مراکز خرید آنلاین، ترسیمگر آینده درخشان...
مراکز خرید همیشه در دنیای فیزیکی بازار حضور داشتهاند و با وجود اینکه اولین مراکز دیجیتالی اوایل سال ۲۰۰۰ شروع بهکار کردند اما پس از گذشت ۲۰ سال از معرفی این مدل، امروز هیچ مرکز تجاری دیجیتال واقعی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. در سال ۲۰۲۰ سرانجام برنامه چشمانداز بلندمدت مراکز خرید بهعنوان بازارهای دیجیتال کاملا یکپارچه، عملی شد. این فاصله بین چشمانداز و تحقق، به هیچ وجه مختص صنعت مراکز خرید نیست. بلکه بسیاری از ایدههای دیجیتالی ایجادشده در آغاز هزاره سوم، هنوز بهطور کامل محقق نشدهاند.
صنعت مراکز خرید در حال آزمایش و راهاندازی بخشهای زیادی از بازار دیجیتال است اما برای کسانی که قدرت ترکیب خردهفروشی فیزیکی و دیجیتال را برای عملکرد بهتر آینده این صنعت درک میکنند، چند سال آینده برای عرضه مناسبتر بازارهای آنلاین بسیار حیاتی است. در حال حاضر ابتکارات تجارت الکترونیکی در مراکز خرید را به سه دسته تقسیم میکنیم؛
۱-جست وجوی محصول عمومی و پیوندهای وابسته
محتوای محصول برای الهامبخشیدن به خریدها و معمولا براساس منابع خرید یا موارد دیگر ارائه میشود. اگر توافقنامه همکاری با خردهفروش منعقد شده باشد، هنگامی که یک مشتری در وبسایت مرکز خرید به جستوجو میپردازد و از طریق یک وبسایت خردهفروشی کلیک میکند، مرکز خرید مورد نظر، ۳ تا ۱۰درصد کل مبلغ خرید را در ابتدا دریافت میکند.
۲-محصولات سرپرستی شده
یک تیم در مرکز خرید، تعداد مشخصی از محصولات را از مستاجر خردهفروشی خود برای نمایش در وبسایت مرکز خرید انتخاب میکند. بهطور معمول، انتخاب محصول بین صد تا هزار محصول است. با سفارش مشتری، تیم پشتیبانی مرکز خرید، روند خرید را تسهیل میکند، ترتیب حملونقل متمرکز یا تحویل در خانه را میدهد و تسویه حساب بین مصرفکننده، بازار و خردهفروش را رقم میزند.
۳-بازار دیجیتال کاملا یکپارچه
بازارهای دیجیتال کاملا یکپارچه، اطلاعاتی در مورد تمام محصولات موجود در مرکز خرید از جمله دادههای موجودی کالا دارند و مصرفکنندگان میتوانند یک سبد خرید چندمنظوره را سفارش و پرداختشان را به راحتی انجام دهند. از این رو، سه مساله اصلی در ایجاد مراکز خرید دیجیتال دارای بازارهای کاملا یکپارچه، وجود دارد. اطلاعات کامل محصول و موجودی سطح فروشگاه، تسویه سبد خرید مشتری و در نهایت سهولت تحویل جنس به خریدار.
در فضایی مجازی به نام Placewise گروهی از بهترین دستاندرکاران صنعت خردهفروشی در حال آزمایش آرمانیترین مدلهای تجارت و خردهفروشی آنلاین هستند و تا پایان سال ۲۰۲۱ آنچه را «اولین بازار تجارت الکترونیکی کامل و یکپارچه در جهان» مینامند، راهاندازی خواهند کرد.
برای تسریع در رسیدن به این هدف، کارهای زیادی قابل انجام است. ارائه تخفیفهای مناسب و در کنار آن در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای مشتریان یک موضوع مهم تلقی میشود. راهاندازی و توسعه پلتفرمی منعطف و تکنولوژیک که بتواند همزمان چند سبد مشتری را پشتیبانی کند، برای مشتریان خوشایند است.
انتخاب گزینههای پرداخت جهانی و محلی با امکان تسویهحساب بین مصرفکنندگان و مرکز خرید و در مرحله دوم بین مرکز خرید و مستاجرانش هم اهمیت زیادی دارد. در نهایت هم خدمات بستهبندی سفارشها برای تحویل اجناس و مدیریت بازدهی محصولات میتواند یک مرکز خرید آنلاین را متمایز جلوه دهد.
ارزش پیشنهادی یک محصول به مصرفکننده کار راحتی است. هسته اصلی سوقدادن مصرفکنندگان به این پیشنهاد، بانک اطلاعاتی فعلی مراکز خرید است. مدل جدید مراکز خرید، نیمی از دسترسی بازار و مراکز خرید فیزیکی به محصولات را دارند. پایگاه دادههای این مراکز خرید در مواجهه با ترافیک وب و ترافیک پولی، بسته پیشنهادی جذابی برای مشتریان دارند و به این طریق محبوبیت بسیار زیادی نصیب میبرند.
هدف خردهفروشی و مراکز خرید آنلاین، رسیدن به سقف ۱۰درصد کل خریدهای مشتریان خردهفروشی از طریق خودشان در یک بازه زمانی سه ساله است. در صورت دستیابی به این هدف، مراکز خرید آنلاین با استفاده از موقعیت محلی خود و مصرفکنندگانشان و همچنین تعامل موجود بین خردهفروشیها، ترکیبی بهینه از تجربه خرید آنلاین و فیزیکی برای آینده بهوجود میآورند.
جادوی تکنولوژی
علاوهبر تمامی این مسائل، بهکاربردن تکنولوژی در مراکز خرید آنلاین تا حدود زیادی موفقیت این مدل خردهفروشی را تضمین میکند. تکنولوژی بیکن برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت اپل معرفی شد. هدف از ایجاد این تکنولوژی، موقعیتیابی و هدایت افراد در داخل اماکن سرپوشیده مانند مراکز خرید اطلاعرسانی و تبلیغات است. این تکنولوژی بر بستر بلوتوث قابل اجراست و با توجه به مصرف انرژی پایین بهشدت در مراکز خرید مورد توجه قرار گرفته و محبوبیت یافته است. امروز تقریبا تمامی فروشگاههای بزرگ و برندهای معروف دنیا از جمله والمارت، مک دونالد، اپل، کوکا کولا، پپسی و… برای بازاریابی خود از بیکنها استفاده میکنند.
همچنین استفاده از حصارکشی جغرافیایی هم در مراکز بزرگ تجاری بهطور فزایندهای در حال افزایش است. با استفاده از GPS و RFID ، فروشندگان مراکز تجاری چندمنظوره میتوانند مرزهای مجازی ایجاد کنند تا خریداران را به هنگام ورود به مناطق مشخص، شناسایی کنند. در داخل این منطقه خریداران میتوانند بر روی دستگاههای تلفن همراه خود اطلاعیههایی در مورد فضاهای پارکینگ خالی، برگزاری رویدادهای خاص یا پیشنهاد تخفیفهای ویژه دریافت کنند.
همچنین بهوسیله تکنولوژی Wi-Fi proximity مدیران مجتمعهای تجاری قادر هستند تا مسیرهای پررفتوآمد، فروشگاههای پربازدید، مدت زمان حضور مشتریان در این فروشگاهها، بازههای زمانی که بازدید مشتریان منجر به خرید میشود و بسیاری اطلاعات ارزشمند دیگر را بهدست آورند.
در کنار تکنولوژیهای مورد اشاره، هوش مصنوعی هم دارای روندی رو به رشد است. مالهای بزرگ در دنیا با استفاده از این تکنولوژی به دنبال ایجاد دستگاههای راهنمایی هوشمند برای خریداران هستند. هنگامی که یک خریدار به دستگاه راهنما نزدیک میشود، این دستگاه با استفاده از نرمافزار تشخیص بصری، اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، ویژگیهای فیزیکی و… جمعآوری میکند و سپس براساس دادههای جمعآوری شده و فیلتر پاسخهای ممکن، بهترین پاسخ را به کاربر ارائه میکند.
ابزارهای هوشمند برای جذب مشتری
در سراسر جهان، تعداد زیادی از مراکز خرید وجود دارند که از فناوریهای جدید برای جذب مشتری و افزایش رضایت آنها و در نهایت افزایش فروش بهره میبرند. امروزه سنسورهای نصبشده در پارکینگ این مرکز خرید میتوانند بر میزان ترافیک نظارت کنند و مشتریان را در زمان ازدحام به مسیرهای خلوتتر راهنمایی کنند. استفاده از این تکنولوژی میتواند به کوتاهترکردن زمان پارک منجر شود و به مشتریان این امکان را میدهد تا زمان بیشتری را در رستورانها و فروشگاهها صرف کنند.
خلاقیت دیجیتالی در طراحی و ساخت مراکز خرید آینده تاثیر بهسزایی خواهد داشت. در دنیای آتی، مراکز خرید با محوریت مشتریمداری، سازوکاری هوشمندانهتر خواهند داشت و فضای مراکز خرید منطبق با علایق حداکثری مشتریان طراحی میشود. مراکز خرید نسل جدید، بر بستری از آمار، اطلاعات و دادهها طراحی خواهند شد که در هر قدم خریدار تجزیه و تحلیل میشود و مورد واکاوی قرار میگیرد و انواع سنسورها آماده هستند تا بهترین محصول را به مشتری معرفی کنند. با این تدابیر، مفهومی به نام خرید ناموفق وجود ندارد زیرا شما بهعنوان شخصی که محصولی را انتخاب کردهاید، قبل از خرید بهطور کلی تجزیه و تحلیل شدهاید و مناسبترین محصول برایتان انتخاب شده است.
تحلیلهای آماری نشان از سرمایهگذاری ۴۵درصدی مراکز خرید بر روی سنسورها دارد که از تسهیل فرایند خرید در سالهای آینده حکایت میکند. با این میزان سرمایهگذاری و توجه ویژهای که با کمک فناوریها به این مقوله شده است، قطعا مالها در آینده، روزهای درخشانی را تجربه خواهند کرد.
منبع: across-magazine.com
نظرات