حسگرهای آدرس‌پذیر ایران‌ساخت  گاز و دود را نشت‌یابی می‌کنند

حسگرهای آدرس‌پذیر ایران‌ساخت گاز و دود را نشت‌یابی می‌کنند

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سامانه‌های ایمنی و اطفاء حریق ساختمان‌ها، فراگیر شده است و یک ضرورت برای زندگی. این سامانه‌ها مجموعه‌ای از حسگرها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی است که هرکدام فناوری و دانش تولید خاص خود را طلب می‌کند. پیچیدگی فناوری بخش‌هایی از این سامانه‌ها باعث می‌شد این قطعه ها در بند انحصار فناورانه شرکت های خارجی باشد، اما یک شرکت دانش‌بنیان داخلی عزم کرد و این سامانه را این‌بار با دانش‌ فنی بومی و حسگر‌های ایران ساخت به بازار عرضه کرد.

علی نیکنامی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «تجهیز فناوران امرتات» از تولید حسگرهای گاز به عنوان یکی از تولیدات دانش‌بنیان این شرکت یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: آغاز راه فعالیت این شرکت در تعامل با صنایع توربین و ساخت تجهیز راهبردی در توربین‌های گازی است. توانستیم محصولی تولید کنیم که میزان و ماهیت گازهای داغ خروجی توربین را اندازه‌گیری و گزارشی را ارائه کند.

وی با بیان این‌که نمونه ایران‌ساخت این محصول با کیفیتی هم‌پای محصول وارداتی و قیمت پایین‌تر عرضه می‌شود، می‌افزاید: نمونه خارجی این محصول قیمتی ۱۵ برابر نمونه ساخت داخل آن هم با دشواری‌های تامین و خریداری وجود داشت.خوشبختانه این محصول با همان کارآمدی و کیفیت تولید و به یکی از شرکت‌های فعال در صنعت توربین‌های گازی کشور عرضه شد. یکی دیگر از مزایای محصول ساخته شده به دست فناوران این شرکت، امکان چرخش و اندازه‌گیری در زوایای گوناگون بود.

نیکنامی، سیستم اندازه‌گیری شوک و ضربه را یکی دیگر از تولیدات دانش‌بنیان این شرکت عنوان می‌کند و می‌گوید: این سامانه که عمدتاً در سلاح و برای اندازه‌گیری میزان ضربه و شوک به کار می‌رود، از سازوکاری برخوردار است که می‌تواند عملکرد بدن در تقابل با عقب نشینی سلاح را اندازه‌گیری و شبیه سازی کند. این سامانه همچنین از قابلیت قرار گرفتن در انواع سلاح با کالیبرهای متفاوت برخوردار است.

این فعال فناور، تولید حسگرهای آدرس پذیر نشت‌یاب گاز را یکی دیگر از تولیدات دانش‌بنیان این شرکت عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای نخستین بار توانستیم سامانه نشت‌یاب گاز و همچنین دود را بومی‌سازی و به تولید برسانیم.

نیکنامی، به قیمت ۲۰برابری نمونه وارداتی این محصول دانش‌بنیان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به تحریم‌ها، فروشندگان خارجی اغلب قطع همکاری کردند یا محصولات به قیمت‌های بسیار بالا در اختیار مصرف‌کننده قرار دادند؛ از آن‌جایی‌که نمونه ساخت داخل چنین محصولی وجود نداشت، دست فروشنده خارجی باز بود تا محصول را به هر قیمتی ارائه کند.

مدیرعامل تجهیز فناوران امرتات، از ظرفیت‌های موجود در بازار کشور برای تولید محصولات دانش‌بنیان می‌گوید و ادامه می‌دهد: محصولات بسیاری در بازار وجود دارد که از ظرفیت بالایی برای بومی‌سازی و رفع نیاز داخلی برخوردار است. بسیاری از این محصولات با قیمت بسیار بالا عرضه می‌شود چراکه نمونه ایران‌ساخت ندارد و فناوران کشور برای تولید داخلی آن همت نکرده اند.

به گفته این فعال فناور، تجهیزات حوزه ایمنی دارای ظرفیت خارق‌العاده‌ای در بومی سازی و ایجاد ارزش افزوده برخوردار است. شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این حوزه جای کار بسیاری دارند و می‌توانند گوی سبقت را از تولیدکننده خارجی، که صرفا به دلیلی نبود تولیدکننده ایرانی بازار را قبضه کرده است، بربایند.

نیکنامی، با بیان این‌که هسته اصلی این شرکت دانش‌بنیان از دانش‌آموختگان دکتری و PHD در حوزه‌های گوناگون فناوری شکل گرفته است، عنوان می‌کند: هسته اصلی این شرکت، نیازهای مورد نیاز در حوزه‌های گوناگون فناوری را پوشش می‌دهد اما نیاز بازار و اولویت‌های فناورانه، جهت‌دهنده و تعیین کننده مشی این شرکت دانش‌بنیان در تولیداتش است.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات