطی جدید است که به شما امکان میدهدبهراحتی به مخاطبان خود در شبکههای مختلف دسترسی پیدا کنید. قالبها و سیستمعاملهای مختلفی وجود دارند که با ارائه استراتژیهای طراحی شخصی میزان موفقیت این نوع از کمپینها را بالا میبرند.
بازاریابی از طریق ایمیل یکی دیگر از روشهای کمپینهای تبلیغاتی است. ایمیل مارکتینگ به دو صورت قابلیت استفاده دارد؛میتوانید از آن برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل استفاده کنید و همچنین برای حفظ مشتریان پیشین خود از آن بهره ببرید. استفاده از "فرمول وفاداری" در ایمیل مارکتینگ، نتایج باورنکردنی ایجاد میکند. برای درک بهتر این موضوع، آیا میدانیدایجاد و جذب یک خریدار جدید ۷ برابر گران قیمتتر از نگهداری فقط یک مشتری فعال کنونی شما است؟
با توجه به جایگاه محتواو بازاریابی ویدئویی، بازاریابی محتوا یکی از بهترین راهها برای تبلیغات دیجیتال است. بااینحال، در مورد ماهیت واقعی بازاریابی محتوا، تاحدودی سردرگمی وجود دارد. طبق نظرموسسه بازاریابی محتوا، "بازاریابی محتوا یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که متمرکز بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ جامعه مخاطب هدف مشخص و در نهایت، برای تبدیل مخاطب به مشتری بالفعل سودآور است."بنابراین، محتوای سایت شما نمیتواند فقط تبلیغاتی باشد، بلکه باید به آن ارزشی (مانند سرگرمی، اطلاعات جدید، تبلیغات و غیره) اضافه کنید. همچنین، فراموش نکنید که بازاریابی محتوا شامل ۴ مرحله است:
- تولید ترافیک
- تولید مشتری بالقوه
- پرورش مشتری بالقوه
- ایجاد مشتری بالفعل
بازاریابی موتور جستجو در واقع تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است. این تبلیغات شامل تبلیغاتی است که در شبکههای موتور جستجو نمایش داده میشود و هزینه آن بهصورت پرداخت بهازای هر کلیک ( PPC ) که یکی از مدلهای پرداخت تبلیغات در موتورهای جستجو است، پرداخت میشود. SEM یکی از بهترین روشها برای تقویت جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو است و مانند تبلیغات در شبکه اجتماعی، SEM نیز میتواند بسیار هدفمند بوده و دارای برنامهریزی وتقسیمبندیباشد.
در ادامه به برخی از محبوبترین انواع شبکههای اجتماعی برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی میپردازیم.
AdWords یک پلت فرم تبلیغاتی موتور جستجوی پولی است که به کسبوکارهاامکان تبلیغات در نتایج موتور جستجو و همچنین در شبکه نمایش Google ، در Gmail ، YouTube و سایر پلتفرم های دلخواه رامیدهند. تبلیغات در موتور جستجوی گوگل میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر کسبوکار شما بگذارد، چراکه استفاده از کلمات کلیدی خاص در تبلیغات میتوانید مخاطب موردنظر خود را جذب کنید. به بیان دیگر، تبلیغات با استفاده از AdWords امکان ایجاد کمپینهای درست و بهجایی را به شما میدهد.
همچنین شاید بهتر باشد بدانید که AdWords به کسبوکارهایی که در جایگاههای بالاتری در موتور جستجو هستند و تبلیغات باهزینههای پایین و مرتبط ایجاد میکنند، پاداش میدهد.
بسته به قدرت کلمات کلیدی رقابتی شما که در تبلیغات از آن استفاده میکنید و مرتبط بودن این کلمه یا عبارت با خدمت یا محصول شرکت شما، AdWords ممکن است برای تجارت شما مفید یا بیفایده باشد. معمولاً، Google AdWords برای بسیاری از کسبوکارها بسیار موثر است؛ اما با این شرط که برای کلمات کلیدی اشتباه و نامناسب و همچنین تبلیغات CTR ضعیف هزینه نابجا نکنند.
عوامل بسیاری در تعیین میزان هزینههای تبلیغات Google Ads برای کسبوکار شما تاثیر گذارند. CPC یا هزینه هر کلیک مبلغی است که یک شرکتبا هر بار کلیک کردن کاربران بر روی تبلیغات Google Ads خودپرداختمیکند. CPA یا پیشنهاد هزینه در ازای هر کلیک یا خرید، بهطورکلی یک گزینه جایگزین پرداخت بهازای هر کلیک است.
متوسط هزینه هر کلیک بر روی Google Ads باتوجهبه کلمات کلیدی و نوع کسبوکار متفاوت است اما تقریباً ۲.۳۲ دلار در شبکه جستجو و ۰.۵۸ دلار در شبکه نمایش است.
فیسبوک با دستکم ۲ میلیارد کاربر فعال در سراسر دنیا ،محبوبترین شبکه اجتماعی این سیاره است. این نهتنها جامعه غولپیکر مخاطبان بالقوه تبلیغاتی شما را نشان میدهد، بلکه فیسبوک امکان ایجاد مخاطبان بسیار خاص با تبلیغات شما را فراهم میکند. شما میتوانید تبلیغات خود را بر اساس اطلاعات جمعیتی، سن، سطح درآمد، سلیقه، عنوان شغلی، حزب سیاسی، سرگرمیها و موارد دیگر برنامهریزی کنید. در ادامه مراحل موفقیت یک کمپین تبلیغاتی در فیسبوک را مرور میکنیم.
سعی کنید مشتریان خود را بشناسید. برای کاربران و مشتریان بالقوه خود جذاب باشید،سعی کنید تا سلیقه مخاطبان خود را درک کنید و یاد بگیرید چه چیزی آنها را شیفته میکند.این مسئلهبه شما این امکان را میدهد که تبلیغات بهتری را برای مخاطبان هدف بیشتری ایجاد کنید تا بتوانید آنها را به طور موثر پرورش دهید.
Facebook Pixel بسیار سادهاست و بهسادگی میتواند منعطف با شرایط شما باشد. کاربرد این ابزار برای تجزیهوتحلیل بازدهی تبلیغات شما در فیسبوک است. Facebook Pixel همچنین شامل قابلیت بهینهسازی برای هر نوع اقدام در سایتاست و به شما امکان ایجاد مجدد لیستهای بازاریابی میدهد.
کاملاً طبیعی است که از میان ۲ میلیارد کاربر فیسبوک، تنها تعداد خاصی از آنها به محصول یا خدمات شما علاقه نشان دهند.خوشبختانه، شما میتوانید از ترکیبات متفاوتمانندهدفگذاری جغرافیایی، جمعیتی، رفتاری و ... برای یافتن جامعه یا مخاطب هدف خود استفاده کنید.
بیش از ده قالب تبلیغاتی برای تبلیغات درفیسبوک و اینستاگرام برای کاربران، قابل دسترس است.تبلیغ خلاقانه بسازید و از پیشنهادهای مخاطبان خود برای ساخت تبلیغات بهتر استفاده کنید. هرچه چشمانداز ساخت تبلیغ بالاتر از قیف (یا آشنایی کمتری با نام تجاری شما) باشد، پیچیدگی تبلیغات شما (هم در قالب و هم در ارائه) کمتر است.
به سبب حجم بالای رقابتها درفیسبوک، بهتر استبیشتر بودجه تبلیغات فیسبوک خود را به کمپینهایی اختصاص دهید که به درآمدهای بهتر منجر میشوند. ساخت برند مهم است، اما کفاف هزینههای کسبوکار شما برای کار در آینده را نمیدهد.
تبلیغات فیسبوک به شما امکان ترکیب عالی از تصاویر جذاب را برای تولید تبلیغات با بازده بالا میدهد.
پس از نصب Pixel و تجزیهوتحلیل بازدهی تبلیغات در حساب فیسبوک خودبرای تبدیل مشتریهای احتمالی به مشتری بالفعل، از اطلاعات بازدیدکنندگان سایت خود استفاده کنید.
فعالیت مستمر و مداوم در آزمونوخطا، بررسی و تجزیهوتحلیل کلید موفقیت در کمپینهای فیسبوک است.
وقت و هزینه خود را برای پرداختن بهچشماندازهایغیر محبوبصرف نکنید.
در نهایت شما یک قهرمان Facebook Ads میشوید.
توییتر با وجود تمام مشکلاتی که دارد، اما در برخی موارد و زمینهها، بهترین پلتفرم تبلیغاتی است. درهرصورت در نظر داشته باشید که نوع پلتفرم تبلیغات شما به آنچه میخواهید انجام دهید بستگی دارد.
اما توییتر ازویژگیهای منحصر به فرد هدفگذاری تبلیغات برخوردار است که سایر پلتفرمها از آن بیبهرهاند. در ادامه به ۵ مورد از این ویژگیها اشاره میکنیم.
اگر در توییتر برای برند خود فعالیت میکنید، برای بهبود فعالیت خود در توییتر ۱۲ ترفند افزایش فالوور در توییتر را در آژانس دیجیتال مارکتینگ راز بخوانید.
پرداخت برای تبلیغات در توییتر تنها زمانی انجام میشود که شما به هدف بازاریابی خود رسیده باشید. چه هدف شما تبدیل وبسایت باشد و چه تعامل با توییتر، شما فقط زمانی هزینه پرداخت میکنید که مخاطبان شما اقدام موردنظر شما را انجام دهند و هرگونه نمایش و ترافیک ارگانیک بیشتر و اضافی رایگان است.این موضوع را با LinkedIn مقایسه کنید، بهعنوانمثال، هیچ گزینه پرداخت در ازای عملکرد برای مخاطب خود ارائه نمیدهد. فیسبوکگزینه پرداخت در ازای عملکرد (پرداخت صفحه، نصب برنامه، کلیک لینک) ارائه میدهد، اما توییتر میتواند برای تولید مشتری بالقوه بسیار برتر باشد.
یکی از روشهای جالب در توییتر، هدف قراردادن کلمات کلیدی است. شما میتوانید در هفت روز گذشته افرادی را که از کلمه یا هشتگ خاصی در بهروزرسانی توییتر خود استفاده کردهاند (یا افرادی که با توییتهای حاوی این کلمات تعامل داشتهاند) استفاده کنید.
این موضوع در حالی است که فیسبوک به شما اجازه هدفگذاری کلمه کلیدینمیدهد و در این پلتفرمتنها میتوانیدهدفگذاری موضوع انجام دهید.این نشان میدهد که توییتر چقدر در ارائه امکانات مختلف برای کمپینهای تبلیغاتی، توانمند است. یکی از این توانمندیها میتواند این موضوع باشد که بهعنوانمثال، بهجای توییت کردن برای همه، شما فقط میتوانید افرادی را که با آن موضوع درگیر هستند هدف قرار دهید.
هدف قراردادن مخاطب خاص در توییتر، روش هدفمند دیگری برای دستیابی به مخاطب است. با استفاده از این شکل کمپین تبلیغاتی، به افرادی که در مدتزمان اخیر توییت شما را دیده یا با آن تعامل داشتهاند، برای ادامه و سایر اهداف بازاریابی و کمپین خود، دسترسی خواهید داشت.
سایر پلتفرمها، مانند فیسبوک هیچ امکاناتقابلمقایسهای با این مورد ندارند. مشابهترینامکان فیسبوک با این امکان در توییتر، دکمه دعوت است که به شما امکان میدهد افرادی را که با پستهای شما تعامل برقرار کردهاند، دعوت کنید تا صفحه شما را لایک کنند.
با استفاده از تبلیغات توییتر خود میتوانید هر کاربر توییتر را که حسابهای خاصی را دنبال میکند، مورد آنالیز قرار دهید. اگر از ابزاری مانند BirdSong Analytics استفاده کنید، بهراحتی میتوانید لیستی از دنبالکنندههای حسابهای خاص در توییتر را تهیه کرده و مخاطبان مناسب خود را در کمپینهای تبلیغاتی خود، مورد هدف قرار دهید.
قیمت کلیک در توییتر بسیار کمهزینه و حدود یک پنی است.
در این بخش صرفنظر از نوع کسبوکار، به شرایط کمپینهای تبلیغاتی در اینستاگرام میپردازیم.
به دلیل اینکه کاربران قادر به برنامهریزی انتشار پستها در اینستاگرام نیستند ،پستهای سبک ساده عملکرد خوبی دارند. پستهایی با محتوای ساده که به کاربر این باور را القا کند که محتوای معتبر و تازهای را میخواند، کافی است تا مخاطب با برند شما تعامل ایجاد کند. این تعامل میتواند به رابطهای دوطرفه میان مخاطب هدف شما و برند شما تبدیل شود.
برندها میتوانند برای کاهش هزینه تولید محتوای ویدئویی، از مجموعه تصاویر تبلیغاتی خود، ویدئویی به شکل اسلاید تهیه کرده و از آن برای جذب مخاطبان خارج از قیف و تبدیل آنها به مخاطب بالقوه استفاده کنند.
ایجاد ویدئو با استفاده از روش گفته شده، یکی از کمهزینهترین راهها برای جذب مخاطب هدف و تبدیل به آن به مشتری بالقوه و پس از آن به مشتری بالفعل است.
با آنالیز و بررسی سلایق مخاطبان میتوان با استفاده از آزمونوخطا، روش و میزان تبلیغات خود را تغییر و افزایش دهید.
باتوجهبه این موضوع که تبلیغات اینستاگرام از طریق بستر تبلیغاتی فیسبوک راهاندازی میشود، صاحبان کسبوکارها میتوانند با دسترسی به همان اطلاعات و با استفاده از آن در پلتفرم اینستاگرام نیز فعالیتی بهینه داشته باشند.
،نحوه ارزیابی فیسبوک در مورد کیفیت آگهی از اهمیت خاصی برخوردار است. تجزیهوتحلیل فیسبوک بر اساس خلاقیت، هدفگذاری و نتایج آگهی شما است.هرچه امتیاز مرتبط بودن شما در این آنالیز بالاتر باشد، هزینهای که برای کمپین خود پرداخت کردهاید بهینهتر خواهد بود.
علاوه بر این، دیوید بوسلی، شریک مدیر آژانس بازاریابی دیجیتال PBJ بازاریابی، میگوید:
بازاریابانی که متوجه میشوند با استفاده از روش CPA / CPL / CPI میزان مخاطب موردنظر خود را جذب نمیکنند، میتوانندمیانگین هزینهاین پیشنهادها را در نظر بگیرند و بعد آن را دوبرابر کنند.
باتوجهبه قابلیت هدف قراردادن کاربران یکسان در فیسبوک و اینستاگرام، بهراحتی و بدون دردسر زیاد میتوان کمپینی چندجانبه برای هر دو پلتفرم ایجاد کرد.
این نکته را فراموش نکنید که مخاطب بالقوه شما پس از کلیک بر لینک موردنظر شما، وارد سایت میشود و با چه صحنهای مواجه میشود؛ بنابراینباید لندینگ پیجهای مناسب و اختصاصی در سایت خود داشته باشید.
افزودن پیکسل ردیابی به وبسایت یا اپلیکیشن، بسیاری از برندها را قادر به ردیابی مشتریان خود میکند تا بتوانند در کمپینهای تبلیغاتی خود آنها را مورد هدف قرار دهند.
اگر به مطالعه درباره بازاریابی در اینستاگرام علاقهمندید، GUIDE اینستاگرام چیست را در آژانس دیجیتال مارکتینگ راز بخوانید.
روند استفاده از پلتفرم لینکدین برای کمپینهای تبلیغاتی از بسیاری از جهتها بسیار مشابه به اینستاگرام است. تفاوت میان این دو پلتفرم، جامعه هدف و در واقع مخاطب کسبوکار شماست که در لینکدین به متخصصین و افراد تحصیلکرده و با تجربه جامعه محدود میشود.
بسیاری از کسبوکارها برای بسیاری از فعالیتهای خود از جمله تماس با مشتریان، پذیرش سفارشها و پاسخ به سوالات، نظرات و شکایات مختلف از پیامرسانها استفاده میکنند. یکی از مهمترین مزایای استفاده از چنین ابزاری ارتباطی این است که برای کار با آن نیازی به تخصص جداگانه و خاصی نیست، چرا که رباتها همه کارها را سریع و بدون هیچ تلاش اضافی انجام میدهند.
رباتهانهتنهامیتوانند اطلاعات مربوط به سوالات پرتکرار و خاص را در اختیار کاربران قرار دهند، بلکه قادرند فیلمها، تصاویر، اسناد را ارسال کنند، پرداختها را دریافت و انتقال دهند، اطلاعات تماس شما را برای مفیدترین پاسخها پردازشکنند و غیره..
امکانات ارائه شده توسط این پیامرسان بسیار گسترده است و شرکتهایی که با تلگرام کار میکنند میتوانند مزایای زیادی را به مشتریان خود ارائه دهند. در ادامه از امکانات و مزایای اصلی تلگرام میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- خدمات محافظت از اطلاعات شخصی
- سفارش آنلاین
- پشتیبانی از زمان واقعی
- امکانات مرتبط با منشی شخصی
- پردازش بازخورد مشتری
- ارتباط و هماهنگی تیمی
- اطلاعات بهروز
- ارتقا محصول
- بازدید بیشتر از سایت
- افزایش آگاهی از برند
- پشتیبانی مشتری بدون وقفه
- کانال اضافی برای پردازش پرداخت
علاوه بر این، در صورت استفاده از تلگرام بهعنوان منبع اطلاعاتی درباره برند و خدمات خود، این پیامرسان امکانات دیگر بسیاری را در اختیار شما قرار میدهد:
- خبرنامه
- کانال بازاریابی رویداد
- خدمات عملیاتی و پشتیبانی
- جمعکننده بازخورد
- کانال تخفیف
- چت با مشتریان در مورد موضوع مرتبط با محصول
- کانال اشتراک اخبار مربوط به محصول،بهروزرسانیها، جوایز و غیره
بیشتر کسبوکارها برایبهدستآوردن بهترین نتیجه، چندین کمپین تبلیغاتی در چندین شبکه را انتخاب میکنند.
