برگزاری نشست روسای پارک ها با حضور وزیر علوم

برگزاری نشست روسای پارک ها با حضور وزیر علوم

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشست سراسری روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: امروزه عمده‌ترین مشکل کشور بیکاری است و ایجاد شغل، یک کار جهادی است. در همین راستا وزارت علوم می تواند از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های اشتغال در پارک‌های علم و فناوری به کشور کمک کند.

وزیر علوم، پارک های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان را بهترین محل برای صیانت و حفظ نخبگان در کشور دانست و گفت: سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری بهترین سرمایه‌گذاری برای نسل آینده کشور است.

وی اظهار داشت: امروز از نظر تولیدات علمی با اختلاف بالا در منطقه اول هستیم و در دنیا نیز با تولید ۷۰ هزار سند علمی در هر سال، در جایگاه پانزدهم قرار داریم ولی تلاش و برنامه وزارت علوم این است که در عرصه فناوری و نوآوری نیز جایگاه خود را ارتقا دهیم.

دکتر زلفی‌‌گل گفت: برای توجه ویژه به پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم ایجاد می شود و گام‌های اولیه آن برداشته شده است.

وی توجه به اقتصاد دانش‌بنیان را بهترین راهکار برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تاب‌آوری اقتصادی دانست و گفت: هم اکنون که تدوین برنامه هفتم توسعه آغاز شده است باید احکام لازم برای حمایت از پارک‌های علم و فناوری و نهادینه شدن فناوری در کشور را آماده کنیم.

وزیر علوم تاکید کرد: باید توسعه فناوری در کشور یک مطالبه عمومی باشد لذا از نخبگان دعوت می شود پیشنهادات خود را برای ایجاد فرهنگ فناوری و نوآوری در کشور به وزارت علوم ارسال کنند.

دکتر زلفی‌گل گفت: دولت اهتمام کافی به توسعه فناوری را دارد و اخیراً با ایحاد صندوق حمایت از علم و فناوری موافقت کرد و در سال آتی منابع مالی خوبی برای این صندوق پیش بینی خواهد شد.

وی از برنامه وزارت علوم برای ایجاد سامانه نظام پیشنهادات و ایده‌های نوآوری در زیر مجموعه پایگاه علوم استنادی جهان اسلام خبر داد و گفت: در این سامانه همه آحاد جامعه نیازهای مهم کشور را مطرح می‌کنند و نیازهای دستگاه‌های اجرایی از طریق شورای عالی عتف احصا می‌شود در سامانه بارگذاری می‌شود و دانشگاهیان و محققان، ایده‌های خود را برای پاسخگویی به این نیازها اعلام می‌کنند و طرح عملیاتی برای آن ارائه می کنند.

وزیر علوم اعلام کرد: برای اعضای هیات علمی که پژوهش‌های کاربردی انجام دهند و برای رفع نیازهای کشور فعالیت کنند حمایت‌های مختلفی در آئین نامه ارتقا و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی پیش‌بینی می شود.

دکتر زلفی‌گل در خصوص مباحث مدیریتی پارک های علم و فناوری بر تمرکز زدایی تاکید کرد و گفت: باید مدیریت مراکز رشد فناوری به پارک‌های علم و فناوری تفویض شود و آن پارک ضمن مدیریت، پاسخگو هم باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رابطه این وزارت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را تعاملی ذکر کرد و گفت: مجموعه وزارت علوم، نهادهای علمی دولتی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، همگی بخشی از پازل علم و فناوری کشور هستند و با هماهنگی و همکاری؛ اهداف عالی نظام را محقق می کنند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

    پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

    پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

      نظرات