در نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی پوشاک...

در نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی پوشاک...

در نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران چه گذشت؟

نهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران با عنوان «ایران مد ۱۴۰۰»  قرار بود طی روزهای ۱۴تا ۱۸ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شد.

در این دوره از نمایشگاه که با تکیه ‌بر دستورالعمل‌های صادرشده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، ایجاد بستر هم‌افزایی میان فعالان حوزه مد و لباس و آشنایی بازدیدکنندگان با جدیدترین شرکت‌ها، محصولات و تجهیزات صنایع نساجی و پوشاک از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این رویداد عنوان ‌شده است .

بنابر آنچه که ستاد برپایی نمایشگاه پیشتر اعلام کرده بود، در نمایشگاه مد تهران ۱۴۰۰ قرار بر این بود تا شرکت‌هایی از کشورهایی همچون چین، ایتالیا، آلمان، ترکیه، بنگلادش و مالزی، جدیدترین محصولات خود در حوزه پوشاک و مد، به‌روزترین تجهیزات در زمینه منسوجات و همچنین آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی مرتبط را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

در این نمایشگاه که سالن‌های ۵ و۶ نمایشگاه بین‌المللی تهران را به برندها و فعالان حوزه تولیدات پوشاک اختصاص داده بود، برندهای گوناگون و مطرحی همچون ال سی من، کیدی، گالوس، خانه پیراهن ایرانیان، موژان، بهبود، عصر جدید، کانی راش و... حضور یافته بودند.

بحرانی عجیب در نهمین نمایشگاه پوشاک

نمایشگاه پوشاک ایران که امسال نهمین سال برگزاری خود را پشت سر می‌گذاشت، علی‌رغم وجود شرایط نه‌چندان ایده‌آل کنونی برای فعالان صنعت پوشاک کشور، چالش‌هایی جداگانه را با خود به همراه داشت؛ به این صورت که برخی برندهای حاضر از مناسب نبودن سالن‌های در نظر گرفته شده نسبت به سالن‌هایی که سال‌های گذشته در اختیارشان قرار گرفته بود و همین‌طور نحوه و میزان اطلاع‌رسانی و تبلیغات رسانه‌ای برای حضور بازدیدکنندگان ومتخصصان به این نمایشگاه، گلایه‌هایی داشتند. در این میان ترافیک شدید در محدوده نمایشگاه و بسته بودن راه‌های منتهی به آن باعث اتفاقی عجیب و غیرقابل پیش‌بینی در نخستین روز نمایشگاه پوشاک شد و بر افزایش نارضایتی شرکت‌کنندگان دامن زد.

در این میان و با بحران پیش آمده غرفه‌دارانی که در این شرایط سخت اقتصادی در تلاش برای افزایش فروش و بیشتر مطرح کردن نام کسب‌وکارشان تصمیم به حضور در این نمایشگاه گرفته و در این راه هزینه‌هایی را هم برای اجاره غرفه و اجرای دکور و تبلیغات و... متحمل شده‌ بودند، طبیعی است که برای جبران این خسارت تحمیل شده به دنبال یک پاسخ قانع‌کننده باشند؛ چرا که معتقد بودند حتی با عدم لغو نمایشگاه مذکور برگزاری آن با این شرایط و درحالی‌که راه‌های ورودی بسته شده بود، قطعا در میزان بازدیدکنندگان از نمایشگاه هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اما وب‌سایت «کلیک» در این خصوص نوشته است: سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران بزرگ ظهر روز نخست نمایشگاه از مخالفت پلیس با برگزاری هرگونه نمایشگاه پرمخاطب در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در بزرگراه شهید چمران خبر داد .

او درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب بر ترافیک شهر تهران اظهار کرد:‌ «پلیس با برپایی نمایشگاه‌های تخصصی مشکلی ندارد، اما با برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل‌هایی مانند محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران و دیگر نقاط شهر مخالف است. از برگزاری این دست نمایشگاه‌ها که می‌تواند روی وضعیت ترافیکی منطقه تاثیر بگذارد جلوگیری خواهد شد، چرا که معتقد هستیم در این تصمیم باید نظر تخصصی پلیس و شهرداری نیز به دلیل مدیریت ترافیک اعمال شود.»

گوشه‌ای از گشت‌وگذاری کوتاه در نهمین نمایشگاه پوشاک

برند «ال سی من» که سبقه‌ای بیش از ۴۰ سال را در صنعت پوشاک دارد، در سال ۱۳۹۳ با همکاری کارشناسان داخلی و مشاورانی از کشورهای اروپایی موفق به راه‌اندازی یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های صنعتی تولید پوشاک خاورمیانه در ایران شد. «ال سی من» که از دهه ۸۰ وارد حوزه ریتیل در ایران شده است، در ادامه مسیر خود تصمیم به انعقاد قراردادهای جدید با سلبریتی‌های محبوب گرفته که خبرهای آن به زودی اعلام خواهد شد.

اما برند «کانی راش» که نخستین سال حضور خود را در نمایشگاه بین‌المللی پوشاک پشت‌سرمی‌گذاشت و چند سالی است که وارد حوزه ریتیل شده است، از حاضران این دوره از نمایشگاه بین‌المللی پوشاک بود. این برند هم‌اکنون دارای ۱۰ شعبه است و بنابر خبرهای داده شده در این نمایشگاه، قرار است تا پایان سال جاری به ۱۳ شعبه برسد.

پوشاک زنانه «موژان» یکی دیگر از برندهای موفق پوشاک ایرانی حاضر در نمایشگاه ایران مد ۱۴۰۰ بود که در این دوره هشتمین سال حضور خود در نمایشگاه مذکور را سپری می‌کرد. «موژان» که بیش از ۳۰ سال است در عرصه پوشاک بانوان در حال فعالیت بوده و به نوعی از زمان ورودش به برندسازی ۱۰ سال می گذرد، بازه سنی ۱۹ تا ۵۰ سال بانوان را تحت پوشش قرار داده است و از کیفیت مناسبی در دوخت و سایزبندی برخوردار است که به گفته مدیرانش از مزایای برند موژان محسوب می شود.

اما «پارمین جامه» که تولید‌کننده البسه جین و کتان است و از حدود ۸ سال پیش یکی از شرکت‌های موفق در بخش صادرات پوشاک ایران بوده، پس از بروز بحران‌های متعدد در کشور ادامه فعالیت و همکاری‌اش را با برندهای داخلی در پیش گرفته است.

شرکت پارمین جامه هم‌اکنون با در اختیار داشتن ۳۰۰ نفر پرسنل در استان البرز، تولیدات خود را عرضه می‌کند.

برند «عصر جدید» یکی دیگر از برندهای حاضر در نهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران بود. برندی که بیش از ۳۰ سال است به طور مستمر در صنعت پوشاک ایران جای خود را پیدا کرده و تولیداتش بر مبنای پوشاک بانوان ومشتمل بر انواع شلوار، بلوز، شومیز، کت، مانتو و کیف‌های زنانه می‌شود. این برند فعالیت خود را هم به صورت (B۲B) و هم (B۲C) انجام می‌دهد و با در اختیار داشتن ۱۵ شعبه در سراسر کشور برای ۳۰۰ نفر در بخش تولید وتوزیع اشتغالزایی ترتیب داده است.

در ادامه غرفه‌ای که ماهنامه تجارت طلایی تصمیم به حضور در آن را گرفت، برند پوشاک «گالوس» بود که از شرکت‌کنندگان نهمین نمایشگاه «ایران مد» به حساب می‌آمد. برندی که تولیدات پوشاک مردانه (بافت و تی‌شرت) را با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا انجام می‌دهد و نزدیک به ربع قرن است که در صنعت پوشاک البته به صورت فروش عمده، مشغول به فعالیت است. لازم به ذکر است که برند گالوس برای هشتمین بار در نمایشگاه پوشاک حضور پررنگ خود را اعلام می‌کرد.

اما یکی از جذابیت‌های این دوره از نمایشگاه پوشاک حضور فروشگاه‌هایی بود که به صورت آنلاین و در فضای مجازی دسترسی به انواع و اقسام پوشاک، کیف، کفش و... را برای مردم در هر سن و هر قشری فراهم آورده بودند. به عنوان مثال برند «برنس» که ۵ سال از حضورش در عرصه پوشاک می‌گذرد، بازه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال را در رده پوشاک فرمال بانوان پشتیبانی می‌کند.

«برنس» که سومین سال حضورش در نمایشگاه پوشاک را رقم می‌زد، تصمیم گرفته است تا در یک پلتفرم تخصصی از مزایای نسبی دیگر برندها نیز بهره‌مند شود. هم‌اکنون نیز وب‌سایت برنس برای فروش آنلاین شرایط ایده‌آلی را برای برندها فراهم کرده و در اقدامی کارساز باگ‌های اصلی در بخش فروش آنلاین پوشاک بانوان را مرتفع ساخته است.

در حقیقت «برنس» هم در فضای اینستاگرام، هم وب‌سایت و هم فروشگاه‌های فیزیکی سراسر کشور محصولات خود را عرضه می‌کند.

«بانی مد» نیز یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی کشور است که با کانسپت مرکز خرید آنلاین سرویس‌های خود را به برندهای «لایف استایل» ارائه می‌دهد و تقریبا اکثر برندهای شناخته شده ایران در این مرکز خرید مجازی حضور یافته‌اند.

در این میان بحران کرونا و تعطیلی‌هایی که متعاقبا گریبانگیر صنایع مختلف به ویژه صنعت پوشاک شد، فرصتی مناسب را برای یک جهش بزرگ برای «بانی مد» ایجاد کرد؛ مرکز خرید آنلاینی که تصمیم گرفته تا از سال آینده وارد فضاهای فیزیکی نیز بشود و بزرگ‌ترین دپارتمان استورها را ایجاد نماید، چرا که به گفته مدیرعامل این فروشگاه آنلاین، «بانی مد» پتانسیل بالایی برای حضور فیزیکی از خود نشان داده است. علاوه‌بر آن «بانی مد» تصمیم گرفته تا علاوه بر ایران امکان ارائه سرویس‌های خود را هم به صورت فیزیکی و هم آنلاین به دیگر کشورها فراهم کند.

اما این نمایشگاه در کنار چالش بزرگ و پیش‌بینی نشده‌ای که کام غرفه‌داران را تلخ کرد، دربرگیرنده چند کارگاه آموزشی بود که در پایان به هرکدام از شرکت‌کنندگان گواهینامه‌هایی را اهدا می‌کرد. در واقع برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با ایجاد فضای ( B۲B ) می‌تواند نقش بسیار موثری را در بهبود و رونق کسب‌وکارهای گوناگون خصوصا برندهای پوشاک ایفا کند. برندهایی که علی‌رغم وجود بحران‌های متعدد از جمله نوسانات قیمت ارز، محدودیت دسترسی به مواد اولیه و از همه مهم‌تر بحران چندساله کرونا درکشور که در ابتدا صنایع مختلف کشور را از ادامه فعالیت منصرف کرده بود، مقاومت کرده و در اندیشه حضور در عرصه‌های بین‌المللی و مطرح کردن نام ایران در جهان به سرمی‌برند و شاید یکی از راه‌حل‌های ممکن برای رفع این مشکل که گویا به نتیجه هم نرسیده است، تغییر ساعات برگزاری نمایشگاه باشد.

لازم به ذکر است که نمایشگاه «ایران مد ۱۴۰۰» با همراهی و نظارت بخش‌های دولتی و خصوصی ازجمله کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران و انجمن صنایع پوشاک ایران برگزارشد. ضمنا با توجه به اینکه این نمایشگاه به دلیل مشکلات ترافیکی یک روز دیگر هم تمدید شده بود، اما به گفته شرکت‌کنندگان در روز پایانی با استقبال چندانی مواجه نشد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات