برای پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی باید به چه نكاتي توجه كنيم

برای پذیرفتن یک پیشنهاد شغلی باید به چه نكاتي توجه كنيم

تصمیم گیری عجولانه، معمولا با پشیمانی همراه خواهد بود. بنابراین اگر یک پیشنهاد شغلی دارید، ابتدا آن را بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید؛ در ادامه نکاتی که باید پیش از پذیرفتن یک شغل درنظر بگیرید ذکر شده است، با اکوسیستم همراه باشید.

اکوسیستم – موقعیتی را تصور کنید که برای چند شرکت رزومه ارسال کرده‌اید و چندین بار نیز مصاحبه انجام داده‌اید. این فرایند خسته کننده است، به همین دلیل وقتی بعد از چند مصاحبه، یکی از شرکت‌ها موافقت خود را اعلام می‌کند، هیجان زده می‌شویم. در این شرایط قبل از تصمیم گیری باید همان گونه که آنها توانایی‌های شما را ارزیابی کرده‌اند، شما هم موقعیت شغلی و عملکرد شرکت را بررسی کنید. از اینرو پس از شنیدن پاسخ مثبت بلافاصله تصمیم گیری نکنید، جلسه مصاحبه خود را به خاطر آورید و نکاتی که در ادامه ذکر شده است را بسنجید.

انتظاراتی که در محیط کار از شما دارند

انتظاراتی که در محیط کار از شما دارند

بعضی اوقات متقاضیان کار به اندازه‌ای برای فرصت شغلی پیشنهادی هیجان زده می‌شوند که حتی در مورد موضوعات ابتدایی مثل چه زمانی باید کار خود را آغاز کنم؟ و وظایف من در محیط کار چیست؟ سؤال نمی‌پرسند. برای پرسیدن این سوال‌ها احساس خجالت نکنید. در حقیقت شما با این کار در حق کارفرما لطف می‌کنید، زیرا در صورتی که از فرصت شغلی راضی باشید آن را قبول می‌کنید و می‌توانید کارمند مفیدتری باشید.

رضایت از میزان حقوقی که به شما پیشنهاد شده است

معمولا در نخستین جلسه مصاحبه در مورد میزان حقوق دریافتی صحبتی نمی‌شود؛ اما اگر در جلسات بعدی نیز به این موضوع اشاره نشد، خودتان این مسئله را مطرح کنید. به علاوه بررسی کنید که آیا حقوق پیشنهادی از طرف کارفرما جای مذاکره دارد یا خیر؟ آیا این امکان وجود دارد که با در نظر گرفتن عملکرد شما در طول سال، میزان حقوق تغییر کند؟ قبل از رد یا قبول پیشنهاد شغلی تمام این ابهامات را برطرف کنید.

مزایای پیشنهادی نیازهای شما را رفع می‌کند

حقوق و مزایا مکمل یکدیگر هستند، گاهی وقت‌ها حقوق پیشنهادی بالا نیست، اما مزایای خوب و قابل توجهی که در اختیار کارمند قرار می‌گیرد، می‌تواند کم بودن حقوق را جبران کند. بنابراین باید در مورد این موضوع نیز صحبت کنید و پیشنهاد آنها را با خواسته‌های خود مقایسه نمایید. بطور مثال بیمه و تعداد مرخصی‌های سالانه از جمله مزایایی هستند که حتما باید قبل از پذیرفتن موقعیت شغلی مطرح شوند.

فرهنگ سازمانی شرکت با روحیات شما سازگار است

قطعا در اولین برخورد، نمی‌توان تشخیص داد که آیا سایر کارمندان از موقعیت خود رضایت دارند یا خیر؛ اما می‌توان یک ایده کلی از این موضوع گرفت. در صورت امکان در شرکت قدم بزنید و چگونگی کار کردن سایر کارمندان را ببینید، توجه کنید که چگونه و با چه ادبیاتی با یکدیگر صحبت می‌کنند. آیا روابط بیش از اندازه دوستانه‌ای دارند یا با احترام با یکدیگر برخورد می‌کنند؟ شما بخش زیادی از روز را در کنار این افراد سپری خواهید کرد؛ بنابراین این سوال را از خود بپرسید که آیا می‌توانید در چنین محیطی کار کنید یا خیر؟

شرایط کلی شرکت چگونه است

هر اندازه که یک موقعیت شغلی پیشنهادی ایده‌ال و رویایی باشد، اگر شرکت وضعیت خوبی نداشته باشد، دوامی نخواهد داشت. با پرسنل دیگر شرکت صحبت کنید و بسنجید که آنها موقعیت شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنند. اگر دوستی دارید که در همان شرکت فعالیت دارد، فرصت خوبی است تا در مورد پیشرفت کاری شرکت و سایر مسائل از او سوالاتی را بپرسید. سعی کنید از نظر مردم در این مورد نیز آگاه شوید، در صورتی که شرکت بزرگ و معروف باشد، خواندن نظرات آنلاین مشتریان مفید خواهد بود.

شخصیت کارفرما را ارزیابی کنید

شخصیت کارفرما را ارزیابی کنید

متقاضیان کار در اولین جلسه مصاحبه اغلب با فردی دیدار می‌کنند که از این پس قرار است تحت نظارت وی فعالیت داشته باشند. مسلما با یک دیدار نمی‌توان تمام ابعاد شخصیت یک نفر را ارزیابی نمود، ولی می‌توان به یک شناخت نسبی دست پیدا کرد. رفتار او را با دیگر متقاضیان کار بررسی نمایید و ببینید آیا می‌توانید تحت نظر چنین فردی کار کنید. این موضوع شاید در ابتدا مهم به نظر نرسد؛ اما در طولانی مدت می‌تواند مشکل ایجاد کند.

آیا موقعیت شغلی پیشنهادی شما را به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند

همه ما برای آینده شغلی خود برنامه ریزی‌هایی داریم و باید در موقعیتی قرار بگیریم که بتوانیم پیشرفت کنیم؛ اما اگر یک موقعیت شغلی نه چندان مرتبط را بپذیریم، شاید این موضوع را کاملا فراموش کنیم. درست است که فرایند استخدام سخت و خسته کننده است؛ ولی نباید باعث شود که ما از هدف اصلی خود دور شویم. هدف از کار کردن این نیست که هر ماه بدون اینکه از خودمان راضی باشیم حقوق بگیریم، هدف از کار کردن این است که بتوانیم در چند سال آینده خودمان را به جایگاه مورد نظر برسانیم.

امکان پیشرفت برای شما وجود دارد

شما علاوه بر اینکه باید آینده کاری یک شغل را در نظر بگیرید، باید بررسی کنید که آیا در همان شرکت جای پیشرفت وجود دارد یا خیر؟ برای پی بردن به این موضوع، کافی است از فردی که با شما مصاحبه می‌کند بپرسید چه فرصت‌های شغلی برای مراحل بالاتر از شما وجود دارد و برای استخدام شدن در آن موقعیت‌ها چه توانایی‌هایی مورد نیاز است. این سؤال نه تنها دید خوبی در مورد شرایط پیشرفت به شما می‌دهد؛ بلکه مشخص می‌کند پرسنل شرکت تا چه اندازه به محیط کاری خود علاقه دارند و در کارشان پیشرفت کرده‌اند.

هماهنگی ساعت کاری شرکت با شرایط شما

شخصیت انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است، بعضی از آنها تحت استرس شدید هم قادر به کارکردن هستند، در حالی که برخی دیگر نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند. برخی از کارمندان به کار خود پایبند هستند و تا زمانی که مشکلی رفع نشود محیط کار خود را ترک نمی‌کنند، درحالیکه بعضی دیگر حتما باید در شبانه روز هشت ساعت بخوابند تا برای روز بعد انرژی داشته باشند. هر فرد خودش را می‌شناسد و می‌داند چه شخصیتی دارد. پس در جلسه مصاحبه در مورد میزان ساعات کاری روزانه و هفتگی سوال کنید.

شرایط قرار را بررسی کنید

قبل از آنکه قرارداد خود را امضا کنید، ابتدا با دقت آن را بخوانید. ممکن است فکر کنید چند ورق کاغذ جنبه‌ تشریفاتی دارد و اهمیت چندانی ندارد؛ اما تمام ضوابط کاری باید بطور کامل در قرارداد مندرج شود. گاهی اوقات شرایطی که در جلسه‌ مصاحبه مورد توافق قرار گرفته است در قرارداد ذکر نمی‌شود، بنابراین هر جایی که ابهامی وجود دارد سوال بپرسید و بخواهید که شرایط مورد توافق به قرارداد افزوده شود. از این موضوع خجالت نکشید و همه چیز را دقیق بررسی کنید؛ حتی اگر لازم است با یک فرد حرفه‌ای یا یک وکیل در این مورد صحبت کنید.

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در این مقاله، با آگاهی کامل در مورد پذیرفتن موقعیت شغلی تصمیم‌ بگیرید و پیش از امضا کردن هر سندی، تمام شرایط را بطور کامل بررسی کنید.

    نظرات