رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه:ماموریت اصلی پارک توسعه منطقه ای مبتنی بر فناوری است
     
     باید مدیران را نسبت به "مولفه های توسعه اقتصاد دانش بنیان" حساس کنیم

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه:ماموریت اصلی پارک توسعه منطقه ای مبتنی بر فناوری است باید مدیران را نسبت به "مولفه های توسعه اقتصاد دانش بنیان" حساس کنیم


رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه محور اصلی توسعه استان را اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در همین راستا نیاز است که مدیران را نسبت به این مسئله مهم حساس کنیم.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه دکتر سیامک آزادی امروز (۳۰ آبان) در دیدار با رییس و اعضای هیات علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با اشاره به ماموریت پارک های علم و فناوری در توسعه استانی و منطقه ای، گفت: پارک ها تنها ماموریت توسعه فناوری را برعهده ندارند و ماموریت اصلی آنها  توسعه منطقه‌ای بر مبنای فناوری است.

وی افزود: بر همین اساس، ماموریت پارک ها بر مبنای اسناد بالادستی از جمله سند آمایش سرزمین و ... پیگیری می شود و سیاست گذاری ها در این حوزه هم بر مبنای همین اسناد صورت می گیرد.

آزادی گفت: در همین راستا پارک علم و فناوری کرمانشاه نیز تمام تلاش خود را بر حرکت در این مسیر معطوف کرده و با توجه به ظرفیت های موجود جای کار در این زمینه در استان بسیار است و باید ابتدا حساس سازی مدیران در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: می بایست ضرورت توسعه اقتصاد دانش بنیان برای مدیران استان تبیین گردد. درک این واقعیت که محور اصلی توسعه استان، اقتصاد دانش بنیان می باشد بسیار اساسی است؛ اقتصادی که مهم ترین منبع و اساس آن بر دانش متمرکز شده است.

آزادی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تغییر رویکرد در این زمینه آغاز شده اما مسیر طولانی است و باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه به فعالیت «گروه کاری فناوری» در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یکی از بسترهای خوبی که در استان در این زمینه وجود دارد، ظرفیت گروه کاری فناوری است که مصوبات آن به «کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری» و از آنجا به «شورای برنامه ریزی استان» ارجاع، می شود تا بتوانیم برنامه های لازم برای اجرای سیاست های حوزه فناوری را تدوین و محقق کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در دوره مدیریت جدید استان این گروه کاری به شکل جدی تری مطالبات در حوزه اقتصاد دانش بنیان و فناوری را دنبال کند.

آزادی در ادامه با اشاره به نتایج  تحقیق صورت گرفته توسط گروه مدیریت راهبری جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه با عنوان «تدوین سند توصیفی تحلیلی مسئله شناسی توسعه استان کرمانشاه» تسریع کرد مدل  مستخرج از این مطالعه بیانگر اولویت توسعه استان در سه محور توسعه خوشه های کشاورزی به عنوان محور اصلی و دو محور  توسعه توریسم و گردشگری و نیز توسعه صنایع تبدیلی به عنوان محورهای فرعی می باشد.

آزادی تصریح کرد: با توجه به اینکه حوزه کشاورزی مبتنی بر توسعه صنایع تبدیلی محور اصلی توسعه استان در این تحقیق معرفی شده دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی می تواند نقش مهمی در این زمینه در استان داشته باشد.

این مسئول بر راه اندازی برخی ساختارهای فناورانه در این دانشکده تاکید کرد و افزود: یکی از این ساختارهای مورد نیاز راه اندازی مرکز نوآوری در حوزه تغذیه و صنایع غذایی است، مرکزی که بتواند پاسخگوی نیازهای فناورانه صنایع غذایی و آشامیدنی استان بوده و بستری برای  راه اندازی استارت آپها و کسب و کارهای فناورانه در این حوزه باشد.

وی با اعلام آمادگی پارک علوم و فناوری کرمانشاه در جهت راه اندازی این مرکز گفت: حاضریم در قالب تفاهم نامه مشترک هرچه سریعتر فرایند راه اندازی این مرکز را آغاز نماییم.

آزادی با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راه اندازی این مرکز گفت: در کنار پیگیری اعتبارات دولتی میبایست محوریت اصلی در راه اندازی مرکز بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی قرار گیرد.

رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه خاطرنشان کرد: قطعا برای هر صنعت غذایی ورود به این مرکز می تواند به منزله یک راهبرد در توسعه محصول و برند تلقی شود و به نظر می رسد استقبال واحدهای صنایع غذایی را در راه اندازی این مرکز شاهد باشیم.

آزادی با تاکید بر حمایت از طرح های فناورانه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی هم گفت: در پارک، صندوق پژوهش و نوآوری زاگرس فعال است و از تمامی طرح های فناورانه این حوزه حمایت خواهد کرد.

وی افزود: اگر طرح فناورانه ای توجیه اقتصادی لازم را برای اجرا داشته باشد حتی با تامین یک پنجم سرمایه اولیه، صندوق حاضر به سرمایه گذاری در آن پروژه خواهد بود.
در ادامه این جلسه پرفسور احسان صادقی رییس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در کشور نظیر این دانشکده  نیست ، تصریح کرد: تولید محصولات سلامت محور برای ما مهم است و خط مشی اصلی این دانشکده قرار گرفته است.
وی ادامه داد:در این دانشکده  تولید علم به نسبت اعضای هیات علمی ۵/۱۷ به یک است که نشان از توجه ویژه برای تولید علم است.
صادقی در ادامه با تاکید بر اینکه ۲۴۵ مقاله در نشریات معتبر از این دانشکده به چاپ رسیده و ۱۳۲ طرح تصویب شده افزود: این دانشکده  مجهز  به آزمایشگاه های  آموزشی وتحقیقاتی، کنترل کیفیت مواد غذایی، آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی و
آزمایشگاه علوم تغذیه است .
وی افزود: ترویج فرهنگ تغذیه سالم و اصلاح الگوی غذایی موجود با توجه به شرایط بومی، دینی و ایرانی از اهداف تشکیل این دانشکده است .

رییس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه ارتباط خوبی بین صنایع استان و اعضای هیات علمی این دانشکده وجود دارد افزود: در راستای تبدیل علم به ثروت مسیر مشخصی ترسیم شده که بر این اساس حرکت میکنیم
وی تصریح کرد : این دانشکده با اینکه نو پاست اما از کارشناسی تا دکترا دانشجو خارجی داشته و داوطب پست دکترا از کشورهای دیگر داریم .
وی در پایان با اعلام آمادگی بر توسعه همکاریها با پارک علم و فناوری استان کرمانشاه خاطر نشان کرد : با وجود مشکلات از تلاش هایمان دست نمی کشیم و ادامه می دهیم .
در پایان از بخش های آزمایشگاهی این دانشکده بازدید شد

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه یک پارک علم و فناوری در شهر کرمانشاه می باشد

      نظرات