چرا بنیانگذاران استارتاپ ها نباید خود را مدیرعامل بنامند

شاید شما توانسته باشید استارتاپ کوچکی را راه‌اندازی کنید و حتی تعدادی کارمند داشته باشید؛ اما هنوز تبدیل به مدیرعامل نشده‌اید.

اکوسیستم – در چند سال اخیر شاهد اوج گرفتن فعالیت‌های استارتاپی بسیاری بوده‌ایم، همین امر سبب شده است بسیاری از افراد با گمان تبدیل شدن به مدیر عامل در کسب و کار نوپای خود فعالیت کنند. این افراد با ارائه یک اپلیکیشن یا سرویس جدید شرکتی را تاسیس می‌کنند و تا حدی هم موفق می‌شوند، آنها سرمایه جذب می‌کنند و تیم فعالی را نیز گردهم جمع می‌آورند؛ پس از این دستاوردها، اولین اتفاقی که می‌افتد نقش بستن عنوان مدیرعامل روی کارت ویزیت این افراد است. شاید ناراحت کننده باشد، اما باید به تعداد کثیری از بنیانگذاران استارتاپ‌ها گفت که عنوان و لقب مدیرعامل (CEO) مناسب آنها نیست.

اگر سری به وب سایت لینکدین بزنید و جستجو کنید، خواهید دید که اکثر افراد از لقب مدیرعامل یا مدیر ارشد اجرایی برای خود استفاده کرده‌اند؛ به بیان ساده‌تر در لینکدین کارمند معمولی وجود ندارد و ظاهرا همه مدیر یا معاون اجرایی هستند! اما اگر از این افراد در مورد وظایف یک مدیر سوال کنید، یا اطلاعاتی از آن ندارند یا فکر می‌کنند مدیرعامل فردی است که مسئولیت تمام کارها را برعهده دارد.

اگر چه شاید استفاده از لقب مدیرعامل در پروفایل‌های کاری مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما این القاب در جلسات کاری می‌توانند مشکل آفرین باشند و باعث شوند که افراد با مسئولیت‌هایی بیش از حد توان و آگاهی‌های خود روبرو گردند.

مدیرعامل به چه کسی گفته می‌شودمدیرعامل به چه کسی گفته می‌شود

سایت اینوستوپدیا واژه مدیرعامل را اینگونه تعریف می کند که مدیر ارشد اجرایی یا مدیرعامل، بالاترین درجه مدیریت در یک شرکت است، وظایف او شامل تصمیم گیری‌های کلان، مدیریت کلی عملیات اجرایی و منابع شرکت و از همه مهمتر رابط بین هیئت مدیره و واحدهای اجرایی شرکت می‌شود.

با توجه به تعریف فوق، داشتن مدیرعامل در یک شرکت مستلزم وجود هیئت مدیره است، به بیان ساده‌تر اگر کسب و کار نوپای شما هنوز هیئت مدیره ندارد یا به تنهایی و همراه با همراه با چند نفر از دوستان در آن فعالیت دارد، نمی‌توانید عنوان مدیرعامل را برای خود استفاده کنید. اما مسئله اینجاست که استفاده از این عنوان قبل از انکه به یک مدیرعامل کامل تبدیل شوید، نشان می‌دهد که بیش از پیشرفت کار به عنوان خود اهیمت می‌دهید.

البته موسس یک استارتاپ به دلیل دارا بودن قدرت خلاقیت، رؤیاپردازی و اشتیاق بالا، بهترین گزینه برای تبدیل شدن به مدیرعامل استارتاپ است؛ ولی استفاده از عنوان مدیرعامل توسط فردی که تنها هدایت یک تیم توسعه اپلیکیشن را بر عهده داشته است، مثل پیروز خواندن خود پیش از پایان یافتن مسابقه خواهد بود.

زمان مناسب برای استفاده از عنوان مدیرعاملزمان مناسب برای استفاده از عنوان مدیرعامل

اگر مدیرعامل اولین و تنها لقبی است که دیگران شما را با آن می‌شناسند، بهتر است در روند خود تجدید نظر کنید؛ مگر اینکه شما واقعا یک مدیرعامل باشید و این یعنی از تمام تجربیات این شغل بهره‌مند هستید و دوره‌های آموزشی مربوطه را نیز گذرانده‌اید.

اگر قبل از آنکه یک مدیرعامل کامل باشید از این لقب استفاده کنید، دیگران را به اشتباه می‌اندازید که شما جوابگوی تصمیمات بزرگ و اصلی شرکت هستید. به خاطر داشته باشید که این لقب هیچ کس را فریب نمی‌دهد. شما با این کار تصور می‌کنید که در مسابقه‌ای پیروز شده‌اید؛ این در حالی است که در این مسابقه هیچ رقیبی برای شما نبوده است، در چنین شرایطی هیچ کس از پیروزی شما خوشحال نمی‌شود. از طرفی آنچه برای دیگران از جمله رقبا و همکاران شما در صنعت اهمیت دارد، عنوان و لقب شما نیست؛ بلکه مسئولیت، اختیارات و نتایج فعالیت‌های شما است.

    نظرات