صیانت و ارتقای جایگاه ایران در تولید علم، نیاز به حمایت‌های بودجه‌ای دارد


وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اختتامیه جشنواره معرفی پژوهشگران و فناوران برتر کشور گفت: برای صیانت از جایگاه ایران در تولید علم دنیا و ارتقای آن و همچنین ایجاد نظام یکپارچه علم و فناوری؛ به حمایت‌های بودجه‌ای به ویژه برای تجهیز و بروزرسانی امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی؛ حداقل در حد پیش‌بینی برنامه ششم توسعه نیاز است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، به نقل از اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی گل با اشاره به حمایت‌ها و قدردانی رهبر معظم انقلاب از جایگاه ایران در تولید علم دنیا، گفت: نظام دانشگاهی کشور با تولیدات علمی و انتشار و مقالات پژوهشی به این افتخار نائل شده است که در منطقه با اختلاف بسیار از کشور ترکیه در جایگاه نخست و از طرف رهبر معظم انقلاب مورد تحسین قرار گیرد. بنابراین انتشار مقالات علمی یک هدف درست است و باید مورد حمایت و تاکید واقع شود.

وی با انتقاد از افرادی که تولید مقالات علمی را بسیار کم ارزش جلوه می‌دهند گفت: در علوم ما سه نوع تحقیقات داریم که شامل تحقیقات از نوع بنیادی، کاربردی و توسعه می‌شود و بیشترین سهم انتشار مقاله حتماً از تحقیقات بنیادی که در علوم پایه صورت می‌گیرد، حاصل شده است.

وی افزود: تحقیقات بنیادی برای فتح مرزهای دانش و پایه گذاری پیشرفت‌های آینده در علم و فناوری ضروری است و چه بسا تحقیقات کنونی چند دهه دیگر به پیشرفت‌های شگرفی در زمینه فناوری منجر شود.

دکتر زلفی‌گل با تاکید بر اهمیت کاربردی کردن پژوهش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های علمی برای رفع نیازهای کشور گفت: وزارت علوم به این امر اهتمام جدی دارد و در همین راستا نظام نیازها و ایده‌ها با عنوان "نان" را طرح‌ریزی کرده است و با حمایت هیئت دولت به صندوق پژوهش و فناوری زیر مجموعه شورای عتف که سال‌ها پیش تصویب شده بود توسط ریس جمهور ابلاغ شد و در لایحه بودجه نیز برای آن اعتبار پیش‌بینی شد. اما توجه به نیاز به تحقیقات کاربردی نباید ما را از ارزش و اهمیت و ضرورت تحقیقات بنیادی غافل کند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما که مخاطب فراگیر دارد و جمعیت کثیری با سطح سوادهای مختلف مخاطبان این رسانه هستند، باید زمینه حضور دانشمندان و پژوهشگران برتر ما را در ویژه برنامه‌های خود فراهم کند تا آنان بتوانند دستاورد خود را به عموم مردم معرفی کنند و این اتفاق مهم می تواند از برگزیده ای آیین امروز که پژوهشگران برتر کشور هستند، آغاز شود.

وزیر علوم تاکید کرد: دانشمندان ما که در سطح دنیا برتر هستند و در فهرست دانشمندان یک درصد و دو درصد دنیا قرار می‌گیرند در مسیر مرجعیت علمی ایران گام برمی‌دارند و می‌توانند هویت ملی کشور را تقویت کنند و برای جوانان یک الگو باشند. لذا حمایت پررنگ صدا و سیما از نخبگان علمی یک ضرورت است و در کنار اهالی هنر و ورزش باید اهالی علم نیز جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های صدا و سیما داشته باشند.

دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: امروز دانشمندان و اعضای هیئت علمی داریم که مقالات، مجلات و کتاب‌های آنها توسط انتشارات بین المللی در دنیا چاپ، منتشر و مورد استناد دانشمندان دنیا قرار می‌گیرد. یا اعضای هیئت علمی داریم که مقالات آنها تا ۱۰۰ هزار مورد ارجاع و استناد قرار گرفته است و تبلیغ و نشان دادن این چهره‌های علمی در برنامه‌های صدا و سیما و ساختن مستند از زندگی و فعالیت علمی آنها یک ضرورت و یک کار با ارزش فرهنگی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های وزارت علوم با هم تجمیع شوند و جایگاه‌های بالاتری در سطح دنیا کسب کنیم، قطعاً دانشجویان بین‌المللی بیشتری راغب به تحصیل در کشور ایران می‌شوند و تعداد دانشجویان بین المللی از تعداد ۱۰۰ هزار دانشجوی فعلی بسیار فراتر خواهد رفت.

دکتر زلفی‌گل خطاب به برگزیدگان هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ گفت: نخبگان برتری که امروز از آنها تجلیل می‌شود بدانند که موفقیت آنها حاصل پشتیبانی مسئولان استانی و مسئولان دانشگاهی، مدیران، اعضای هیئت علمی و دیگر کارکنان دانشگاه‌ها و حتی اعضای خانواده آنها است و و این نخبگان برگزیده با الگودهی به جوانان، حمایت از آنان، حمایت از اعضای هیئت علمی جوان و انجام کارهای تیمی، نقش مهم خود را در ترویج فرهنگ علم و فناوری در کشور ایفا می‌کنند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات