کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی با توسعه فناوری خودروهای برقی

کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی با توسعه فناوری خودروهای برقی

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آلودگی هوا، معضلی است که گریبان گیر همه کشورهای توسعه یافته است؛ اما ماندگاری و افزایش غلظت این آلودگی ها به انتخاب راه های کنترل این معضل بستگی دارد. روش هایی که در برخی کشورها نتایج خوبی در پی داشته و معضل آلودگی در این کشورها را کاهش چشمگیری داده است.

با توجه به سهم ۸۵ درصدی خودروها در آلودگی هوا، یکی از روش های موثر برای کاهش این آلاینده ها، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی است که می تواند در کنار انتقال کارخانجات آلوده کننده هوا به مناطق حاشیه ای، نقش پررنگی در کاهش آلودگی های شهری داشته باشد. خودروهایی که تنها در هر باک ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند و آلودگی های محیط زیستی را در حد قابل توجهی کاهش می دهند.

امروزه با توجه به روند کاهش منابع انرژی و افزایش مصرف‌کنندگان، دغدغه تمام کشورهای بزرگ صنعتی، به‌کارگیری تکنولوژی و علوم نوین برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا برای کمک به محیط‌زیست است. شرکت‌های تولیدکننده خودرو، این نکات را در اولویت‌های خود قرار داده و اقدام به تولید خودروهایی مدرن با طرح‌هایی نوین برای پاک‌سازی محیط‌زیست و کاهش مصرف سوخت جهانی کرده‌اند. یکی از این اقدامات تولید خودروهای هیبریدی است.

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی (یا دیزل) معمولا کوچک‌تر است. کوچک بودن موتور بنزینی (یا دیزل) به این معنی است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، سبک‌تر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی می‌آیند. این در صورتی است که موتورهای حجیم‌تر، سیلندرهای بزرگ‌تر دارند و در نتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و مصرف سوخت بالاتر می شوند.

مسکوت ماندن طرح جایگزینی خودروهای هیبریدی به جای ناوگان فرسوده

یکی از طرح های ارائه شده برای کنترل آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور، جایگزینی خودروهای هیبریدی به جای خودروهای فرسوده است. در واقع خروج خودروهای فرسوده همراه با توقف واردات و همچنین کاهش تولید خودرو صورت می گیرد. وجود تاکسی‌های فرسوده هم که طبق برآوردی شمار آنها به ۲۰۰ هزار دستگاه می‌رسد خود معضل دیگری است، زیرا رفت و آمد این میزان تاکسی در سطح شهری مانند تهران با آلودگی‌های زیادی همراه است. با این حال ظاهرا با توجه به محدودیت‌های تولید خودرو در کشور، دولت ایده‌ای برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده مطرح کرده که به خاطر نبود منابع مالی این ایده هنوز اجرایی نشده است. در این طرح به رییس جمهوری پیشنهاد شده است که خودروهای هیبریدی در راستای جایگزینی ۲۰۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده به کشور وارد شود. البته این طرح با مخالفت سازمان برنامه و بودجه مسکوت مانده است. سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که تامین منابع مالی برای واردات این خودروها مقدور نیست.

ورود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به حوزه توسعه فناوری خودروهای برقی

ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه فناوری تولید خودروهای برقی اقدام به برگزاری نشست تخصصی پیشران های توسعه خودروی الکتریکی با حضور طیف وسیعی از بازیگران این عرصه کرده است.

این نشست تخصصی، با هدف توسعه این صنعت و بررسی وضعیت فعلی و چشم انداز آینده آن با حضور طیف وسیعی از بازیگران این عرصه برگزار شد. در این نشست تخصصی، راه‌کارهای تسهیل‌گری و حمایت از توسعه اکوسیستم وسائط حمل و نقل الکتریکی در کشور مورد بررسی قرار گرفت.

نشست تخصصی پیشران های توسعه خودروی الکتریکی در کشور توسط ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و با همکاری دبیرخانه برنامه آینده نگاری صنعت حمل و نقل جاده ای با استقبال و مشارکت طیف وسیعی از متخصصان و فعالان مرتبط با صنعت خودروی الکتریکی از جمله شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، انجمن خودروسازان ایران، ایران خودرو، سایپا، سازمان استاندارد، بیمه جمهوری اسلامی ایران، سازمان محیط زیست، ایدرو، پژوهشگاه نیرو، انجمن قطعه سازان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعضای هیئت علمی دانشگاه، فعالان بخش خصوصی و غیره برگزار شد.

این نشست ها پیش درآمدی بر طراحی، ساخت و توسعه فناوری های خودروهای هیبریدی بومی محسوب می شود. خودروهایی که ناخواسته در آینده ای نه چندان دور، سهم بزرگی از جاده های کشور را به خود اختصاص می دهند. پس چه بهتر که این بازار بزرگ به جوانان و متخصصان توانمند داخلی تعلق داشته باشد و به جای واردات این نوع خودروها، طراحی و ساخت آن را به دست توانمند جوانانی بسپریم که آینده کشور از آن آنها است و قرار است نقشی تاثیرگذار در آینده اقتصاد کشور داشته باشند.

قیمت بالای خودروهای برقی

یکی از مهم ترین دلایلی که بر طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی در داخل کشور اصرار می شود، قیمت های بالا و نجومی خودروهای وارداتی هیبریدی است. خودروهایی که توان طراحی و ساخت آنها در کشور وجود دارد و می تواند راه گشای کاهش آلودگی هوای کشور باشد. قطعا جوانانی که دود این آلودگی ها به چشمشان رفته است می توانند راهی روشن برای نجات جان نسل آینده پیدا کنند و مخاطرات این آلودگی ها را به حداقل برسانند.

درست است که خودروی هیبریدی کمی گران‌تر از خودروی معمولی است اما پرداخت این هزینه به ‌مرور زمان، جبران می‌شود چون در ‌نهایت بنزین کمتری مصرف می شود. علاوه ‌بر این، با مصرف سوخت کمتر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، خدمت بزرگی به طبیعت می‌کنید که تاثیر مستقیم آن، بازهم به‌ سوی خودمان باز می گردد.

تولید خودروی برقی در ایران با کمک متخصصان داخلی

ایران به مدد داشتن جوانانی غیور و توانمند به یکی از کشورهای دارای فناوری تولید ماشین های برقی تبدیل شده است. خودروهایی که توسط جمعی از دانشجویان ایرانی تولید شده و هنوز به تولید انبوه نرسیده است. خودروی الکتریکی ایرانی با برق معمولی شارژ می‌شود و شعاع حرکتی آن با هر بار شارژ به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. باتری این خودرو برقی امکان شارژ طولانی‌مدت را هم دارد و می‌تواند با سرعت ۹۰ کیلومتربرساعت در شهر تردد کند. خودرو الکتریکی ایرانی با اکسل و موتور قوی می‌تواند شیب‌های تند مناطق شمال تهران را دارد.

ساخت این خودرو برقی از سال ۹۳ آغاز شد و درحال‌حاضر، پنج دستگاه از این خودرو ساخته و وارد مراحل آزمایشی شده است. با حمایت دولت، مجوز شماره‌گذاری این خودروها صادر شده و ۳۰ دستگاه آماده پلاک‌گذاری شده است. پس از مراحل آزمایشی و ورود خودروهای ساخته‌شده به خیابان‌ها، با توافق ‌حاصل‌شده با خودروسازان بزرگ کشور، امیدواریم وارد مرحله‌ی ساخت و تولید انبوه آن شویم.

با توجه به اینکه استفاده از خودروهای برقی یکی از روش های موثر در آلودگی هوای کشور است و در آینده ای نه چندان دور، تردد این نوع خودروها در

ضرورت حمایت از خودروی برقی بومی در کشور

برای نجات جان محیط زیست و کمک به تولید ملی ضروری است که از طراحی و تولید خودروی الکتریکی داخلی حمایت کنیم تا حاصل دستان جوانان نخبه بتواند وارد بازار شود و به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کند. در واقع خرید این خودروهای بومی کمک به تولید داخلی و حمایت از اشتغال زایی است. یکی از افتخارات بزرگ صنعت خودروی کشور این است که جوانان ایرانی توانسته اند همپای متخصصان دیگر کشورها ایده‌های علمی خود را به ثروت تبدیل کنند و به فناوری ساخت خودروی برقی دست یابند به همین دلیل ضروری است که از خودروی تولید شده در کشور حمایت شود تا این خودروهای دوستدار محیط زیست در کشور به صورت بومی توسعه یابد.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات