پارک فناوری نفت راه‌اندازی می‌شود

پارک فناوری نفت راه‌اندازی می‌شود


مدیر کل امور فناوری وزارت نفت گفت: در سال جاری به دستور وزیر نفت شورای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفت و قرار است در این شورا فضای جدیدی از کسب و کارها در یک منطقه جدیدی به نام پارک نفت شکل گیرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان به نقل از ایسنا- منطقه خراسان؛ دکتر عرفان ریاحی امروز در تور فناوری وزارت نفت و شرکت‌های تابعه که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری چهار اداره کل اصلی شامل پژوهش و فناوری، تجاری‌سازی، دارایی‌های فیزیکی و نظام اجرایی وجود دارد که وظیفه آن‌ها حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، حوزه‌های نوآوری، پژوهش و ساخت داخل است.
وی افزود: در واقع سیاست‌گذاری کلیه مقررات و مواردی که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های اجرایی قرار می‌گیرد، در این مجموعه انجام می‌شود. مشکلاتی که در طی چند سال اخیر برای شرکت‌های دانش بنیان، کوچک، تجاری،  استارت‌آپی و شتاب دهنده مطرح شد، نبود تقاضای شفاف حوزه وزارت نفت است.
مدیر کل امور فناوری وزارت نفت خاطرنشان کرد: در سال جاری با دستور وزیر نفت شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت و قرار است در این شورا فضای جدیدی از کسب و کارها در یک منطقه جدیدی به نام پارک نفت شکل گیرد.
ریاحی تصریح کرد: باید گفت پارک نفت رقیبی برای دیگر پارک‌ها نیست بلکه قرار است فضایی را ایجاد کند که قوانین و مقررات در حوزه نفت سختگیرانه رقم بخورد تا برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیل‌گری لازم اتفاق بیافتد.
وی بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم نوآوری و فناوری را بیشتر در حوزه نفت و گاز به کار گیریم. پارک نفت تنها نقطه اتصال برای پارک‌ها و سازمان‌هایی است که در حوزه‌های نوآوری فعالیت می‌کنند تا از این طریق با وزرات نفت ارتباط داشته باشند. امیدواریم پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم بتواند با پیگیری‌های لازم از قابلیت‌ها و توانمندی‌های پارک نفت استفاده کند.
در بخش دیگری از این مراسم مهندس معصومه ذاکریان، مدیر مرکز رشد انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی  اظهار کرد: ما از نظر چارت سازمانی در زیر مجموعه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داریم که البته رصدها و برنامه‌هایی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری هم به ما ابلاغ و اعلام می‌شود که باید آن‌ها را رعایت کنیم.
وی افزود: شروع فعالیت پارک علم و فناوری خراسان در سال ۱۳۸۱ بود.این پارک از نظر علمی و دانشی از سطح خوبی برخوردار است و یکی از وظایف آن، کمک به ایجاد تعادل در ارائه خدمات است. این مجموعه از ابتدا تاکنون ۷۴۷ واحد، ۷۴ شرکت دارای مجوز دانش بنیان و در مجموع نزدیک به  ۳۴۰شرکت دارد.
مدیر مرکز رشد انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی اضافه کرد: در پارک علم و فناوری از ۳۴۰ شرکتی که در این مجموعه وجود دارد، حدود ۵۵ شرکت در گروه تخصصی انرژی فعالیت دارند. گروه تخصصی انرژی شرکت‌هایی هستند که در حوزه نفت و گاز،پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر و ... فعالیت می‌کنند که آغاز به کار این گروه در سال ۱۳۸۹ با پنج شرکت بود و تاسیس این گروه از زمانی شروع شد که ما ظرفیت خوبی در پارک و استان خراسان داشتیم.
ذاکریان خاطر نشان کرد: نیروهای بسیار خوبی که در این مرکز فعالیت می‌کنند تمامی آن‌ها از دانشگاه‌های خوب استان هستند که توانستند در این زمینه به خوبی تربیت شوند و فعالیت‌های بسیار ارزشمندی را انجام دهند. از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ با ارگان‌هایی که داخل استان بودند ارتباط گرفتیم و تفاهم‌نامه‌هایی را با آن‌هاامضا کردیم و این امر باعث شد تعداد اعضای گروه افزایش پیدا کند و به حدی برسد که ما توانستیم اخذ مجوز مرکز رشد انرژی را در پارک علم و فناوری دریافت کنیم.
وی با اشاره به اینکه «پارک‌ها باید پرچمدار شبکه‌سازی و هم‌افزایی باشند»، بیان کرد: اقدامی که در سال گذشته انجام دادیم و بسیار ارزشمند است این بود که ما این کار را از خودمان آغاز کردیم و با مراکز انرژی کشور که در اهواز، بوشهر و شیراز هستند به صحبت نشستیم و شبکه‌ای با عنوان مراکز تخصصی انرژی ایجاد کردیم که در کل کشور مطرح است و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را در اختیار داریم.
مدیر مرکز رشد انرژی پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های پارک علم و فناوری بازاریابی و بازارسازی برای شرکت‌های بخش خصوصی است که در پارک علم و فناوری خراسان عضو هستند. این‌گونه شرکت‌ها را با مشتری‌ها اتصال می‌دهیم تا بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده و محصولات و توانمندی‌های خود را معرفی کنند.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات