"هاینس" تعمیر و نگه‌داری مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین بار در ایران


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهپویان امین منتظر گفت: هاینس، محصولی که در بیست و دومینی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار رونمایی شد، براساس مطالعات مهندسی و هوش مصنوعی، به ما نشان می‌دهد که تجهیزات مورد نظر در چه زمانی نیازمند تعمیر بهینه هستند.

مرتضی تقوایی حسین‌زاده در گفت‌وگو با روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان درخصوص محصول رونمایی شده این شرکت در بیست‌ودومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار توسط دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر غلوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دیگر مسئولین کشوری، اظهار کرد: محصول ما با عنوان "هاینس" با سطح فناوری هفت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار مورد پذیرش قرار گرفت. این محصول در راستای نگهداری و تعمیرات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کند.

تعمیر و نگه‌داری تجهیزات به صورت پیشگویانه

وی افزود: در گذشته نگه‌داری و تعمیر تجهیزات به گونه‌ای بود که پس از خرابی تجهیز به فکر تعمیر آن می‌افتادند. سپس به صورت زمان‌بندی شده و در بازه‌های زمانی خاصی براساس کاتالوگ شرکت سازنده محصول تعمیرات دوره‌ای انجام می‌دادند. امروز تکنولوژی تحت عنوان PDM  ایجاد کردیم که علاوه بر تحت پوشش قرار دادن دو روش تعمیر گذشته، توانایی تعمیر و نگهداری به صورت پیشگویانه را دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهپویان ادامه داد: هاینس براساس برنامه‌ریزی‌هایی که دارد به ما نشان می‌دهد که تجهیزات مورد نظر در چه زمانی نیازمند تعمیر بهینه هستند. هاینس با استفاده از مطالعات مهندسی مانند آنالیز جریان، آنالیز روغن، آنالیز ولتاژ، آنالیز ارتعاش و آنالیز دما با کمک هوش مصنوعی و بررسی سوابق تجهیز مورد نظر یک خروجی برای تعمیر و نگه‌داری بهینه دستگاه ارائه می‌دهد.

تقوایی حسین‌زاده تشریح کرد: تعمیر و نگهداری در سازمان‌های عملیات بین ۲۵ تا ۶۰ درصد هزینه‌های جاری سازمان‌ها را شامل می‌شود. این عدد خصوصا در سازمان‌های بزرگ عدد قابل توجهی است. انتخاب نیروی بهینه‌، افزایش بهره‌وری در آن‌ها و استفاده بهتر از تجهیزات موجود باعث رشد ما خواهد شد.

وی بیان کرد: با تعمیر و نگهداری پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی و مطالعات مهندسی میتوان عمر تجهیزات و پایداری آن‌ها را افزایش داد. این کار در نهایت باعث می‌شود تا سرمایه کمتری در حوزه نیروی انسانی و انبارها ایجاد کرد. در کشوری قرارداریم که یا باید افزایش درآمد و یا کاهش هزینه ایجاد کنیم. افزایش درآمد مبتنی بر فروش نفت خواهد بود اما کاهش هزینه را میتوان بدون دستکاری در سیستم بدست آورد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهپویان با اشاره به اینکه تعمیر و نگهداری مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین بار در ایران انجام شده است، تصریح کرد: این محصول برای اولین بار در حوزه هوش مصنوعی به صورت عملیاتی درحال انجام است. هاینس را میتوان برای تمام تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی در حوزه‌های مختلف مانند صنعت نفت، صنعت آب، صنعت گاز و حتی کارخانه‌جات استفاده کرد.

همکاری ۱۸۰ پرسنل با ۱۷ تخصص برای تولید "هاینس"

تقوایی حسین‌زاده خاطرنشان کرد: برای تولید این محصول همکاران من نزدیک به پنج سال فعالیت کردند. تیم بزرگی با بیش از ۱۸۰ نفر پرسنل و با ۱۷ تخصص برای تولید این محصول تلاش کردند. برای تولید این محصول دانشجویان حوزه‌های مختلفی مانند مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، آمار، علوم پایه و غیره با یکدیگر همکاری داشتند. همچنین در حوزه نرم‌افزاری نیز تیم بسیار قوی در کنار خود داشتیم.

وی گفت: برای پایداری یک سیستم بایسیتی تجهیزات آن به خوبی کارکنند و برای پایداری تجهیزات بایستی به خوبی از آن‌ها مراقبت و نگهداری کرد. برای مراقبت بهتر از تجهیزات بایستی به صورت زمان‌بندی شده و یا به وسیله مطالعات مهندسی آن‌ها را کنترل کرده و بهینه‌سازی را انجام دهیم. همچنین این محصول در راستای فرمایش رهبر انقلاب مبتنی بر استفاده بیشتر از هوش مصنوعی نیز قرار می‌گیرد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات