واگذاری 20 درصدی سهام اوبر به سافت بانک قطعی شد

پس از چند ماه گمانه زنی و شایعات پیرامون سرمایه گذاری کمپانی ژاپنی سافت بانک (SoftBank) در اوبر، سرانجام مشخص شد که این شرکت 20 درصد از سهام اوبر را به مبلغ 22 میلیارد دلار خریده است.

به گزارش اکوسیستم، این سرمایه گذاری برای اوبر که سال گذشته با مشکلات زیادی از جمله عدم تمدید مجوز فعالیت در لندن مواجه بوده است، مزایای زیادی را همراه خواهد داشت. البته با نهایی شدن قرارداد واگذاری سهام، ارزش نهایی اوبر 30 درصد کاهش یافت و از 70 میلیارد دلار به 48 میلیارد دلار رسید.

قرارداد واگذاری سهام اوبر به سافت بانک باعث کاهش نفوذ تراویس کالانیک (بنیانگذار و مدیرعامل سابق اوبر) می‌شود، در پی مشکلاتی که وی در سال گذشته داست، مجبور به کناره گیری از سمت مدیرعاملی شد و با اختیار داشتن 16 درصد سهام اوبر به عنوان یکی از سهامداران و اعضای هیئت مدیره در این شرکت به فعالیت خود ادامه داد. اکنون که سافت بانک 20 درصد سهام این کمپانی را در اختیار گرفته است، اعضای هیئت مدیره از 11 نفر به 17 نفر افزایش خواهد یافت و این یعنی کاهش قدرت کالانیک در اوبر.

شایعات حاکی از این است که سافت بانک قصد دارد سهام بیشتری از اوبر را خریداری کند، براساس شایعات این شرکت ژاپنی برای افزایش سهام خود مبلغ یک میلیارد دلار دیگر را در نظر گرفته است. البته اوبر تنها خرید بزرگ سافت بانک در عرصه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری به حساب نمی‌آید، زیرا آنها پیش از این نیز اپراتور آمریکایی Sprint را خریداری کرده‌اند و در سال 2016 میلادی هم کمپانی تراشه سازی بریتانیایی ARM را به زیرمجموعه‌های خود اضافه کرده بودند.

خرید سهام اوبر توسط کمپانی سافت بانک، سبب می‌شود این سرویس همسفری آنلاین امکان بازگشت به بازار کشورهای آسیای جنوبی مانند چین و هند که توسط شرکت‌های رقیبی مانند Didi Chuxing یا Grab تصرف شده است را به دست آورد.

    نظرات