مزایا و معایب استفاده از بازاریابی دیجیتال برای فروش محصول

مزایا و معایب استفاده از بازاریابی دیجیتال برای فروش محصول

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه مختلف فعال در حوزه مطالعات کسب و کار، استفاده از بازاریابی دیجیتال می تواند بر روی میزان موفقیت یک کسب وکار تاثیر مستقیم داشته باشد.

به گزارش اکوسیستم، فضای مجازی و به طور کلی استفاده از فضای دیجیتال برای بازاریابی مزایا و معایب مختلفی دارد. به عقیده کارشناسان فضای دیجیتال مکانی است که در آن افراد مختلف دانش لازم در خصوص درک عمیق و بهتر از جهان و اتفاقات و رویدادهای مختلف در حوزه های گوناگون را کسب می کنند.

بازاریابی دیجیتالی از جمله حوزه هایی است که با افزایش استفاده از فضای دیجیتال در طی دهه های اخیر گسترش زیادی داشته است. گروه های متف فعال در بازاریابی دیجیتال در حوزه های گوناگون و مختلفی از آن مشغول به کار هستند.

حوزه های مختلف بازاریابی دیجتال عبارتند از :

محتوا: این بخش شامل پست های وبلاگ ها، مقاله ها، مطالعات تحقیقاتی، کتاب های الکترونیک، شبکه های اجتماعی و از این دست می شود.

خلاقیت: این بخش بیشتر در خصوص تصاویر،نمودارها و ویدیو هایی است در کنار محتوای تولید شده از آن ها استفاده می شود.

وضعیت: در این بخش بیشتر به تحلیل، ایجاد هدف  و استفاده از آمار مختلف برای رسیدن به نتیجه مطلوب مربوط است.

بر اساس بررسی های انجام شده، شرکت های بزرگی که در جذب مشتری و شناسایی محصول خود سعی در استفاده همزمان از بازاریابی دیجیتال در کنار حضور فعال در کمپین های مختلف به عنوان حامی، سخنران و یا داوطلب دارند توانسته اند موفقیت بیشتری را در پیشبرد اهداف خود کسب نمایند.

نکته مهم و اساسی در این زمینه این است که استفاده از بازاریابی دیجیتال تنها برای شرکت های بزرگ و برند های جهانی کاربرد ندارد. این حوزه برای تمامی شرکت ها در تمامی ابعاد چه بزرگ و شناخته شده و چه کوچک و نا شناس کاربرد اساسی دارد. مسئله اصلی در این زمینه این است که یک شرکت باید هنر استفاده از فضای دیجیتال را برای هویت سازی سازمان و یا برند شخصی خود داشته باشد تا بتواند از آن به بهترین شکل ممکن برای رشد و پیشبرد اهداف کسب و کار خود استفاده نماید.

شرکت Millennials از جمله شرکت های معتبر و بزرگی است که محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می رساند. این شرکت در حدود 18 ساعت روزانه اقدام به فروش آن لاین محصولات خود می کند.

شرکت Generation Z یز اط جمله شرکت هایی است که اکثر کارمندان ان را جوانان زیر 22 سال تشکیل می دهند. این جوانان بیشترین فعالیت خود را برای شناسایی این شرکت و همچنین فروش خدمات و محصولات آن از طریق شبکه های اجتماعی از جمله اسنپ چت و یا اینستاگرام استفاده می کنند.

از طرفی متخصصان حوزه بازاریابی دیجیتال می توانند از این نوع بازاریابی بر اساس اهداف و استراتژی که شرکت یا سازمان بر اساس آن پایه ریزی شده است بهره ببرند. در واقع استفاده از بازاریابی دیجیتال می تواند برای کمک به رشد و گسترش کسب و کارهای مختلف و همچنین سازمان ها و شرکت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

از این رو ترتبیت افراد متخصص در حوزه بازاریابی دیجیتال می تواند کمک بزرگی به رشد اقتصاد کند. در واقع وجود افراد متخصص و حرفه ای در حوزه استفاده از بازاریابی دیجیتال برای تمامی شرکت ها و گسترش تمامی کسب وکارها مفید و مورد نیاز است.

با این حال متاسفانه مشکلاتی نیز در سر راه استفاده از بازاریابی دیجیتال به طور گسترده وجود دارد. از جمله اینکه متاسفانه به دلیل عدم وجود منابع رسمی برای آموزش بازاریابی دیجیتال به طور تخصصی عر فردی با هر حوزه فعالیت و تخصصی وارد بازاریابی دیجیتال و ارائه خدمات به مشتریان این صنعت می شود. در واقع امروزه با توجه به گسرش روز افزون اینترنت هر فردی حتی نوجوانان نیز اقدام به راه اندازی وبلاگ و یا سایت های تبلیغاتی می کنند.

نکته قابل توجه دیگر در این زمینه این است که بر خلاف باور عموم افزایش تعداد بازدید و یا افزایش تعداد پست ها در یک وبلاگ تبلیغاتی الزاما تاثیر مستقیمی بر روی میزان افزایش فروش محصول توسط آن وب سایت یا وبلاگ ندارد.

در گذشته فروش های آن لاین وابسته به 3 عامل اساسی از جمله ترافیک، نرخ بازدید و هزینه بوده است.  بر اساس باور عموم افزایش ترافیک در یک وب سایت یک راه اساسی برای افزایش فروش محصول ارائه شده در آن وب سایت یا وبلاگ به شمار می رفته است. اما واقعیت این است که ارتباط میزان فروش و حجم ترافیک یک وب سایت دو عاملی هستند که وابستگی آن ها به یکدیگر کمی پیچیده است. افزایش ترافیک یک وب سایت به این معنی نیست که تمام بازدید کنندگان وب سایت الزاما مشتریان بالقوه محصول ارائه شده در وب سایت هستند و اقدام به خریداری محصول از طریق آن وبلاگ یا وب سایت می کنند. در واقع بسیاری از بازدید کنندگان از روی کنجکاوی اقدام به بازدید از یک وب سایت و مشاهده محتوای آن می کنند. حقیقت این است که در برخی موارد کاهش ترافیک منجر به افزایش میزان فروش یک محصول از طریق یک وب سایت می شود. این ارتباط پیچیده میان افزایش ترافیک یک وب سایت و میزان فروش یک محصول از طریق وب سایت یا وبلاگ مسئله ای است که باید مورد بررسی و مطالعات بیشتری قرار گیرد.

متسفانه در حال حاضر موسسات تبلیغاتی زیادی وجود دارند که کارهایی از جمله بازاریابی دیجیتال را انجام می دهند. این موسسات پیشنهاداتی را به مشتریلن خود برای استفاده از فضای دیجیتال در معرفی محصول به کاربران انجام می دهند که متاسفانه بدون هر گونه تحقیق و بررسی است. در بسیاری از موارد این پیشنهادات حتی باعث معکوس شدن روند فروش و کاهش میزان فروش محصول آن شرکت از طریق وب سایت یا وبلاگ مورد نظر می شود.

نکته اساسی این است که با وجود اینکه استفاده از بازاریابی دیجیتال و مزایای آن برای هر کسب و کاری لازم و ضروری است اما بهره بردن و استفاده بهینه از این فضا تنها زمانی می تواند در جهت افزایش فروش محصول موثر و تاثیر گذار باشد که از نظرات افراد متخصص در این زمینه استفاده شود و کار بازاریابی بر عهده افراد متخصص در این حوزه قرار گیرد.

    نظرات