اگر به دنبال بهینهسازی فعالیت خود در تلگرام هستید، چگونه از تلگرام درآمد کسب کنیم؟ را در آژانس دیجیتال مارکتینگ راز از دست ندهید.
برای راهاندازیکمپینهای تبلیغاتی آنلاین موفق اقدامات مختلفی انجام میشود. در ادامه به برخی از این اقدامات میپردازیم.
صرفنظر از اینکه با استفاده از چه پلتفرمی کمپین تبلیغاتی خود را ایجاد میکنید، توجه به ساختار کمپین از اهمیت بسیاری برخوردار است. کمپینهای تبلیغاتی باید باتوجهبه اهداف تجاری سازماندهی شوند، بهعنوانمثال، شما نمیتوانیدتبلیغاتی را که بهمنظور افزایش آگاهی از برند است، برای افزایش فروش محصولات به کار برید، زیرا این تبلیغات باید بسیار متفاوت ساخته شوند و نتایج و معیارها برای انواع مختلف تبلیغات بسیار متفاوت هستند.
چه کسی تبلیغات شما را میبیند؟ یکی از مهمترینبخشهایراهاندازی یک کمپین تبلیغاتی آنلاین، تعریف مخاطبان و یا بهاصطلاح، پرسونای مخاطب است. در کمپینهای تبلیغاتی پولی، این امر از طریق جستجوی کلمات کلیدی، فرآیند کشف کلمات کلیدی که مردم از آنها برای جستجوی موضوعات مرتبط با برند شما استفاده میکنند، حاصل میشود. سپس میتوانیدبا استفاده از این کلمات کلیدی تلاش کنید تا هنگام جستجوی کاربران در این موضوعات در نتایج گوگل ( SERP ) نشان داده شوید.
بهعنوانمثال، اگر یک لولهکش هستید، تلاش و اقدامات شما باید در جهتی باشد که تبلیغات آنلاین شما هنگامیکه افراد با استفاده از عباراتی مانند "لولهکش اضطراری"، "لولهکش نزدیک من" یا "نشت دوش" در Google جستجو میکنند، نشان داده شود.
این روند برای کمپینهای تبلیغاتی فیسبوک کمی متفاوت است. فیسبوکهدفگذاری کلمات کلیدی ارائه نمیدهد. در این پلتفرم میتوانیدکمپینهای تبلیغاتی خود را برای جلب مخاطبان خاص مانند "مادران زیر ۳۰ سال که در شهر تهران زندگی میکنند" تنظیم کنید. همچنین میتوانید برای افرادی که در گذشته از وبسایت شما بازدید کردهاند مخاطبان مناسب در فیسبوک ایجاد کنید.
اگر میخواهید در کمپینهای تبلیغاتی آنلاین خود به ROI دست پیدا کنید (به این معنی که شما از تبلیغات خود درآمد بیشتری نسبت به هزینههای خود بهدست آورید. چه کسی چنین چیزی را نمیخواهد؟!)باید عملکرد مخاطبان خود را از نزدیکاندازهگیری و نظارت کنید؛ بنابراینمیتوانید در صورت لزوم تنظیماتی را جهت نظارت بر معیارهای مرتبط و مناسب انجام دهید. برخی از معیارهای اصلی کمپین تبلیغاتی آنلاین که میخواهید نظارت کنید شامل موارد زیر است:
- نرخ کلیک
- هزینه هر کلیک
- هزینه هر واکنش
- نرخ تبدیل
- سهم برداشت
همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله در آژانس دیجیتال مارکتینگ راز، سعی کردیم تا اطلاعاتی مفید درباره راهاندازی کمپین، اصول اساسی مرتبط با راهاندازی کمپین، انواع کمپینهای تبلیغاتی، دنبالکردن کمپینها در شبکههای اجتماعی و تجزیهوتحلیل و سرانجام به نتیجه رساندن یک کمپین تبلیغاتی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات کمپینهای سودمندی راهاندازی کنید، یا اگر تابهحال تجربهای در مورد راهاندازی کمپینهای تبلیغاتی دارید، نوع کمپین، فرآیند راهاندازی و نتایج خود را با راز به اشتراک بگذارید و تجربه خود را برای ما کامنت کنید.
مطالب مرتبط:
نظرات