نشست شورای سیاست گذاری کنفرانس ملی توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار

در راستای برگزاری کنفرانس ملی توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار در تاریخ 2 الی 3 اسفند ماه سال جاری، نشست شورای سیاست گذاری این کنفرانس تشکیل شد.

به گزارش اکوسیستم، این نشست با حضور دکتر عارف (رئیس کنفرانس)، دکتر توفیقی (رئیس علمی کنفرانس) و دکتر صادقی پور (دبیر کنفرانس) در محل بنیاد امید ایران برگزار گردید.

در این نشست دکتر صادقی پور (دبیر کنفرانس) در ابتدا به معرفی کنفرانس ملی توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار پرداخت. همچنین دکتر توفیقی با ابراز امیداواری از اینکه با همکاری و توصیه‌های اعضای شورای سیاست گذاری بتوان سیاست‌‌های کنفرانس را تدوین کرد، گفت: بحث اشتغال بخصوص اشتغال دانش ­آموختگان یکی از حائز اهمیت‌ترین چالش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است. به همین دلیل این کنفرانس بر نقش توسعه فناوری در بهبود فضای کسب و کار تمرکز دارد و سعی شده است تا نمایندگانی از دانشگاه‌­ها، دستگاه­‌های دولتی نظیر وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین از بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی در اعضای شورای سیاست گذاری حضور داشته باشند.

وی افزود: بر اساس آماری که دانشگاه MIT ارائه داده است، شرکت‌های دانش بنیانی که از این دانشگاه مشتق شده‌­اند، اقتصاد یازدهم دنیا هستند و سالیانه حدود 2000 میلیارد دلار G.D.P تولید می‌کنند؛ در نتیجه شرکت­‌های دانش بنیان در توسعه فضای کسب و کار نقش اساسی دارند.

همچنین دکتر فتوحی (رئیس دانشگاه صنعتی شریف) اظهار داشت: دانشگاه‌ها مسیر مشخصی در موضوع کارآفرینی ندارند و باید رسالت آنها مشخص شود تا بتوانند در این راستا گام موثری بردارند. باید بررسی کنیم که چگونه دانشگاه‌ها می‌توانند در کنار حفظ جایگاه اصلی خود، نقش اساسی نیز در اقتصاد و کارآفرینی ایفا کنند.

دکتر مهرعلیزاده (استاد دانشگاه و صاحب نظر حوزه کارآفرینی) نیز گفت: ما در تجاری سازی نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها موفق نبوده‌ایم و باید به دنبال راهکارهای توسعه کسب و کار دانش­ بنیان باشیم، اما متاسفانه در حال حاضر محلی برای مطالعات در زمینه اجرایی کشور وجود ندارد.

در این نشست مهندس سلجوقی (عضو هیئت مدیره سازمان فناوری اطلاعات ایران)، دکتر ترک­ نژاد (استاد دانشگاه و صاحب نظر حوزه کسب و کار و کارآفرینی)، مهندس مقدس (نماینده دانشگاه امیرکبیر)، دکتر سیف (رئیس پژوهشکده سپهر امید)، دکتر شاکری (مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت) و مهندس فائقی (معاون شرکت سرمایه­ گذاری تامین اجتماعی) نظرات اصلاحی خود در مورد کنفرانس ملی توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار را بیان کردند.

دکتر کرکه­ آبادی (نایب رئیس کنفرانس) به جمع بندی نظرات پرداخت و ابراز امیدواری کرد با برقراری ارتباطات موثرتر بین اعضای شورای سیاست گذاری بتوان کنفرانس را هرچه بیشتر و بهتر به سوی تاثیرگذاری واقعی در فضای کسب و کار دانش بنیان هدایت کرد.

در پایان نشست شورای سیاست گذاری کنفرانس ملی توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار، دکتر عارف به ارائه رهنمود‌هایی برای برگزای هر چه بهتر کنفرانس پرداخت و گفت: توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار موضوعات مهمی هستند، اما شاخص‌های کشور در مورد فضای کسب و کار نگران کننده است. جهت­‌گیری‌­های کلی ما باید به سوی حمایت از اقتصاد دانش بنیان باشد، البته این مورد در سیاست‌­های کلی اقتصاد مقاومتی  و برنامه ششم توسعه نیز در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس بتواند در بهبود شرایط تاثیرات مثبتی داشته باشد.

    نظرات