حدود ۸۵ میلیون شغل توسط هوش مصنوعی از بین خواهد رفت


بهروز مینایی بیدگلی، عضو هیات مدیره شرکت عامل‌های هوشمند دانای درنیکا و رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، ظهر امروز ۱۳ دی ماه در دومین نشست هوشمندسازی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اظهار کرد: تا به امروز چند انقلاب علمی را پشت سر گذاشته و انقلاب‌های دیگر علمی را در پیش داریم. انقلاب اول در ۷۰ هزار سال قبل به زمانی که انسان متفکر توانست قدرت‌های خود را بشناسد و به طبیعت سلطه پیدا کند باز می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان، بهروز مینایی بیدگلی اظهار کرد: در انقلاب دوم یا آب و کشاورزی که ۱۰ هزار سال پیش رخ داد، بر اساس این انقلاب انسان خردمند ده و شهر را برمبنای فعالیت‌های کشاورزی تشکیل داد. انقلاب سوم یا انقلاب صنتی به انقلاب خاک نیز معروف است. دراین انقلاب انسان موفق به استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید و راه‌اندازی خط تولید کارخانه‌ها بود. در دوره آخر انقلاب علمی در سال ۲۰۲۰ هوش مصنوعی، ربات، فضای بازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. این شبکه‌ها به شکل سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: انقلاب آینده با عنوان انقلاب آتش یا انرژی به سال ۲۰۳۰ نسبت داده می‌شود. بسیاری از فعالیت‌هایی که در انقلاب صنعتی و یا کنونی انجام می‌شود، در نهایت به بحران انرژی ختم می‌شود. کمبود انرژی برای بسیاری از فرآیندهای طبیعی مشکل ایجاد می‌کند. منابع تجدید پذیر که از مواهب عادی طبیعی مانند خورشید و رودخانه‌ها کسب می‌شود بایستی در یک چرخه مجددا مورد استفاده قرار گیرند. انقلاب آخر که به ۲۰۷۰ نسبت داده میشود انقلاب اطلاعات و یا باد است. در این انقلاب هویت چندگانه جدیدی از بشر شکل خواهد گرفت. با این انقلاب تفاوتی میان جهان مجازی و واقعی نبوده و ما در فضای مجازی زندگی خواهیم کرد.

سهم اقتصاد دیجیتال در ۴۷ کشور دنیا به بیش از ۴۰ درصد رسیده است

مینایی بیدگلی تشریح کرد: سهم هوش مصنوعی در اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰، ۱۵ تریلیون دلار خواهد بود. برخی از حوادث رسیدن به این اعداد را تسریع می‌کند. اندازه بازار اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۵ از ۱۱.۵ تریلیون دلار به ۲۳ تریلیون دلار خواهد رسید. به دلیل شیوع کرونا سهم اقتصاد دیجیتال در ۴۷ کشور دنیا به بالای ۴۰ درصد برسد.

عضو هیات مدیره شرکت عامل‌های هوشمند دانای درنیکا بیان کرد: هوش مصنوعی و یادگیری عمیق آن تنها یک فن نیست که بیخیال از کنار آن رد شد. فناوری هوش مصنوعی اتوماسیون را به زندگی ما راه داده، مگر در موارد مرتبط با جعل و دروغ می‌توانند نحوه زندگی ما را تغییر دهند. هریک از عواطف ما نوعی امواج خاص را تشکیل می‌دهند. امواج مغز ما در زمان استرس با زمان شادی متفاوت است. برداشت امواج ذهنی به روش غیر تهاجی توسط نوعی دوربین ممکن است. اخیرا شرکت نورالینک «NEURALINK» با کاشت یک تراشه تهاجی در داخل مغز موفق به دریافت ذهنیت انسان شده است. فهم ذهنیت انسان‌ها خصوصا در مواردی که انسان همراه با نوعی معلولیت است بسیار مفید واقع می‌شود. در زمینه آموزش نیز اگر بدانیم دانشجو تمرکز دارد یا خیر، در نحوه کیفیت آموزش تاثیر خواهد داشت. همانطور که اثر انگشت و قرنیه چشم در هر فرد متمایز است، در احراز هویت نیز می‌توان از امواج مغز استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: نقطه شروع متاورسی که درحال حاضر ترسیم می‌شود از بازی «زندگی دوم» آغاز شد. در بازی زندگی دوم شما به صورت سه بعدی وارد یک دنیا می‌شوید. در این بازی هر فرد یک نماینده دارد که زندگی می‌کند. شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌های بزرگ و حتی بانک‌ها نیز در این بازی شعبه دارند. فضای اینترنت آینده نیز به شکلی خواهد شد که کل جلسات، زندگی و فعالیت‌ها به شکل دیگری انجام شود.

حدود ۸۵ میلیون شغل توسط هوش مصنوعی از بین خواهد رفت

عضو هیات مدیره شرکت عامل‌های هوشمند دانای درنیکا در خصوص فرصت‌های شغلی هوش مصنوعی در بازار، گفت: بسیاری از شغل‌هایی که از نوع منشی‌گری و حسابداری حذف خواهند شد و ماشین آن‌ها را به عهده خواهد گرفت. حدود ۸۵ میلیون شغل که اکثرا در زمینه ورود اطلاعات هستند توسط هوش مصنوعی از بین خواهد رفت اما در عوض ۹۷ میلیون شغل ایجاد خواهد شد. مشاغلی مانند دانشمند داده، متخصصین یادگیری ماشین، بازاریابی دیجیتالی نیز رشد خواهند کرد. مشاغلی که مهارت و تخصص بالا دارند ایجاد خواهد شد تا بیشتر دغدغه نهادهای تصمیم‌گیری در زمینه خلاقیت و نوآوری باشد.

بیش از ۷۰ درصد عقب‌ماندگی در حوزه علوم انسانی با میانگین جهانی

مینایی بیدگلی افزود: آمریکا تا سال ۲۰۳۰ نیاز به جذب ۶ میلیون نفر و آلمان در دنیای اقتصاد جدید نیازمند جذب ۱.۱ میلیون نفر است. این کشورها از کشورهای جهان سوم مانند ما نیروهای متخصص مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. جذب نیروهای متخصص هزینه کمتری برای آموزش های اولیه نخبگانی این کشورها به همراه خواهد داشت. در نتیجه برخی مشاغل ساده حذف و افزایش بیکاری خواهیم داشت. حوزه علوم انسانی در کشور ما از حوزه علوم پزشکی و مهندسی بسیار عقب‌تر از میانگین جهانی آن است. فاصله حوزه حقوق، روان‌شناسی و اقتصاد با نمونه‌های جهانی مشابه خود بیش از ۷۰ برابر است. اگر نتوانیم در این زمینه خود را بازنگری کنیم بسیار آسیب دیده و عقب افتادگی بسیار محسوسی پیدا خواهیم کرد.

فناوری اطلاعات، نوعی فناوری سبز

رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: فناوری اطلاعات را یک نوع فناوری سبز می‌دانیم که به محیط آسیب نمی‌رساند. تنها آسیب این فناوری تولید گرما است. اگر بتوانیم میزان این گرما تولید شده را کنترل و تبدیل کنیم، یک چرخه به صرفه‌ای ایجاد می‌شد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات