برترین قطب های IT جهان برای مهندسان

شهرهای علم و فناوری (Tech City) همیشه متخصصان علوم کامپیوتر، الکترونیک و فناوری اطلاعات بسیاری را در خود جای داده‌اند و مرکز نوآوری و خلاقیت محسوب می‌شوند.

به گزارش اکوسیستم، شهرهای علم و فناوری همیشه از سوی دانشمندان محبوب هستند و مغزهای جوان را به سوی خود جذب می‌کنند. در ادامه فهرستی از محبوب‌ترین قطب‌های آی‌تی جهان آورده شده است.

سیلیکون ولی (Silicon Valley) واقع در سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا، معروف‌ترین قطب IT در جهان به حساب می‌آید که تقریبا به الگویی برای دیگر قطب سازی‌های در دنیا تبدیل شده است. غول‌های فناوری دنیا از جمله اپل، گوگل، فیسبوک و ... در چند دهه اخیر از این منطقه خود را به جهان معرفی کردند. روزگاری تراشه سازهای سیلیسیمی در سیلیکون ولی مستقر بودند که بعدا به عنوان نماد فناوری‌های پیشرفته شناخته شدند و سن خوزه مرکز دره سیلیکون گردید. اغلب شرکت‌های فعال در حوزه آی تی در دره سیلیکون دفتر دارند. در دهه 1930 دو دانشجور مهندسی دانشگاه استفورد به نام‌های دیوید هیولت و ویلیام پاکارد (همان اچ پی معروف) فعالیت خود را از گاراژی در این منطقه آغاز کردند که نماد دره سیلیکون شد.

سیلیکون الی (Silicon Allee) در برلین به عنوان Tech Center اروپا شناخته می‌شود و با جذب استارتاپ‌های بزرگ و کوچک قصد دارد به سیلیکون ولی اروپا تبدیل گردد. در دهه 2000 این منطقه میزبان 20 تا 30 استارتاپ فناورانه بود که امروز تعداد آنها به 2500 استارتاپ رسیده است. کارآفرینی در حوزه فناوری در سیلیکون الی 70 درصد رشد داشته است. به علاوه هزینه‌های زندگی در این هاب، حدود 32 درصد ارزان‌تر از دره سیلیکون ولی آمریکا است.

منطقه Zhongguancun که در شمال پکن قرار دارد به سیلیکون ولی چین معروف است. بازارهای بزرگ IT و الکترونیک، مراکز علمی و تحقیقاتی در حوزه IT، حضور 12 هزار کمپانی های تک در 7 پارک فناوری منطقه و 489 هزار مهندس و تکنسین؛ در کنار حضور غول‌های فناوری مانند گوگل، اینتل، ای ام دی، اوراکل، موتورولا، سونی و اریکسون و ... از نکات قابل توجه در مورد بزرگ‌ترین قطب IT کشور چین است.

سیلیکون هیلز واقع در شهر آستین آمریکا یکی دیگر از هاب‌های بزرگ IT جهان است که مرکز نرم افزاری در زمینه‌های اینترپرایز، صنایع نیمه هادی، بیوتکنولوژی و صنعت گیم است. کمپانی‌هایی مانند AMD، اپل، ARM، سیسکو، eBay، IBM، تگزاس اینسترومنتس، اوراکل، VMWare و Dell در این منطقه قرار دارند.

پارک های‌تک Zhangjiang در شانگهای چین دومین هاب آی‌تی این کشور به حساب می‌آید. از سال 2009 میلادی به بعد بالغ بر 110 مرکز تحقیقات، 3600 کمپانی و 100 هزار نفر در این منطقه فعالیت دارند و کمپانی‌های مختلفی در حوزه‌های های‌تک، صنایع نرم افزاری، صنایع نیمه هادی و فناوری اطلاعات را نیز در خود جای داده است.

بنگلور هند معروف به فلات سیلیکون، در حقیقت یک سیلیکون ولی از نوع آمریکایی در هند است که با سرمایه گذاری بزرگ مایکروسافت روی مغزهای هندی در این منطقه رشد پیدا کرد و توانست درجهان خود را مطرح کند. در حال حاضر این منطقه به هاب اپلیکیشن نویسی جهان تبدیل شده است و چنانچه بسیاری از نوابغ هندی به امریکا مهاجرت نمی‌کردند، حتی ممکن بود بنگلور در این زمینه حرف اول را در جهان بزند.

بوستون آمریکا یک قطب IT دیگر در آمریکا است که فعالیت خود را هم زمان با سیلیکون ولی در دهه 1970 به عنوان مرکز نوآوری‌های الکترونیکی آغاز نمود، اما سیستم صنعتی که در بوستون تعریف شده بود، محدود به چند کمپانی شد و نتوانست مانند سیلیکون ولی بین المللی شود. بطور مثال کامپیوتر آپولو از این منطقه شروع به فعالیت کرد اما به دلیل نبود سیستم صنعتی بین المللی توسط اچ پی خریداری شد و این هاب نتوانست مانند سیلیکون ولی موفق شود.

میدان سیلیکون در لندن (Silicon Roundabout) از دیگر هاب‌های آی تی جهان است که نزدیک شوردیچ، اولد استریت در شرق پایتخت انگلیس قرار گرفته است، این هاب IT در سال 2014 بالغ بر 15 هزار استارتاپ و شرکت فعال در حوزه IT در این منطقه وجود داشت که در سال 2016 این تعداد به 3070 رسید. شاید علت آن برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد که باعث قطع امید سرمایه گذاران حوزه IT از این کشور شده است. دیوید کامرون (نخست وزیر اسبق انگلستان) در سال 2010 سازمان سرمایه گذاری تک سیتی (TCIO) را در اینجا بنا نهاد که بعدها به Tech City UK تغییر نام داد و به نوعی رقیب برلین، پاریس و استکهلم در نوآوری‌های فناورانه است.

سیلیکون ولی شمالی (Silicon Valley North) در ونکوور کانادا قرار گرفته است. شهر شیشه‌ای میزبان فیسبوک، مایکروسافت، آمازون و توئیتر بوده و معروف به ایستگاه نخبگان (BrainStation) است، احتمالا با وضع قوانین سختگیرانه در امریکا علیه مهاجرت نخبگان آی‌تی به سیلیکون ولی، به زودی شاهد رونق هرچه بیشتر ونکوور به عنوان هاب بزرگ آی‌تی در منطقه آمریکای شمالی خواهیم بود.

    نظرات