هدف ما ورود نیروهای متخصص به بازار کار است


اولین سالگرد افتتاح ساختمان توسعه فناوری تیراژ، ظهر امروز ۳ام آبان ماه سال جاری با حضور رئیس پارک علم و فناوری خراسان و مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی برگزار شد. افشین رحیمی گل خندان، در این مراسم که در محل ساختمان تیراژ، واقع در مرکز شماره یک فنی‌وحرفه‌ای، اظهار کرد: با کارنامه‌ خوبی که این مرکز در سال گذشته داشته است، امروز سازمان فنی و حرفه‌ای به دنبال راه‌اندازی این مدل در سایر استان‌ها است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، مهندس افشین رحیمی گل خندان در این مراسم گفت: هدف ما در سال دوم فعالیت، ارائه آموزش و مجوزهای آموزشی برای داوطلبان است. شرکت‌های مستقر در این مرکز پس از مدتی باید یک محصول به شکل فیزیکی، فناوری، خدماتی و آموزشی ارائه دهند. سازمان فنی ‌و حرفه‌ای آمادگی ارائه مجوز آموزش به شرکت‌های مستقر را دارد و این مجوز شامل حرفه‌هایی است که تاکنون در کشور آموزش داده نشده است. این روش آموزشی جدید و نوآورانه است. در این مجموعه می‌توان نیروهای ممتازی تربیت کرد که در حوزه کاری آینده مجموعه‌ها بسیار موفق باشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: واحدهای صنفی و صنعتی که تمایل به ایجاد آموزشگاه ندارند، می‌توانند به وسیله مجوزهای ارائه شده در طرح مهارت‌آموزی در قالب‌ قرارداد، کارآموزان را جذب کرده و در حین کار آموزش‌هایی را به آن‌ها ارائه دهند. همچنین می‌توانیم میزبان آموزش مربی‌ در برخی رشته‌های خاص باشیم.

رحیمی تصریح کرد: از سال‌های گذشته سازمان فنی‌وحرفه‌ای تجربه همکاری با صنعت را داشته است و به بیش از ۳۰ واحد صنعتی، مجوز اجرای آموزش‌ با استاندارهای فنی ‌و حرفه‌ای را داده‌ است. همچنین قصد داریم تا پایان امسال به ۱۰۳ واحد صنعتی دیگر مجوز دهیم، اما برای اولین بار در کشور کار پژوهشی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان را انجام داده‌ایم.

وی گفت: در سال گذشته با حضور دکتر سورناستاری «معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان» دو مرکز توسعه فناوری را با همکاری پارک خراسان در سازمان فنی‌ وحرفه‌ای افتتاح کردیم، که مرکز شماره یک شامل ساختمان تیراژ ساختمان تیراژ  و مرکز شماره دوم ساختمان نوآوری طلا، جواهرات و سنگ های قدیمی در ایران است. همچنین قصد داریم برای اولین بار در کشور مرکز نوآوری و تخصصی بازی‌سازی یارانه‌ای را در مشهد افتتاح کنیم.

رحیمی تاکید کرد: هدف از انجام کارهای مشترک، این است که ما نیروها را برای بازار کار آموزش دهیم. در این راستا صنعت نیز باید با ما مشارکت داشته باشد، به خصوص صنعت خراسان که در این زمینه پیشرو است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: در این مدت یک سال، کار مشترک فنی و حرفه ای با پارک خراسان بسیار خوب پیش رفته است، هرچند کاستی‌هایی وجود داشت و تا ایده‌آل شدن، فاصله وجود دارد، اما مطمن هستیم در سال‌های آتی عملکرد بهتری از خود نشان دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا این مدل همکاری در سایر استان‌ها نیز رواج خواهد داشت، ادامه داد: در سال های آینده بنا به ضرورت و نیاز بازار، این مدل همکاری را ادامه خواهیم داد، زیرا آموزش‌های ما براساس نیاز جامعه خواهد بود. این مدل همکاری بین پارک خراسان و سازمان فنی‌وحرفه‌ای مورد قبول معاونت علمی واقع شده است و آن‌ها قصد دارند آن را به صورت کشوری ارائه دهند.

سید ایمان شریعتی، مدیر مرکز توسعه کسب و کار پارک خراسان نیز درخصوص مرکز  نوآوری و تخصصی بازی‌سازی یارانه‌ای اظهار کرد: این مرکز دارای ۶۰۰ متر مربع زیر بنا و دارای فضای آموزشی، شرکت، نمایشگاه و فضای کسب و‌کاری است که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این مرکز در نظر گرفته شده است که فاز اول اعتبار آن پرداخت شد.

این مرکز متعلق به افرادی است که در حوزه بازی‌های یارانه‌ای تخصص دارند و در زمینه آموزش و ایجاد کسب و کار فعالیت خواهند داشت. این مرکز تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

در ادامه این مراسم فرزاد موسوی‌زاده «مدیرعامل شرکت اسپاد و نماینده پارک علم ‌و فناوری خراسان در ساختمان تیراژ» درخصوص ارائه خلاصه عملکرد یک سال گذشته این مرکز، اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی ساختمان تیراژ، ایجاد مرکزی برای شرکت‌های مستقر در پارک علم ‌ وفناوری خراسان، به ویژه شرکت‌های ICT بود. همچنین سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای نیز توانست تعاملات بیشتری با کارآموزان و مربیان خود ایجاد کند.

وی افزود: این مرکز به عنوان اولین مرکز در کشور بین دو ارگان دولتی، پارک علم ‌و فناوری خراسان و سازمان آموزش فنی ‌وحرفه‌ای انجام شده است تا سازمان فنی و‌حرفه‌ای به هدف خود که آموزش کارآموزان و پارک خراسان که ایجاد کسب و کار برای آن‌هاست، دست یابد.

موسوی زاده ادامه داد: با توجه به ظرفیتی‌هایی که ایجاد کردیم کارکنان شرکت‌ها توانستند با ظرفیت‌های پارک و رسالت آن آشنا شوند. همچنین تعاملی میان کارآموزان و مربیان فنی و حرفه‌ای ایجاد کردیم و توانستیم شرکت‌ها را با خدمات سازمان فنی ‌وحرفه‌ای آشنا کنیم. یکی از دغدغه‌های کار آموزان فنی‌و‌حرفه‌ای، استفاده از محیط کاری واقعی و ابزارها است. ما تلاش کردیم تا در بخش زیرساختی و تعمیراتی، ظرفیت‌هایی را فراهم کنیم. همچنین با سایر کارگاه‌ها نیز تعاملاتی در این زمینه انجام دادیم و در حوزه کارگاه ماشین ابزار و نقاشی خودرو تعاملاتی با مربیان داشته باشیم و بتوانیم در پروژه‌ها از آن استفاده کنیم.

وی تشریح کرد: برنامه‌های ما برای سال آینده، برگزاری دوره‌های مستمر جهت انتقال تجربیات شرکت‌های موفق پارک خراسان و کارآموزان فنی و حرفه‌ای، فراهم‌سازی‌ حضور کارآموزان در شرکت‌ها، استقرار دفتر پذیرش، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارآموزان و فعال کردن بخش آموزشی شرکت‌ها است. همچنین استفاده از ظرفیت شرکت‌ها در خصوص المپیاد، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای، استفاده از طرح مهارت بنیان، برگزاری جلسات مشاوره برای کارآموزان فنی و حرفه‌ای جهت کاریابی، استفاده از مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای در شرکت‌ها، راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی ساخت و تولید است.

در ادامه سید مجتبی حقیقی، مدیر عامل موسسه آموزشی پایا توس آب رادین، اظهار کرد: سال ۱۳۹۷ در مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت در پارک علم وفناوری خراسان فعالیت خود را آغاز کرد که دارای آموزش‌های عمومی در حوزه‌های آب، انرژی و آموزش‌های تخصصی در حوزه ایمنی و HSE است.

وی افزود: موسسه آموزشی پایا توس آب رادین در استان‌های گلستان، سیستان‌و بلوچستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان نماینده آموزشی وزارت نیرو‌ محسوب می‌شود که توانسته ۶۰۰ دوره که شامل ۶۷۰۰ نفر ساعت کلاس‌های آموزشی است را با استاندارهای فنی و حرفه ای برگزار کند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات