5 نکته کاربردی موثر در گسترش و رشد یک کسب و کار موفق

5 نکته کاربردی موثر در گسترش و رشد یک کسب و کار موفق

یکی از مهمترین سوالاتی که دارندگان کسب وکارهای امروزی از خود می پرسند این است که در گذشته های دور صاحبان کسب وکار ها چگونه به رشد و ترقی می رسیدند. بر اساس مطالعات انجام شده، در گذشته صاحبان کسب و کار قبل از اینکه بخواهند کسب وکار خود را گسترش دهند به 5 نکته کاربردی و ضروری توجه می کرده اند. در این مطلب به بررسی این 5 نکته کاربردی خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، بر اساس مطالعات انجام شده توسط دونا لوین، موسس وب سایت care.com در گذشته صاحبان کسب وکارها قبل از اینکه به فکر گسترش و رشد کسب وکار خود باشند به بررسی 5 موضوع اساسی در زمینه کسب وکار خود می پرداخته اند.

اولین موضوع که در هنگام بررسی و گسترش کسب وکار باید به آن توجه داشت این است که معیارهای مناسب برای بررسی رشد کسب وکار در حوزه فعالیتی کسب و کار مورد نظر چیست؟ اگر از افراد مختلف در خصوص اینکه چه عواملی باعث می شوند تا بتوان گفت یک کسب وکار به رشد و ترقی رسیده است سوالی پرسیده شود مسلما به پاسخ های مختلف و گوناگونی خواهید رسید. اما لوین برای این سوال پاسخ بسیار ساده ای دارد. رشد در یک کسب و کار در واقع میزان گسترش آن کسب و کار به صورت با ثبات و دائمی است. به عقیده لوین هر فرد صاحب کسب و کار باید دقیقا بداند که رشد در کسب وکار او به چه معنی است. زیرا در هر صنعتی رشد و معیار مناسب با رشد متفاوت است.

وی همچنین به این نکته اشاره می کند که وقتی در خصوص رشد و معیار مرتبط با آن صحبت می شود در واقع به رشد قابل پیش بینی اشاره می شود. در واقع نمی توان به این نتیجه رسید که یک کسب وکار بر اساس رشد غیر قابل پیش بینی به رشد با ثبات و همیشگی رسیده است.

دومین موضوعی که در  رشد یک کسب وکار باید به آن توجه شود موضوع یافتن مشتری در هر مرحله از رشد و پیشرفت کسب وکار است. در واقع تعیین اینکه در هر مرحله از پیشرفت کسب وکار مشتریان بالقوه کدام دسته از مشتریان هستند بسیار مهم استو مسلما در هر مرحله از روند و گسترش کسب و کار مجموعه مشتریان متفاوت هستند. در واقع در ابتدای تاسیس و راه اندازی کسب و کار مشتریان معمولا افرادی هستند که در خصوص محصول آن کسب و کار از راه هایی مانند دوستان و آشنایان و یا حتی خود افراد فعال در آن کسب وکار مواردی را شنیده اند و مایل به خرید آن محصول شده اند. اما وقتی کسب وکار رشد می کند مسلما آن دسته از مشتریان ابتدایی برای فروش محصولات و رسیدن به سود آوری بالاتر کافی نیستند و باید تعداد مشتری بیشتری برای ارائه خدمات پیدا کرد.

برای یافتن تعداد بیشتر مشتری معرفی محصول به شکل صحیح و مناسب با آن کسب و کار از اهمیت بالایی بر خوردار است. لوین در این زمینه عقیده دارد برخی از کسب و کارها و محصول خروجی آن کسب وکار شبیه به ویتامین است. این در حالی است که برخی از کسب و کارهای و محصول یا خدمات آن برای مشتری شبیه به مُسکن است. در واقع وقتی فردی نیاز به یک مُسکن داشته باشد به دنبل آن در هر جایی می گردد تا بتواند درد خود را آرام کند. اما بر عکس ویتامین ها در واقع آن دسته از محصولاتی به حساب می آیند که همواره افراد باید از آن برای ارتقا سلامت خود استفاده کنند. از این رو اگر شما صاحب کسب وکاری هستید که به عنوان مسکن عمل می کند پس باید راه حل خود را برای درمان درد افراد و تاثیر گذاری آن را بر روی درد افراد نمایش دهید. اما اگر کسب وکار شما شبیه به یک ویتامین است در واقع باید نشان دهید که استفاده از خدمات یا محصولات شما به عنوان یک ویتامین چه مزایایی را برای افراد به دنبال خواهد داشت.

شناسایی افراد گروه چه آن دسته از افرادی که به عنوان کارمند در یک کسب وکار مشغول به کار هستند و چه افرادی که به موسس کسب وکار شناخته می شوند در پیشبرد، رشد و افزایش قابلیت پیش بینی یک کسب وکار بسیار اثر گذار است. در واقع یک صاحب کسب وکار موفق کسی است که شناخت کاملی از اعضای گروه کسب و کاری خود و همچنین توانایی های آن ها داشته باشد. توجه به این نکته که نقاط ضعف و قوت یک تیم کاری در کسب و کار چه هستند و چه اقداماتی برای تقویت و یا حذف آن ها لازم است تا انجام شود مهم است.

بر اساس گفته های لوین، بررسی مرتب و و دوره ای تمامی موارد گفته شده در بالا در خصوص یک تسم کاری در یک کسب و کار می تواند تا حد زیادی نه تنها ان کسب و کار را گسترش دهد بلکه می تواند باعث ایجاد محیطی شاداب برای کلیه اعضای تیم فعال در ان کسب و کار شود. از طرفی شناسایی خود صاحب کسب و کار و پی بردن به نقاط ضعف و قوت صاحب کسب و کار از جمله نکات مهم و تاثر گذار در پیشرفت یک کسب وکار است.

تشخیص هدف راه اندازی کردن یک کسب و کار نکته چهارمی است که یک صاحب کسب و کار برای پیشبرد آن باید بداند. برخی از افراد سرمایه گذاری و یا راه اندازی یک کسب و کار را برای داشتن شغل تا آخر عمر خود و امرار معاش و لذت بردن از آن راه اندازی می کنند. این در حالی است که عده دیگر وقتی رو به راه اندازی کسب و کار جدید می آورند که در خصوص بسیار از موارد در زندگی خود از جمله بی پولی یا هر مورد آزار دهنده دیگر به ستوه آمده اند. در واقع راه اندازی کسب و کار جدید را راه حلی برای مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند می دانند. به عقیده لوین دلیل راه اندازی یک کسب و کار هر چه باشد باید واقعی باشد.

به عقیده وی انگیزه های متفاوت و دخیل در راه اندازی هر کسب وکاری نیاز به رهبری متفاوت دارد. از آنجایی که برخی از کسب و کارها با اهداف کوتاه مدت راه اندازی شده اند پس نیاز به رهبرانی دارد که دانش نحوه رسیدن به اهداف کوتاه مدت را داشته باشند. اما آن دسته از کسب و کارهایی که با اهداف بلند مدت و هدف دائمی بودن راه اندازی شده اند نیاز به مدیرانی دارند که دانش کافی برای اینکه یک کسب وکار دائمی را روز به روز گسترش دهند داشته باشند.

اما نکته پنجم جلوگیری از گسترش و بزرگ شدن بیش از حد کسب وکار است. در واقع هر کسب و کاری باید در اندازه ای پیشرفت و رشد داشته باشد که تیم فعال در آن کسب و کار توانایی انجام وظایف خود را داشته باشند. نکته دیگر این است که هر مدیر در هر کسب و کاری توانایی مدیریت کسب و کار را تا یک سقف و محدوده خاص دارد. در واقع اگر کسب وکار بیش از حد توانایی آن مدیر بزرگ شود، امکان شکست در مدیریت و پیشرفت آن کسب و کار زیاد است. پس می توان به جرات گفت شناسایی توانایی های رهبر و مدیر کسب وکار که در نکته سوم به آن اشاره شد در این قسمت نیز از اهمیت خاص خود بر خوردار است.

    نظرات