صدور مجوزها را به حداقل برسانید

صدور مجوزها را به حداقل برسانید

صدور مجوزها را به حداقل برسانید

قائم مقام مدیرعامل فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای اسپار، مطرح کرد

صدور مجوزها را به حداقل برسانید

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در راستای کمک به اقتصاد مردمی، حفظ امنیت غذایی مردم و کاهش ضایعات غذا، بر همگان واضح و مبرهن است و بر این اساس فعالان اقتصادی و دست اندرکاران صنعت خرده فروشی مدرن پیشنهادها و انتظارات خود را از دولتمردان این‌گونه مطرح کردند که صدور مجوزهای متعدد از جانب نهادهای متعدد دخیل در این صنعت باید به حداقل برسد .

صدور مجوزها را به حداقل برسانید

قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره گروه اسپار ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با برشمردن مهم‌ترین چالش‌های فعلی این صنعت که مربوط به تامین کالا، مالیات، وجود قوانین و مقررات دست‌وپاگیر است، گفت: یکی از چالش‌های امروز فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین به موقع کالاهای مدنظر آنها است تا بتوانند رنج مناسبی از کالاها را به مشتریان خود عرضه کنند .

امین همایون میرفخرایى، با توجه به شرایط فعلی کشور و سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، افزود: یکی از ارکان توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حمایت از تولید داخل و همکاری با تولید‌کنندگان داخلی در جهت توسعه هر دو مجموعه است. وی خاطرنشان کرد: ما با درک این موضوع به سمت تعامل با تولیدکنندگان خوشنام و برندهای قدیمی‌ و ماندگار بازار رفته و تعامل دوطرفه‌ای را ایجاد کرده‌ایم، چرا که خود و تامین‌کنندگان را در جبهه توسعه و حمایت از تولید می‌بینیم .

میرفخرایی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از تامین‌کنندگان از همکاری و ارتباط با فروشگاه‌های زنجیره‌ای ناراضی هستند، تصریح کرد: در واقع یک بخشی ناشی از اعمال سلیقه‌ها است و هر مدیر بازرگانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک سیاستی را دنبال می‌کند. به طور نمونه حفظ سهم بازار چند برند خاص یا حفظ سهم بازار برندهای خانواده آن فروشگاه زنجیره‌ای که این از نگاه تامین‌کنندگان به یک محدودیت تعبیر می‌شود .

به گفته وی، اما اگر این نگاه در کنار همه موضوعات مارکتینگی به صورت کیفیت‌محور باشد و کیفیت حرف اول را بزند و سپس سایر مولفه‌ها مطرح شود، مشتریان تجربه بهتری از خرید خواهند داشت و تامین‌کنندگان نیز رقابت بهتری را جهت قرار گرفتن در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهند داشت .

قائم مقام مدیرعامل اسپار با اشاره به شکل گیری رقابت ناسالم در این صنعت، تاکید کرد: شفافیت مهم ترین و اساسی ترین رکن پیشرفت و موفقیت هر صنعتی است که می‌خواهد توسعه پیدا کند. در واقع با چراغ خاموش توسعه به معنای واقعی اتفاق نمی‌افتد و نمی‌توان چراغ‌های زیادی را در صنعت روشن کرد .

میرفخرایى مهم‌ترین چالش فعلی این صنعت را موضوعات مربوط به تامین کالا، مالیات، قوانین و مقررات دست‌وپاگیر و کاهش قدرت خرید خانوار اعلام کرد و افزود: با توجه به محدود شدن برندهای حاضر در قفسه فروشگاه‌ها، بعضا دیده می‌شود که محصولات داخلی کیفیت مورد انتظار خانوار ایرانی را ندارند و در برخی مواقع خانوارها را به خرید کالای قاچاق سوق می‌دهند که از مسیرهای مختلف به دست آنها می‌رسد. وی ادامه داد: در واقع ما با تعامل با تامین‌کنندگان خود به دنبال بهبود کیفیت کالاهای آنها هستیم تا بتوانیم سهم بیشتری از کالاهای باکیفیت ایرانی را در سبد محصولات خانوارها قرار دهیم و در این زمینه همکاری‌ مشترک تحقیقاتی و توسعه‌ای بسیاری را با تامین‌کنندگان قدیمی ‌بازار شروع کرده‌ایم و دانش و تجربه بین‌المللی را به عنوان پشتوانه کار خود، در اختیار این مجموعه‌ها قرار داده‌ایم که نتایج هم مطلوب بوده است. این فعال اقتصادی، موضوع قوانین مالیاتی را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این صنعت گردش مالی زیادی دارد، اما حاشیه سود بسیار اندکی دارد. در صورتی که بخش‌هایی از هزینه‌هایی که این شرکت‌ها به صورت رسمی‌انجام داده‌اند، مردود شود، از نگاه ممیز دچار زیان سنگینی می‌شوند. میرفخرایى ادامه داد: به طور نمونه شرکت‌های فروشگاه‌ها به‌‌رغم زیان‌ده بودن مجبور به پرداخت مالیات شده‌اند. با توجه به اینکه وجود این فروشگاه‌ها کمک به حفظ امنیت غذایی کشور و کاهش ضایعات غذا می‌شود، جا دارد که سازمان امور مالیاتی، تدابیری برای شرکت‌های فعال در این صنعت بیندیشد .

عضو هیات مدیره فروشگاه زنجیره‌ای اسپار، اظهار کرد: موضوع قوانین به‌ویژه در حوزه کالاهای تعزیراتی بسیار غیرشفاف و بعضا متناقض است و در جاهایی که تولیدکننده مسوول است، چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ قیمت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه‌کننده این محصولات با تعزیرات طرف حساب می‌شوند و عملیات آنها از این بابت مختل می‌شود .

وی در خصوص کاهش قدرت خرید خانوار، نیز توضیح داد: در حال حاضر بخش عمده سبد خریداری شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شامل اقلام ضروری است و خانوارها بخش‌های غیرضروری را از سبد خود حذف کرده‌اند .

میرفخرایى یادآور شد: اکثر کالاهای ضروری هم جزو کالاهای تعزیراتی و با حاشیه اندک سود برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند و این خود به چالش این صنعت افزوده است .

وی رفع موانع و چالش‌های پیش روی  دست‌اندرکاران این صنعت را در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه دولت جدید میسر دانست و انتظارات خود را چنین بیان کرد: توقع می‌رود که در حوزه تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری و ایجاد رویه‌ها و دستورالعمل‌ها نگاه کلانی حاکم باشد و مشکلات بخش‌های مختلف اقتصادی را جهت برطرف کردن به سایر بخش‌های اقتصاد تسری ندهند. قائم مقام مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای اسپار، بحث مقررات‌زدایی در این صنعت را که باید به سرعت پیگیری شود، مورد تاکید قرار داد و افزود: صدور مجوزهای متعدد از جانب نهادهای متعدد باید به حداقل برسد و این نکته موضوعی است که سرعت گیر و مانعی بزرگ برای رشد این صنعت محسوب می‌شود .

منبع: دنیای اقتصاد

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات