سرمایه گذاری چین برای جذب کارآفرینان و نخبگان خارجی

سرمایه گذاری چین برای جذب کارآفرینان و نخبگان خارجی

دولت چین در حال اجرای سیاست‌هایی است که امکان زندگی در این کشور را برای بعضی از افراد خارجی تسهیل سازد. چین قصد دارد با این سیاست‌ها به اتباع دیگر کشورها که برنده جایزه نوبل بوده‌اند یا در زمینه‌های علمی و غیرعلمی از جمله کارآفرینی سطح بالایی دارند، اقامت دهد.

به گزارش اکوسیستم، برنامه‌های دولت چین با این هدف طراحی شده‌اند که افراد متخصص در علوم مختلف و بازرگانی را برای اقامت در این کشور ترغیب و تشویق کند.

از نظر دولت چین نخبگان با استعداد دارای کیفیت بالا، شامل دانشجوهای فوق دکترا که در دانشگاه‌های رده بالای دنیا مشغول به تحصیل هستند، اشخاص خارجی که در 1 سال 6 برابر متوسط درآمد سالیانه در چین حقوق دریافت می‌کنند، مربیان و بازیکنان خارجی که در تیم‌های ملی چین و تیم‌های باشگاهی این کشور به فعالیت ورزشی می‌پردازند و سردبیران خارجی یا معاونان خارجی آنها که در رسانه‌های دولتی چینی فعالیت دارند، می‌شوند.

صدور ویزا برای افرادی که از نظر دولت چین دارای صلاحیت باشند، تنها چند روز بطول می‌انجامد. ویزای صادر شده برای مدت 5 تا 10 سال اعتبار دارد؛ سابق بر این افراد خارجی مقیم در چین باید هر یک یا دو سال ویزای خود را تمدید می‌کردند.

افرادی که تحت شرایط مذکور اقامت کشور چین را دریافت می‌کنند از پرداخت هر گونه هزینه معاف هستند. همچنین، همسر و فرزندان افراد نخبه می‌توانند در همان روزی که درخواست ویزا می‌دهند ویزای ۱۸۰ روزه‌ای را برای یکبار ورود به این کشور دریافت نمایند.

لازم به ذکر است  قوانین مهاجرت و کار در چین به طور سختگیرانه‌ای کنترل می‌شود، اما این کشور با اعلام برنامه‌های خود مبنی بر بازسازی و ارتقای اقتصاد در حال جذب افراد نخبه و تحصیل‌کرده از سایر کشورها است. در این راستا، یکی از مسئولان دولت چین گفت ما نباید تنها از منابع و ظرفیت‌های بازارهای چین و نخبگان چینی استفاده کنیم، بلکه باید برای استفاده از متخصصان خارجی نیز سیاست‌های بازتری را درپیش بگیریم.

    نظرات