علت اصلی تغییر نام فیس‌بوک چیست؟

علت اصلی تغییر نام فیس‌بوک چیست؟

خبر جنجالی این روزها تغییر نام فیس‌بوک (به عنوان یک شرکت مادر و نه یک شبکه اجتماعی) به «متا» است و در این مطلب یکسری دلایل احتمالی را برای این تغییر برند بررسی می‌کنیم. هر چقدر زمان می‌گذرد، شرکت‌هایی که پیامدهای بیرونی منفی کار آنها علنی‌تر است، بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند – به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری در مسائل نظارتی، اجتماعی و زیست محیطی (ESG). در مورد توتال، تغییر نام به «توتال انرژی» (TotalEnergies) به دلیل ارسال این پیام بود که فعالیت شرکت فراتر از حوزه نفت و گاز رفته و انرژی‌های تجدیدپذیر را هم دربرمی‌گیرد. این شرکت هم همانند فیس‌بوک به‌دلیل رسوایی‌های پیش آمده برای شرکت، به فکر تغییر برند افتاد. یک شرکت بعد از یک دوره تغییر و رشد پایدار، ممکن است به این نتیجه برسد که نام فعلی خیلی محدود کننده است و دیگر جایگاهی که شرکت به آن رسیده را به طور دقیق منعکس نمی‌کند. در هر دو مورد، هدف از تغییر نام این بود که شرکت را از آن فعالیتی که در ابتدا باعث موفقیتش شده بود، جدا کند. این تغییر نام نشان‌دهنده این بود که شرکت تمایل دارد فعالیت‌هایش را فراتر از جست‌وجوی اینترتی و تبلیغات، توسعه دهد. اشتباه مال انسان است و تلاش برای تغییر نام همیشه هم به هدف مورد نظر نمی‌رسد. بنا به گزارش Verge، فیس‌بوک قصد دارد بعد از ۱۷ سال که از تاسیس آن می‌گذرد، تا هفته آینده نام خود را تغییر دهد. فیس‌بوک به دلایل مختلفی این کار را انجام داد؛ اما مهم‌ترین آنها این است که برندش ناگزیر با یکسری رسوایی‌ها، اخبار منفی پرسروصدا و خود مارک زاکربرگ پیوند خورد. این تصمیم برای بسیاری از افراد آن‌چنان که باید غافلگیرکننده نبود؛ چراکه نام فیس‌بوک در این سال‌ها به‌دلیل اتفاقات بدی که یکی پس از دیگری افتاد، از رسوایی کمبریج آنالیتیکا گرفته تا کمک به ترویج خشونت در میانمار، به برندی «سمی» تبدیل شده است و جای تعجب نیست که مارک زاکربرگ سرانجام به این نتیجه رسیده که با تغییر برند بتواند این بدنامی را از شرکت یک‌تریلیون دلاری خود دور کند. اگرچه زاکربرگ دلیل این تغییر برند را «تمرکز بیشتر بر متاورس» عنوان کرده است. تمرکز بر اثرات منفی این اقدام فیس‌بوک برای تغییر نام کار راحتی است، اما در پس آن یکسری نکات هم وجود دارد. اینکه ریسک بزرگ فیس‌بوک برای تغییر نام برند جواب می‌دهد یا نه، زمان‌بر است، اما در آینده نزدیک، زاکربرگ و سرمایه‌گذاران فیس‌بوک واکنش مردم و رسانه‌ها را به نام جدید «متا» و اثرات این تغییر، به طور دقیق رصد خواهند کرد.

متن کامل خبر در سایت تجارت نیوز

    منبع خبر

    تجارت نیوز

    تجارت نیوز

    تجارت نیوز یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات