واگذاری یکپارچه مالکیت و مدیریت، یکی از ضعف‌های خصوصی سازی است


مهندس داود تفضلی، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان، در نشست "پردیس‌های فناوری؛ از چرایی تا راه‌اندازی"، اظهار کرد: تعریف پردیس قبل از دستورالعمل آن، در اساس‌نامه آمده است. پردیس، یک مجموعه وابسته به پارک است که در یک زمینه تخصصی و یا در یک حوزه جغرافیایی دیگر در استان محل فعالیت پارک تاسیس می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پارک خراسان، مهندس داود تفضلی، معاون توسعه فناوری پارک خراسان گفت: می‌توان در زمینه‌های تخصصی مختلف برای ایجاد پردیس ورود پیدا کرد. حتی می‌تواند تخصصی نبوده و در خارج از فضای پارک ایجاد شود. تعریف پردیس در دستورالعمل ایجاد پردیس‌های علم و فناوری مصوب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در شهریور سال ۹۹ به این شکل تعریف شد که پردیس علم و فناوری به منظور فراهم آوردن زمینه توسعه و فعالیت موسسات آموزشی و فناوری در زمینه توسعه فناوری و ایجاد امکان بهتر برای پاسخگویی و دسترسی بیشتر و بهتر نوآوران و فناوران مستعد تشکیل می‌شود.

یکی از دغدغه‌های ما توسعه فیزیکی و زیرساخت‌ها است

معاون فناوری پارک خراسان ادامه داد: پارک خراسان در ۱۲ کیلومتری مشهد و در یک فضای ۳۶ هکتار است. باتوجه به توسعه پارک و میزان واگذاری‌های اراضی که داشتیم، تنها سه هکتار فضای قابل واگذاری باقی مانده است. یکی از دغدغه‌های ما توسعه فیزیکی و زیرساخت‌ها است. توسعه فیزیکی توسط پارک درصورتی که دولت زمین‌های مورد نیاز پارک را در اختیار آن قرار دهد انجام می‌شد. در صورت ارائه شدن زمین به پارک مجددا بحث تکمیل زیرساخت‌ها لازم مطرح می‌شد. بنابراین اینکه بتوانیم زمین و زیرساخت را از خارج پارک تامین کنیم برای ما بسیار با اهمیت بود.

تفضلی تشریح کرد: توسعه بازار برای شرکت‌های مختلف توسط پارک بسیار دشوار بوده و پارک باید بتواند در کنار سایر نهادها قرار بگیرد تا از ظرفیت آن‌ها استفاده کند. پردیس‌ها در حوزه فناوری و نوآوری در پهنه‌ای از اراضی با محدوده مشخص هستند. پردیس‌ها یک واحد درون سازمانی هستند که مجوز تاسیس آن توسط شورای گسترش صادر می‌شود.

وی در خصوص اهداف ایجاد پردیس‌ها، بیان کرد: توسعه فعالیت‌های سازمان موسس و همکار در حوزه فناوری و نوآوری، مشارکت بیشتر مراکز علمی و فناوری در برنامه‌های توسعه مبتنی بر دانایی و نوآوری و ایجاد زمینه و بستر لازم برای رشد و توسعه کسب‌وکارهای کوچک، فراهم اوردن بستر لازم برای جذب و استقرار شرکت‌ها و دانش بنیان از جمله اهداف ایجاد پردیس است. تاسیس پردیس صرفا توسط پارک‌هایی مجاز است که حداقل ۷۵ درصد شرایط لازم در دستورالعمل ابلاغیه وزارت علوم داشته باشند. اختصاص حداقل ۵ هکتار برای پردیس در شهرهای بزرگ بسیار دشوار است. برای پردیس سلامت ثامن فضایی در حدود ۲۰ هکتار تعیین شده است. اما در پردیس دانشگاه فردوسی این ۵ هکتار تامین نمی‌شد. با همکاری دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد مصوبه ناحیه فناوری و نوآوری در اطراف دانشگاه فردوسی مشهد را اخذ کردیم.

واگذاری یکپارچه مالکیت و مدیریت یکی از ضعف‌های خصوصی سازی است

معاون فناوری پارک خراسان تصریح کرد: تامین و تجهیز حداقل ۵ هزار متر مربع فضا برای استقرار واحدهای فناور در پردیس از جمله دیگر الزامات تاسیس پردیس است. پردیس زیرمجموعه‌ای از سازمان موسس است. راه‌اندازی پردیس به معنای توسعه نیروی انسانی و یا ساختار نیست. شرکت‌های پردیس تمام منابع از جنس توسعه فناوری را از پارک و در این مورد تمام منابع از جنس توسعه بازار را به صورت مشترک دریافت می‌کنند. واگذاری یکپارچه مالکیت و مدیریت یکی از ضعف‌های خصوصی سازی است. تصمیم گرفتیم این انتقال مالکیت را به مرور زمان انجام دهیم. در صورت داشتن ارزیابی مثبت زمینه‌سازی ایجاد پارک خصوصی را فراهم خواهیم آورد. با ایجاد پردیس میتوان به صورت گام به گام به سمت ایجاد پارک‌های خصوصی رفت.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات