بازدید نماینده بیرجند خوسف و درمیان از ساختمان در حال احداث پارک علم و فناوری استان

بازدید نماینده بیرجند خوسف و درمیان از ساختمان در حال احداث پارک علم و فناوری استان


احداث ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در دست انداز تامین اعتبارات

احداث ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از سال ۹۴ با انعقاد تفاهم نامه های لازم در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن هم از سال ۹۷ آغاز شد تا بتواند بیش از ۵۰۰ شرکت را در خود جای دهد و مشکل کمبودفضا که یکی از چالش های همیشگی شرکت ها برای استقرار بوده را مرتفع و زمینه اشتغال تعداد زیادی از نیروهای جوان را بوجود اورد.پروژه ای که با پیشرفت ۷۲ درصدی بدلیل کمبود اعتبار از خرداد ماه سال جاری متوقف شده و در انتطار حمایت مسئولان استانی،نمایندگان مجلس و هم چنین ورود خیرین بسر می برد.

احداث شهرک علمی تحقیقاتی با استقرار ۵۰۰ شرکت پارکی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی  در بازدید نماینده مردم بیرجند خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی از ساختمان مرکزی در حال احداث پارک علم و فناوری استان مساحت این پروژه را ۵ هزار مترمربع اعلام کرد و گفت :سایت اصلی پارک علم و فناوری استان در قالب شهرک علمی تحقیقاتی در این فضا احداث خواهد شد.
دکتر ناصری با بیان اینکه ساختمان مرکزی پارک در ۶ طبقه احداث که بیش از ۹۰ شرکت را در خود جای خواهد داد،افزود:تاکنون حدود ۱۲ میلیارد تومان برای احداث این پروژه هزینه شده و برای اتمام کار هم به بیش از ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

متوقف شدن عملیات اجرایی پروژه از خرداد ماه


وی پیشرفت پروژه را ۷۲ درصد اعلام کردو با بیان اینکه از خرداد ماه سال جاری عملیات اجرایی پروژه بدلیل نبود اعتبار متوقف شده،ادامه داد:هدف ما این است که علاوه بر اتمام ساختمان مرکزی جاده اصلی دسترسی به آن را هم تکمیل و برق گاز آن را وصل کنیم چرا که در حال حاضر مجوز استقرار ۵ شرکت را از هیات امنا گرفته ایم و استقبال شرکت ها برای استقرار در این مکان خوب است.
وی با بیان اینکه در فاز اول پروژه، احداث آزمایشگاه ها و کارگاه ها هم دیده شده،گفت:از ۶ طبقه پیش بینی شده برای پارک یک طبقه اداری خواهد است و مابقی در اختیار شرکت ها قرار خواهد گرفت .


تخصیص ردیف اعتباری ملی گره پروژه را باز می کند

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه دربیرجند ۱۲۰ شرکت فعال داریم که یکی از چالش های آنها نبود فضایی مناسب برای استقرار است؛افزود:یکی از مشکلاتی که ما را برای اتمام پروژه و تامین اعتبار با چالش روبرو کرده این است که ردیف اعتباری پروژه در سالهای ۹۷و ۹۸ ملی بود که در سال ۹۹ به ملی استانی تغییر پیدا کرد که به همین دلیل تخصیص اعتبارات پروژه کم شد و عملا ما را با مشکل مواجه کرد.
دکتر ناصری رفع این مشکل را نیازمند حمایت و پیگیری های نمایندگان استان و هم چنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مسئولان استانی دانست و ادامه داد:سال ۹۷ و ۹۸ اعتبارات خوبی به پروژه تزریق شد ولی سال گذشته تنها ۳۲ درصد اعتبار تخصیص پیدا کرد که عملا پروژه را به تعطیلی کشاند.
وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد اعتبارات ملی در سنوات قبل تخصیص داده میشد ولی در سال گذشته این اتفاق رقم نخورده است،افزود:از نمایندگان مجلس انتظار داریم برای رفع این مشکل پیگیری هایی را در مجلس صورت دهند.

فرسودگی تاسیسات بر اثر زمان برشدن پروژه

ناصری با بیان اینکه زمان بر شدن پروژه به تاسیسات صدمه وارد کرده و انها را دچار فرسودگی می کند،گفت:از محل اعتبارات استانی از ابتدای شروع عملیات اجرایی پروژه حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک شده و قرار است ۵۰۰ میلیون تومان هم برای برق به ما کمک کنند ولی تاکنون محقق نشده است.

پتاتسیل های علمی زیادی در استان وجود دارد

وی با بیان اینکه پتانسیل های خیلی خوبی در خراسان جنوبی وجود دارد و با وجود اینکه ما یک درصد جمعیت را داریم ۲ درصد شرکت ها را استان فعالند،افزود:پتانسیل های دانشگاهی استان بالاست و افراد باسواد و جویای کار هم کم نداریم بنابراین براحتی می توانم تعداد شرکت ها را که الان حدود ۱۸۰ تا هستند را به ۳۰۰ شرکت افزایش دهم ولی فضا و امکانات زیرساختی آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه از این تعداد شرکت به اصطلاح پارکی ۳۵ تا دانش بنیان هستند،ادامه داد:تمام شرکت های پارکی از مزایای شرکت های دانش بنیان بهره مندند .

مزایای سایت های علمی تحقیقاتی قابل توجه است

ناصری با بیان اینکه سایت های پارک علم و فناوری در هر جا مستقر شوند از مزایای منطقه ازاد مثل کیش و قشم بهره مند می شوند،افزود:علاوه بر این ۱۱۰ عنوان قانون حمایتی از شرکت هایی که در این سایت ها مستقر شوند ،وجود دارد که برای بهره مندی از

آنها علاوه بر پذیرش علمی در پارک باید گواهی استقرار هم داشته باشند.
وی با بیان اینکه به این شرکت ها بعد استقرار در سایت گواهی فناوری که خیلی معابر است ،داده می شود،افزود:درشهرستان های فردوس قاین طبس و بیرجند مرکز رشد داریم.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تعدادی از شرکت ها در ساختمان قبلی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند به متراژ ۵ هزار متر مربع بمدت ۵ مستقر شده اند،گفت:سایت فعلی پارک علم و فناوری در نزدیک دانشگاه بیرجند احداث شده تا بین این دو مجموعه ارتباط تنگاتنگی بوجود آید.
ناصری با اشاره به اینکه در حوزه IT پتانسیل های خیلی خوبی در شرکت های ما بوجود آمده ،ادامه داد:کشور افغانستان در این حوزه از علم و دانش شرکت های ما بهره گرفته است.
وی علت ماندگار نشدن شرکت ها را بعد از یک دوره رشد علمی و تخصصی در خراسان جنوبی نبود زیرساخت ها اعلام کردو افزود:فرار مغزها در داخل استان هم وجود دارد و برخی از شرکت ها برای ادامه کارشان به استان های برخوردار نقل مکان می کنند .

نماینده مجلس:برای رفع مشکل اعتباری پروژه پیگیری می کنیم

نماینده مردم بیرجند خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت:علم تولید قدرت می کند و پارک های علم و فناوری که در کشور رو به رشدند در تولید قدرت و ثروت بر مبنای دانش موثرند .
خسروی با اشاره به مشکل اعتباری پروژه ساختمان پارک علم و فناوری استان افزود:اگر از اعتبارات استانی و ملی به پروژه کمک شود و یک هم افزایی در این زمینه بین مسئولان و نمایندگان استان بوجود آید،این سایت به مکانی برای حمایت از شرکت های دانش محور در استان تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد:امید ما این است که با توجه به قابلیت های فرهنگی و دانشگاهی شهرستان بیرجند با کمک مجموعه های تحقیقاتی دولتی و خصوصی و حتی خیرین این مجموعه به ثمر برسد و مردم تولید ثروت را بر محور دانش از نزدیک ببینند.
وی درمورد اعتبارات مورد نیاز پروژه هم عنوان کرد:ردیف ملی استانی پروژه جوابگوی آن نیست و باید بصورت اختصاصی در ردیف ملی قرار گیرد و مقرر شد ما هم در تهران رایزنی های قبل از بستن بودجه را انجام دهیم تا این مشکل مرتفع شود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی

    پارک علم و فناوری خراسان جنوبی یک پارک علم و فناوری در شهر بیرجند می باشد

      نظرات