سومین دوره رویداد همراهانه با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوآور در مشهد برگزار شد


مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان در حاشیه سومین رویداد همراهانه گفت: در این رویداد ۱۷۰ استارتاپ ثبت‌نام کردند و از مجموع این شرکت‌‌کنندگان، ۱۲۰ جلسه مشاوره براساس نیاز آن‌ها به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، سومین رویداد داوطلبانه همراهانه با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوآور، توسط پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان و شتابدهنده تریگ‌آپ و با حمایت شرکت سرمایه گذاری شناسا، پارک تولید محتوای نیتک، اسکای روم، همفکر مشهد و رشدانا، عصر پنجشنبه ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۰ در محل خانه خلاق و نوآوری نیتک برگزار شد.

علی جاهدی، مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان گفت: رویداد همراهانه، رویدادی کاملا آنلاین است و برگزاری این رویداد به گونه‌ای بوده است که ۴۰ مشاور متخصص و حرفه‌ای از ۵ کشور مختلف دنیا برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردند.

مدیر پردیس ICT ادامه داد: در این رویداد ۱۷۰ استارتاپ ثبت‌نام کردند و از مجموع این شرکت‌‌کنندگان، ۱۲۰ جلسه مشاوره براساس نیاز آن‌ها به صورت آنلاین برگزار شد.

جاهدی گفت: حوزه‌های مشاوره در این رویداد شامل ارزیابی ایده، طراحی مدل و توسعه کسب و کار، بازاریابی و استراتژی های ورود به بازار و برندینگ، جذب سرمایه و تامین مالی داخلی و خارجی، تیم‌سازی و سرمایه‌های انسانی، شبکه سازی، گیمیفیکیشن و ... است.

همچنین مهندس ثریا حافظی مطلق کارشناس پردیس ICT پارک خراسان اظهار کرد: این سومین رویداد همراهانه است که در خانه خلاق و نوآوری نیتک برگزار می‌شود. پارک نیتک زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و هدف از برگزاری رویدادها در فضای پارک نیتک، توسعه همکاری بین پارک علم و فناوری استان و پارک نیتک و همچنین آشنایی بیشتر استارتاپ ها با این فضا است.

در ادامه این رویداد مهندس نیکا خواجه پور، مسئول مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان با یک دهه تجربه در حوزه مالکیت فکری، به عنوان راهنما و شماور استارتاپ ها در این رویداد، حضور داشت.

خواجه پور در این خصوص گفت: هدف، آشنایی تیم‌ها و استارتاپ‌ها درخصوص الزامات راه‌اندازی کسب و کار‌ها است. مهمترین نکته ای که باید تیم ها مدنظر قرار دهند، موضوع مالکیت فکری است. متاسفانه هرگاه صحبت از مالکیت فکری به میان می‌آید؛ اولین چیزی که تیم‌ها در ذهنشان شکل می‌گیرد، اختراع است. در حالی که اختراع، بخش بسیار کوچکی از موضوع  مالکیت فکری است.

خواجه‌پور ادامه داد: ما در کسب و کار با مدیریت مالکیت فکری از خلق ایده تا رسیدن ایده به بازار سروکار داریم. مسائلی از قبیل اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی، قوانین مرتبط با حقوق نرم افزارها و حوزه فناوری اطلاعات، ورود به قراردادهای انتقال فناوری و نکات آنها و مسائلی از قبیل ملاحظات مربوط به ورود به بازار، زمان ورود به بازار، میزان اطلاعات قابل افشا در بازار، تشخیص نوع مالکیت مرتبط با محصولات، خدمات و تصمیم‌گیری برای ثبت و عدم ثبت آن، یا حتی اعمال سایر مکانیزم‌های محافظتی و ...، از جمله مواردی هستند که کسب و کارها باید بدان توجه داشته باشند.

مسئول مالکیت فکری پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: همچنین ورود به عصر اقتصاد دیجیتال نیاز به آن دارد که تیم‌ها و استارتاپ‌ها با ملاحظات قانونی این حوزه نیز آشنا شوند.

مهدی گل محمدی مشاور حوزه بازاریابی و فروش گفت: بزرگترین مشکلی که کسب و کار‌های فعلی با آن مواجه هستند، این است که شتاب‌زده و بدون بررسی اولیه وارد بازار کار می‌شوند و‌ در گام‌های نخست با مشکلات جدی روبه رو می‌شوند. به عنوان مثال آن‌ها تصور می‌کنند بازایابی بعد از تولید شروع می‌شود، در صورتی که ابتدا باید بازار، قیمت محصول و رقبا شناسایی شوند و سپس براساس آن، محصول مورد نیاز را تولید کرد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات