اهمیت HSE در مراکز خرید و مجتمع‌های چند...

اهمیت HSE در مراکز خرید و مجتمع‌های چند...

اهمیت HSE در مراکز خرید و مجتمع‌های چند منظوره

فعالان عرصه ساختمان و مجتمع‌های اداری و تجاری بر این باور هستند که با ساخت و فروش یک مجموعه بزرگ می‌توانند به اهداف اقتصادی و اجتماعی خود دست یابند. مدیریت بهینه این مجموعه‌ها در مرحله بعد از ساخت و فروش؛ از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن پرداخته شود تا موجب شناساندن این مجموعه‌ها به آحاد مردم شود. عدم مدیریت صحیح این مجتمع‌ها گاه موجب می‌شود برخی از آنها در عین زیبایی، رونق چندانی نداشته باشند.

در مراکز خرید و مجتمع‌های چندمنظوره کلیه مراجعه‌کنندگان، مشتریان، بهره‌برداران فروشگاه‌ها و تمامی افراد در کلیه بخش‌ها نیازمند امنیت و آرامش در تمام مدت حضور خود در مجموعه هستند. توجه به این نکته مهم، موجب احساس لذت و امنیت و در نتیجه تعهد بیشتر مشتریان به مجموعه می‌شود. در همین راستا شرکت آفتاب تجارت سامان به عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات ضمن اخذ گواهی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکار از اداره کار، آمادگی ارائه کلیه امور خدماتی مطابق با آیین‌نامه‌های ایمنی را دارد تا با ارائه ایمن خدمات، موجبات امنیت و آرامش مشتریان خود را فراهم سازد. با توجه به اهمیت مفهوم HSE در بحث مدیریت اماکن و مجتمع‌ها در ادامه به تشریح هر یک از این ابعاد می‌پردازیم.

بهداشت ( Health )

رعایت بهداشت عمومی، بهداشت فردی و بهداشت محیط، همواره امری مهم اساسی است. در شرایط فعلی با توجه به شیوع ویروس کرونا لزوم رعایت بهداشت بیش از هر زمان دیگری بر همگان آشکار است. شرکت آفتاب تجارت سامان با بهره‌گیری از پرسنل مجرب و آموزش‌دیده و با استفاده از تجهیزات مکانیزه، تحت نظارت واحد ایمنی و بهداشت؛ بهداشت محیط و پرسنل را به بهترین نحو تامین می‌نماید تا علاوه بر حفظ سلامت پرسنل از طریق به کارگیری مواد مناسب، آموزش کار با مواد و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب در هنگام کار موجب حفظ بهداشت محیط و سلامت کارکنان شود. نکته مهم دیگر در رابطه با سلامت پرسنل، انجام اقدامات لازم در شرایط اضطراری و پیشگیری از صدمات جسمانی احتمالی است. در مجتمع‌های چندمنظوره که دارای شهربازی و اتاق بازی کودک هستند احتمال مصدومیت زیاد است. همچنین در رستوران‌های مجتمع نیز احتمال سوختگی و سایر موارد مشابه وجود دارد. تمامی این موارد حضور نفرات آموزش‌دیده را پیش از پیش مهم می‌کند. بنابراین هر مجتمع الزاماً نیاز به پرسنل آشنا به کمک‌های اولیه دارد تا در صورت لزوم در هنگام وقوع هر نوع حادثه برای پرسنل شاغل در مجتمع یا سایرین قادر به انجام کمک‌های اولیه تا رسیدن تیم اورژانس باشند. در مجتمع‌های تجاری کوچک‌تر، تیم حراست باید این دوره را گذرانده باشد و در مجتمع‌های بزرگ‌تر یک تیم پزشکی حضور داشته باشد و مسئولیت این امر مهم را برعهده بگیرد. همچنین باید تجهیزات لازم و مرتبط با کمک‌های اولیه در تمامی طبقات مجتمع در دسترس باشد. به این منظور شرکت آفتاب تجارت سامان تحت نظارت واحد HSE نسبت به انجام این موارد در پروژه‌های تحت پوشش خود اقدام می‌نماید.

ایمنی ( Safety )

همان‌طور که می‌دانیم با توجه به وجود مخاطرات گوناگون در کلیه محیط‌ها و مشاغل کاری، رعایت موارد ایمنی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا در صورت عدم توجه به این موارد وقوع حوادث دور از انتظار نخواهد بود. قطعاً سرمایه‌گذاران و حتی مشتریان با دیدن مجموعه‌هایی که نکات ایمنی در آنها رعایت نشده است؛ رغبت چندانی برای خرید، سرمایه‌گذاری و استفاده از خدمات آن مجموعه از خود نشان نمی‌دهند. هیچ‌چیز مانند بروز یک حادثه در یک مرکز خرید یا مجتمع چندمنظوره نمی‌تواند از اعتبار آن بکاهد. بنابراین رعایت مسائل ایمنی از کلیه ابعاد انسانی، اجتماعی و اقتصادی مهم بوده و مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق و منظم مدیریتی است.

علاوه بر این از جمله موارد مهم دیگر در بحث ایمنی مجتمع‌ها کنترل سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق و خاموش‌کننده‌ها می‌باشد. در مجتمع‌های تجاری خصوصاً در مواردی که رستوران و تهیه غذا در مجموعه وجود دارد امکان وقوع آتش‌سوزی بیشتر از سایر اماکن است؛ پس همواره باید سیستم‌های اعلام و اطفاء و وضعیت خاموش‌کننده‌های موجود بررسی و از سلامت آنها اطمینان حاصل شود. علاوه بر این کلیه موارد مرتبط با امور فنی و الکتریکی از قبیل بازدیدهای دوره‌ای تجهیزات، تاسیسات و تعمیر و نگهداری توسط نفرات متخصص و کارشناسان فنی انجام می‌شود. یکی از موارد دیگر که در بحث ایمنی حائز اهمیت است ایمنی انبارهاست. سرمایه‌داران با خرید واحدهای تجاری، تفریحی و فرهنگی در یک مجتمع تجاری به عرضه کالا و یا خدمات می‌پردازند. از این‌رو مغازه‌داران درباره حفظ و نگهداری اجناس خود نباید هیچ‌گونه دغدغه‌ای داشته باشند. در همین راستا شرکت آفتاب تجارت سامان نسبت به ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل و انبارداری مطابق با آیین‌نامه‌های مربوطه اقدام می‌نماید. شرکت آفتاب تجارت سامان با انجام بازدیدهای دوره‌ای، ارزیابی عملکرد پرسنل و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط تحت‌نظارت واحد ایمنی و بهداشت شرکت، ایمنی کار پرسنل خود و سایر ذینفعان مجموعه را تامین می‌نماید.

محیط‌زیست ( Environment )

امروزه با توجه به افزایش تعداد و وسعت مراکز خرید و مجتمع‌های چندمنظوره بیش از هر زمان دیگری باید به مسائل زیست‌محیطی مربوط به این مجموعه‌ها توجه کنیم، زیرا این مجموعه‌ها نیز می‌توانند همانند سایر مراکز بزرگ و مهم از قبیل پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و … اثرات قابل‌توجهی روی محیط‌زیست داشته باشند، لذا نیازمند توجه و مدیریت خاص در این زمینه هستند.

عدم استفاده از فضای سبز طبیعی در محیط‌های مختلف، اتلاف انرژی با استفاده از مصالح غیراستاندارد، ورود فاضلاب مراکز خرید به آب‌های زیرزمینی و از همه مهم‌تر استفاده بیش‌ازحد از کیسه‌های پلاستیکی و تولید زباله ازجمله موارد مهم محیط‌زیستی هستند که در مدیریت مجتمع‌ها باید موردتوجه قرار گیرند. ما در شرکت آفتاب تجارت سامان با انجام اموری از قبیل ارائه خدمات طراحی و نگهداری فضای سبز، استفاده از شوینده‌های مناسب و استاندارد جهت نظافت محیط، مدیریت پسماند و تفکیک از مبدا و … گام‌های مهمی در جهت حفظ محیط‌زیست و کاهش اثراث مخرب زیست‌محیطی مجتمع‌ها برداشته‌ایم. حفظ و نگهداری محیط‌زیست از مهم‌ترین اهداف ما در ارائه خدمات می‌باشد.

نکات ذکرشده تنها بخشی از فعالیت‌های مرتبط با HSE در پروژه‌ها می‌باشد. این واحد فعالیت‌های گسترده‌ای را در هر سه بخش بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست شامل می‌شود. برای مثال یکی دیگر از نکات موردتوجه در شرکت آفتاب تجارت سامان شیوه نظافت محیط است. در محیط‌های متفاوت ازجمله مراکز خرید و مجتمع‌های چندمنظوره که روزانه، عده زیادی از افراد در آنها رفت‌وآمد دارند نیاز به نظافت مستمر وجود دارد و این کار به شیوه دستی امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ زیرا انجام برخی امور نظافتی مانند شست و شوی کف به ‌صورت دستی هم زمانبر و هم مخاطره‌آمیز است؛ پس نظافت همیشگی به این شیوه میسر نخواهد بود. در انجام عملیات نظافتی اگر مواد شوینده به درستی انتخاب نشود و یا به صورت صحیح از روی سطح شسته یا خشک نشود می‌تواند موجب مرطوب ماندن سطح شود و امکان سر خوردن افراد و بروز حوادث نیز در این صورت زیاد می‌باشد. علاوه بر این موارد، خدمات باکیفیت بالا ارائه نمی‌گردد. بنابراین با استفاده از تجهیزاتی مانند اسکرابرها، سطوح به طور کامل شستشو داده شده و کاملاً خشک می‌شوند. این اهتمام و توجه خاص، مانع بروز حوادث محتمل برای پرسنل و سایرین می‌شود. شستشوی کامل سطوح موجب حفظ سلامت، ارتقاء بهداشت و تامین امنیت و آرامش برای کلیه ذینفعان می‌شود. از دیگر نکات قابل‌توجه در مجتمع‌های چندمنظوره و مراکز خرید کار در ارتفاع است. در این مجتمع‌ها به دلیل تعدد طبقات و بالا بودن ارتفاع نسبت به سایر ساختمان‌ها؛ انجام اموری از قبیل شستشوی نما، پیچ و رولپلاک‌ نما، امور مربوط به نورپردازی و … مستلزم وجود نیروهای حرفه‌ای با آموزش‌های ویژه است. این بخش مهم از کار در شرکت آفتاب تجارت توسط نیروهای آموزش‌دیده و دارای مدارک بین‌المللی و با استفاده از تجهیزات استاندارد روز دنیا و البته تحت نظارت کارشناس ایمنی انجام می‌شود. شرکت آفتاب تجارت سامان با بهره‌گیری از تجهیزات تخصصی نظافت صنعتی و نیروهای آموزش‌دیده، این عملیات را انجام می‌دهد تا هم از وقوع حوادث محتمل و هم از بروز آسیب‌ها و صدمات بهداشتی به پرسنل خود و سایر افراد پیشگیری کند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب ذکرشده در می‌یابیم مدیریت و برقراری نظم و انضباط در مجتمع‌های تجاری و چندمنظوره امری‌ تخصصی است که به تجربه و دانش آکادمیک بسیار بالایی نیاز دارد. یکی از بخش‌های مدیریتی که به حفظ رونق مراکز تجاری کمک می‌کند، رعایت ایمنی در مجتمع‌ها است. حفظ ایمنی و بررسی‌های متداول زیرساخت‌هایی همچون پله‌برقی‌ها، سیستم‌های اطفاء حریق، تاسیسات، سیستم‌های گرمایشی سرمایشی و … از جمله وظایف تیم مدیریت مراکز خرید هستند.

شرکت آفتاب تجارت سامان به ‌عنوان مشاور تخصصی در امر مدیریت و راهبری مجتمع‌های چندمنظوره با بهره‌گیری از توان علمی و تجارب خود، مدیریت مراکز تجاری و مجتمع‌های چندمنظوره را مطابق با بازدید و ارزیابی‌های تیم مشاوران ایمنی و اجرایی خود انجام می‌دهد. شناخت جنبه‌های مختلف و اثربخش در جذب مشتریان هدف و حفظ سلامت، تجهیزات و ساختمان با تمهیدات متنوع از ویژگی‌های گروه مشاوران آفتاب تجارت سامان می‌باشد.

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات