تاپیک بیست و سوم: از خریداری یک استارتاپ فعال در زمینه دوربین های هوشمند توسط آمازون تا قطعی شدن واگذاری 20 درصد از سهام اوبر به سافت بانک

تاپیک بیست و سوم: از خریداری یک استارتاپ فعال در زمینه دوربین های هوشمند توسط آمازون تا قطعی شدن واگذاری 20 درصد از سهام اوبر به سافت بانک

در تاپیک بیست و سوم طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی خبر های مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پرازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته آخر سال 2018 میلادی اخبار جالبی در صدر خبرهای رسانه های فعال در حوزه کسب و کار و استارتاپ منتشر شده است.  از جمله مهم ترین این اخبار می توان به خریداری یک استارت آپ فعال در زمینه تولید زنگ های درب و طراحی دوربین های هوشمند توسط آمازون اشاره کرد. خبر جالب دیگری که برای بسیاری از فعالان به خصوص فعالان در حوزه تاکسی های آن لاین و سرمایه گذاری در این تاکسی ها جالب و قابل توجه بود خبر مبنی بر قطعی شدن واگذاری 20 درصد از سهام تاکسی آنلاین اوبر است.

آمازون یک استارت آپ فعال در حوزه  درب ها و دوربین های هوشمند را خریداری کرد. در راستای فعالیت آمازون در حوزه لوازم هوشمند منزل، این شرکت در جدیدترین اقدام خود استارتاپ Blink که در زمینه زنگ‌های درب و دوربین‌های هوشمند فعالیت دارد را خرید. استارتاپ Blink منابع مالی مورد نیاز برای تولید دوربین‌های خود را در کمپین Kickstarter در سال ۲۰۱۴ جمع آوری کرد و محصول نهایی را در سال ۲۰۱۶ به بازار ارائه کرد. ویژگی خاص دوربین‌های این استارتاپ که باعث جذابیت آن شده است، امکان کار کردن آن با دو عدد باتری به مدت دو سال می‌باشد؛ در عین حال قیمت این دوربین‌ها نیز نسبتا ارزان است و مشتریان با هزینه‌ای حدود ۹۹ تا ۱۲۹ دلار می‌توانند یکی از آنها را داشته باشند. احتمالا در سال‌های میلادی آتی شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر سرویس‌های هوشمند خانگی آمازون و ارتباط این سرویس‌ها با کسب و کار این شرکت خواهیم بود.

استارت آپ eelo جایگزین سیستم عامل اندروید طراحی و تولید می کند. استارتاپی به نام Eelo سعی دارد که نسخه جایگزینی برای سیستم عامل اندروید ایجاد کند. نسخه جدید برخلاف سیستم عامل معمولی اصراری برای استفاده از نرم افزار‌های پیش فرض گوگل ندارد و برای حفظ حریم خصوصی کاربران عملکرد مطمئن‌تری دارد. هدف این استارتاپ از تولید نسخه جدید اندروید این است که شرایطی را به وجود آورد تا کاربران را در حفظ حریم خصوصی خود یاری کند. استارتاپ ایلو معتقد است که سیستم عامل متن باز اندروید گوگل توجهی چندانی به مسئله حریم خصوصی کاربران ندارد. در نسخه جدید اندروید، نرم‌افزارهایی بجز اپلیکیشن‌های پیش فرض گوگل نیز برای استفاده کاربران از سرویس‌هایی از جمله ایمیل، نرم‌ افزار‌های آنلاین مدیریتی، اپلیکیشن‌ها و ذخیره سازی ابری پیشنهاد می‌شود که عملکرد بهتری در حفظ حریم خصوصی کاربر دارند. استارتاپ Eelo سیستم عامل جدید اندروید خود را برپایه نرم افزار سیستم عامل لاینیج LineageOS طراحی کرده است که خود به نوعی از سیستم عامل متن باز CyanogenMod الهام می‌گیرد.

شکایت کوالکام از اپل روزانه 25 هزار دلار هزینه برای اپل به همراه دارد. از آنجا که شرکت اپل نتوانست مدارک لازم در خصوص پرونده شکایت کوالکام را به دادگاه ارائه کند، دادگاه برای این غول فناوری روزانه ۲۵ هزار دلار جریمه به دلیل ناتوانی در ارائه مستندات تعیین کرد. قاضی پرونده دعوای حقوقی دو شرکت اپل و کوالکام، از اپل خواسته بود تا مستنداتی را به دادگاه ارائه دهد، اما این کمپانی تا کنون موفق به ارائه مستندات فوق نشده است، به همین دلیل از چند روز قبل دادگاه برای اپل پرداخت روزانه ۲۵ هزار دلار جریمه را مقرر کرد. با توجه به درآمد اپل، مبلغ ۲۵ هزار دلار تقریبا معادل درآمد این شرکت در یک ثانیه است، اما اگر این غول فناوری قادر به ارائه مستندات به دادگاه تا تاریخ ۸ دی ماه سال جاری نشود، مبلغ جریمه از سوی دادگاه افزایش پیدا خواهد کرد. البته در این فاصله اپل سخت در حال تلاش است که بتواند مستندات مورد نیاز برای پرونده شکایت کوالکام را جمع آوری به دادگاه ارائه کند.

ژاپن قصد دارد این بار برای تبلیغات از سیاره ماه استفاده کند. گاهی ایده‌های عجیبی از برخی استارتاپ‌ها می‌شنویم که بعضی از آنها هیچوقت اجرایی نمی‌شوند. استارتاپ ژاپنی Ispace Inc اعلام کرد که به دنبال تامین سرمایه ۹۰ میلیون دلاری به منظور ساخت یک بیلبورد در سیاره ماه است. این استارتاپ تصمیم دارد دو فضاپیمای بی سرنشین را به ماه ارسال کند؛ فضاپیمای اول در سال ۲۰۱۹ میلادی به مدار ماه ارسال خواهد شد و در سال ۲۰۲۰ نیز فضاپیمای بعدی روی سطح ماه فرود می‌آید. بدین ترتیب زیرساخت‌های مورد نیاز برای کسب و کار تبلیغاتی این شرکت در سطح تنها قمر زمین فراهم خواهد شد. بیلبورد پیشرفته دیجیتالی استارتاپ ژاپنی باید بسیار پر نورتر از دیگر اجرام فضا باشد تا بتوان با تلسکوپ از زمین آن را رویت کرد. بعد از آنکه بیلبورد در سطح ماه مستقر شد، شرکت‌ها می‌توانند برای مدت زمان معینی آن را اجاره کنند و تبلیغات خود را از این طریق نمایش دهند.

ارزهای رمزپایه صاحب پیام رسان اختصاصی شدند. اپلیکیشن پیام رسان بی چت (Bee Chat) پلتفرمی برای آسان سازی مبادلات ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و تبادل اطلاعات میان آنها به وجود آورده است. در طی چند ماه اخیر بازار ارزهای دیجیتال بسیار داغ شده است و سایت‌ها و پلت‌فرم‌های بسیاری نیز برای استخراج بیت کوین به وجود آمده‌اند. دولت‌های بسیاری از قبیل بعضی از دولت‌های اروپایی همواره مردم و سرمایه گذاران را از مبادله، نقل و انتقالات پول توسط ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین منع کرده‌اند و در مورد سرمایه گذاری در این نوع ارزها که در حقیقت وجود فیزیکی ندارند، هشدار داده‌اند؛ آنان اعتقاد دارند که ارزش ارزهای دیجیتالی حبابی است و به زودی حباب قیمت آنها می‌ترکد. علیرغم مخالفت‌های بسیار، ولی باید این حقیقت را پذیرفت که ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده با استقبال بی نظیر کاربران در سراسر دنیا مواجه شده است و این امر منجر به این گردید که سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیاری یک پلتفرم یا درگاه اختصاصی به منظور استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای مشابه به وجود آورند. به تازگی اپلیکیشن پیام رسان بی چت (BeeChat) جهت سهولت در دسترسی و استخراج ارزهای رمزپایه آغاز به کار کرده است، بی چت نخستین اپلیکیشن پیام رسان در جهان خواهد بود که به همه علاقمندان سرمایه گذاری و مبادله با ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده، خدمات و سرویس‌های اینترنتی و آنلاین فراوانی را ارائه خواهد داد.

واگذاری 20 درصد از سهام اوبر به بانک سافت قطعی شد. پس از چند ماه گمانه زنی و شایعات پیرامون سرمایه گذاری کمپانی ژاپنی سافت بانک (SoftBank) در اوبر، سرانجام مشخص شد که این شرکت ۲۰ درصد از سهام اوبر را به مبلغ ۲۲ میلیارد دلار خریده است. این سرمایه گذاری برای اوبر که سال گذشته با مشکلات زیادی از جمله عدم تمدید مجوز فعالیت در لندن مواجه بوده است، مزایای زیادی را همراه خواهد داشت. البته با نهایی شدن قرارداد واگذاری سهام، ارزش نهایی اوبر ۳۰ درصد کاهش یافت و از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۸ میلیارد دلار رسید. قرارداد واگذاری سهام اوبر به سافت بانک باعث کاهش نفوذ تراویس کالانیک (بنیانگذار و مدیرعامل سابق اوبر) می‌شود، در پی مشکلاتی که وی در سال گذشته داست، مجبور به کناره گیری از سمت مدیرعاملی شد و با اختیار داشتن ۱۶ درصد سهام اوبر به عنوان یکی از سهامداران و اعضای هیئت مدیره در این شرکت به فعالیت خود ادامه داد. اکنون که سافت بانک ۲۰ درصد سهام این کمپانی را در اختیار گرفته است، اعضای هیئت مدیره از ۱۱ نفر به ۱۷ نفر افزایش خواهد یافت و این یعنی کاهش قدرت کالانیک در اوبر.

 

    نظرات