طراحی سایت چیست؟
فراگیر شدن اینترنت تغییرات گستردهای در کسبوکارها ایجاد کرده است. امروزه بسیاری از شغلها از حالت سنتی در آمده و به سمت دیجیتالی شدن گام برداشتهاند. یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام میشود، طراحی سایت است. به ویژه با شیوع پاندمی کرونا، بسیاری از کسبوکارها سود و بهرهوری خود را در استفاده از اینترنت و برقراری ارتباط با مشتری از این راه دیدند. البته توجه کنید که این مسیر هم سختیهای خود را داشته و نیازمند یک استراتژی مناسب است. اگر قصد ساخت سایت برای کسبوکار خود را دارید، خوب است بدانید که برای رسیدن به موفقیت باید سایتی طراحی کنید که کاربرپسند باشد و نیازهای مخاطب را به خوبی پاسخ دهد.
در این مقاله میخواهیم به بررسی کامل طراحی سایت بپردازیم و به شما بگوییم که چگونه میتوانید کسبوکار خود را با استفاده از آن رونق دهید. پس با راز همراه باشید.
طراحی وبسایت فرایند برنامهریزی، ایدهپردازی و تنظیم مطالب بهصورت آنلاین است. امروزه طراحی یک سایت چیزی بیشتر از زیبایی آن است و عملکرد کلی سایت را هم شامل میشود. این نوع همچنین وباپلیکیشنها، برنامههای تلفن همراه و طراحی رابط کاربری را هم در بر میگیرد. یک طرح خوب خوب علاوه بر تاثیر چشمگیری که روی مخاطب دارد، میتواند عملکرد سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل را هم بهبود ببخشد.
این حوزه مولفههای بیشماری دارد که تمام آنها برای ایجاد یک تجربه عالی با هم کار میکنند. طراحی گرافیک، طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری، بهینهسازی موتور جستجو ( SEO ) و ایجاد محتوا از جمله این موارد است. این عناصر ظاهر و عملکرد وبسایت را در دستگاههای مختلف تعیین میکند.
خوب است بدانید که طراحی وب با توسعه وب متفاوت است. توسعه وب همان کدگذاری واقعی است که وبسایت را قادر به انجام کار میکند. البته شاید بتوانید طراحان وبی را بیابید که به توسعه وب و UX هم مسلط هستند؛ اما این دو مهارتهای متمایزی هستند.
طراح وب ایدههای شما را میگیرند و آنها را به ماکتی تبدیل میکنند که نشان میدهد وبسایت آینده شما چگونه خواهد بود. طراحان وب قسمت خلاقانه طراحی وبسایت را مدیریت میکنند. بعضی از وظایف طراح سایت عبارتند از:
- تحقیق در مورد سایت رقیب
- استفاده از زبان برنامهنویسی برای ایجاد سایت
- ساخت وایرفریمها برای صفحات کلیدی (مانند پستهای بلاگ یا صفحه اصلی)
- بهینهسازی عناصر طراحی برای سئو
- درک نحوه استفاده بازدیدکننده وب از سایت ( UX )
برای انجام این وظایف، طراحان باید بدانند که طراحی وب چگونه کار میکند. علاوه بر این، یک طراح وب باید مهارتهای زیر را هم داشته باشد:
- کار تیمی
- حل مسئله
- خلاقیت
امروزه با گسترش اینترنت و فراگیر شدن موبایلهای هوشمند، حضور کسبوکارها در دنیای مجازی مخصوصا گوگل اهمیت ویژهای پیدا کرده است. تا این حد که اگر در دنیای وب حضور قدرتمندی نداشته باشید، قطعا برندتان از سایر برندها عقبتر خواهد بود.
درصورت نداشتن سایت، مشتریان احتمالی شما ممکن است در اینترنت بگردند و نام شما را پیدا نکنند. در این حالت ممکن است فکر کنند که شما از کسبوکار خارج شدهاید. یا حتی اگر سایت شما چندان پیشرفته نباشد، شاید تصور کنند که شما به کسبوکار و محصولات یا خدماتتان اهمیت نمیدهید. از این رو با طراحی سایت قدرتمند میتوانید روابط بسیار خوبی با مشتریان و مصرفکنندگان خود برقرار کنید.
هنگام طراحی سایت باید ظاهر و عملکرد سایت با هم در نظر گرفته شود. ادغام این عناصر قابلیت استفاده و عملکرد کلی سایت را به حداکثر میرساند. قابل استفاده بودن سایت شامل عناصری مانند رابط کاربری آسان، استفاده مناسب از گرافیک و تصاویر، نوشتار خوب، طرح رنگی مناسب و غیره میشود. عملکرد سایت شما هم به سرعت، رنکینگ، قابلیت جستجو و توانایی جذب مخاطب شما اشاره دارد.
هنگام طراحی باید تمام موارد زیر را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که تمام اجزا به خوبی با یکدیگر کار میکنند. بعضی از این عناصر عبارتند از:
- متنهای نوشته شده
اصولا ظاهر و متنهای وبسایت باید با هم مرتبط باشند. بنابراین مهم است که نویسندگان و طراحان سایت شما برای رسیدن به یک طرح منسجم با عناصر متعادل با هم همکاری کنند.
- فونت
فونت سایت باید باید معرف طرح کلی سایت باشد. درواقع باید فونتی انتخاب کنید که با طرح رنگی، گرافیک و تصاویر سایت همخوانی داشته باشد و لحن کلی سایت را تقویت کند.
- رنگها
رنگها از مهمترین عناصری هستند که هنگام طراحی باید به آنها توجه شود. اگر درمورد روانشناسی رنگها چیزی شنیده باشید، اهمیت این موضوع را درک میکنید. بنابراین رنگهایی که در طراحی سایت استفاده میکنید، باید با برند و پیامهایی که میخواهید به مخاطب منتقل کنید، سازگار باشد.
- چیدمان
اینکه چگونه محتوای خود را تنظیم کنید، تاثیر زیادی روی قابلیت استفاده و عملکرد سایت شما دارد. هیچ قانون خاصی برای انتخاب یک طرح وجود ندارد. اما شما باید نیازهای مخاطب را در نظر بگیرید و دسترسی به محتواها و قسمتهای مختلف سایت را برای کاربرانتان به راحتی فراهم کنید.
- شکلها
استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی وب به یکپارچهسازی متن و تصاویر کمک میکند و ظاهر سایت را بهبود میبخشد. ترکیب شکلها و رنگهای زیبا میتواند توجه بازدیدکنندگان سایت را جلب کند.
- فضادهی
فضادهی یک عنصر کلیدی برای ایجاد وبسایتهاست. با گذاشتن فضای کافی در سایت میتوانید صفحاتتان را از نظر بصری دلپذیرتر کنید. استفاده مناسب از فضای خالی میتواند متن، عکس و گرافیک را در حد متعادلی نگه دارد. این کار پیمایش وبسایت را برای کاربر راحت میکند. فضای سفید امروزه در طراحی وبسایتهای مدرن اولویت دارد.
- تصاویر و آیکونها
طراحیهای شگفتانگیز میتوانند اطلاعات زیادی را در زمان بسیار کمی به مخاطب انتقال میدهند. این کار را میتوانید با تصاویر و آیکونهای قدرتمند انجام دهید.
عملکرد سایت از مهمترین جنبههای طراحی سایت است. وبسایتی که عملکرد درستی داشته باشد در رتبه بالاتری در موتورهای جستجو قرار میگیرد.
- پیمایش
پیمایش سایت یکی از عناصر اصلی است که تعیین میکند وبسایت شما به درستی کار کند. بسته به اینکه مخاطبان شما چه نیازی دارند، پیمایش میتواند اهداف مختلفی داشته باشد. بعضی از این اهداف عبارتند از: کمک به بازدیدکنندگانی که اولین بار از سایت شما دیدن میکنند، دسترسی آسان به صفحات، بهبود تجربه کلی کاربران.
- تعاملات کاربر
بازدیدکنندگان ممکن است با دستگاههای مختلفی وارد سایت شما شوند و تعاملات گوناگونی مانند پیمایش، کلیک، تایپ کردن و غیره داشته باشند. یک طراحی سایت خوب این تعاملات را ساده میکند.
- انیمیشن
تعداد زیادی از تکنیکهای انیمیشن وب وجود دارد که میتواند به شما در جذب مخاطب کمک کند و به بازدیدکنندگان این امکان را بدهد که با شما تعامل داشته باشند. به عنوان مثال فرمها و دکمههای لایک میتواند بازدیدکنندگان سایت را درگیر کند.
- سرعت
هیچکس یک وبسایت کمسرعت را دوست ندارد. بیش از چند ثانیه انتظار برای دانلود صفحه میتواند بازدیدکنندگان را از ماندن و جستجو در سایت شما بازدارد. سرعت پایین حتی باعث میشود که در موتورهای جستجو هم رتبه بالایی نداشته باشید.
- ساختار سایت
ساختار سایت هم در تجربه کاربر ( UX ) و هم در بهینهسازی موتور جستجو ( SEO ) نقش مهمی دارد. کاربران باید بتوانند بدون اینکه با مشکلات ساختاری روبهرو شوند، صفحات سایت شما را پیمایش کنند.
- سازگاری بین مرورگرها و دستگاههای مختلف
یک طراحی عالی باید در تمام دستگاهها و مرورگرها نمایش داده شود. تیم توسعهدهنده مدام روی این سازگاری کار میکند و به شما اجازه میدهد که روی طراحی تمرکز کنید.
شناخت انواع طراحیهای وب و دانستن نکات مثبت و منفی هرکدام به شما کمک میکند که بدانید کدام ساختار وب برای نیازهای سایت شما بهترین انتخاب است. استایلهای مختلفی برای طراحی سایت وجود دارد؛ از جمله ثابت، استاتیک، روان و غیره. اما در دنیای موبایل محور امروز، تنها دو نوع وب وجود دارد که برای طراحی سایت مناسب است؛ طراحی انطابقپذیر و واکنشگرا.
در طراحی وبهای انطباقپذیر دو یا چند نسخه از سایت طراحی میکنند که برای اندازههای متفاوت انواع دستگاهها نمایش داده شود. این نوع از وبسایتها را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
- بر اساس نوع دستگاه
هنگامی که مرورگر شما به یک وبسایت متصل میشود، درخواست HTTP شامل فیلدی به نام user-agent است که سرور را از نوع دستگاه مطلع میکند. در این صورت وبسایت بر اساس دستگاهی که قصد دسترسی دارد (مثلا دسکتاپ، موبایل، تبلت یا غیره) نمایش داده میشود. مشکلی که این نوع از وبسایتها دارد این است که به عنوان مثال اگر شما صفحه مرورگر دسکتاپ خودمینیمایز کنید، همچنان نسخه دسکتاپ ظاهر میشود و ممکن است مشکلاتی در نمایش به وجود بیاید.
- بر اساس عرض مرورگر
در این نوع بهجای استفاده از user-agent ، وبسایت از کوئری مدیاها (ویژگی CSS که به یک صفحه وب اجازه میدهد تا با اندازههای مختلف صفحه سازگار شود) و نقاط شکست (اندازههای مشخص عرض) برای جابجایی بین نسخهها استفاده میکند. از این رو به جای داشتن نسخههای دسکتاپ، تبلت، موبایل و غیره، نسخههای ۱۰۸۰ px ، ۷۶۸ px و ۴۸۰ px خواهید داشت. این قابلیت انعطافپذیری بیشتری هنگام طراحی سایت فراهم میکند. این نوع سازگاری تجربه مشاهده بهتری برای کاربران سایت به وجود میآورد.
وبسایتهای واکنشگرا با استفاده از درصددهی به عناصر تنظیم میشود. به عنوان مثال اگر یک عنصر ۲۵ درصد از فضا را بخواهد به خود اختصاص دهد، مرورگر در هر اندازهای که باشد این عنصر ۲۵ درصد صفحه را اشغال خواهد کرد. وبسایتهای پاسخگو همچنین از نقاط شکست برای نمایش مناسب با اندازه صفحه نمایش، استفاده میکنند.
وبسایتهای واکنشگرا بدون توجه به نوع دستگاه، یک تجربه عالی را برای تمام کاربران با انواع اندازهها فراهم میآورند؛ اما خوب است بدانید که برای اطمینان از کیفیت طراحی باید از همان ابتدا مدام آزمایشهای گسترده انجام دهید.
یک وبسایت خوب وبسایتی است که همان تجربهای را که بازدیدکننده به دنبال آن است، ایجاد کند. میتوان گفت طراحی وب زمانی به خوبی کار میکند که کاربر را وادار به اقدام خاصی کند. زمانی که بازدیدکننده اقدام مورد نظر شما را انجام میدهد، سایت شما یک تبدیل ایجاد میکند. تبدیل میتواند هرچیزی باشد؛ ثبت نام در خبرنامه، خرید محصول، ساخت اکانت کاربری یا دسترسی به محتوای بیشتر در سایت.
یک طراحی سایت موثر که تبدیل ایجاد میکند، عبارتند از:
- استفاده مناسب از فضای صفحه
- گذاشتن گزینههای واضح برای کاربر: هرچه کاربر انتخاب کمتری داشته باشد، احتمال آشفتگی او هم کمتر خواهد بود.
- اقدام به عمل واضح و شفاف
- محدود کردن حواسپرتی کاربر: یعنی فقط از تصاویر و متنهایی که ۱۰۰ درصد با موضوع سایت مرتبط است، استفاده کنید.
- طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا: سایت در تمام دستگاهها با اندازههای مختلف به خوبی نمایش داده شود. مانند موبایل، تبلت، دسکتاپ.
- فونتهای متناسب با موضوع سایت
- استفاده از مطالب و تصاویر مرتبط و با کیفیت که توجه خوانندگان را جلب کند.
- برقراری تعادل بین میزان متن و تصاویر در هر صفحه: متن زیاد ممکن است بازدیدکننده را تحت فشار دهند و از طرفی متن کم هم میتواند کاربری لازم را نداشته باشد.
امیدواریم این مقاله به درک شما از چگونگی و چرایی طراحی سایت کمک کرده باشد. در نهایت خوب است بدانید که در طراحی سایت کاربر همیشه حرف اول را میزند. چرا که کاربران تعیین میکنند که آیا وبسایت شما ارزش دیدن دارد یا نه. همچنین توجه کنید که قبل از طراحی سایت باید نیازهای خود را کاملا درک کنید. بنابراین از خود بپرسید که عملکرد اصلی وبسایت شما قرار است چه باید باشد؟ باید اطمینان حاصل کنید که این نوع از طراحی سایت نیازهای شما و کاربرانتان را رفع خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر و داشتن یک سایت قدرتمند با شرکت دیجیتال مارکتینگ راز در تماس باشید.
مطالب مرتبط:
نظرات