ترندهای شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۲
مطالعه مقاله زیر پیشنهاد میشود:
کرونا و تاثیر آن بر رسانه های اجتماعی
طبق تحقیقات marketingcharts ، حدود ۱۸درصد از مصرفکنندگان آمریکایی در سال گذشته دکمه «خرید» را در حداقل یکی از پلتفرمهای رسانه های اجتماعی فشار دادند؛ در حالی که در سال ۲۰۱۹ این میزان ۱۳درصد بود. همچنین۱۸درصد در سال ۲۰۲۰ کالایی را از یک Story در رسانههای اجتماعی خریداری کردند؛ در حالی که این عدد در سال ۲۰۱۹ تنها ۱۲درصد بود. افراد جوان به طور قابل توجهی بیشتر از شبکه های اجتماعی خرید میکنند؛ تقریباً ۳۷درصد از خریداران ۱۵ تا ۲۲ ساله از دکمه «خرید» در رسانههای اجتماعی استفاده کردند و ۳۰ کالا یا محصول را از Story های رسانه های اجتماعی خریداری کردند
.
همچنان که فضای تجارت اجتماعی گسترش مییابد، بسترهایاین رسانهها نیز بهدنبال تطبیق ویژگیهاییمیروند که خرید را برای کاربران آسانتر و لذتبخشتر میکند . به عنوان مثال اینستاگرام در حال حاضر گزینه Instagram Checkout دارد که به کاربران امکان میدهد بدون نیاز به مراجعه به سایت شخص ثالث از آن پلتفرم خرید کنند. همچنین شبکههای اجتماعی احتمالاً ویژگیهایی را برای بازاریابی محاورهای آسانتر معرفیخواهند کرد. به عنوان مثالطبق دادههای hubspot ، به کمک فیسبوک مسنجر میتوان ماهانه بیش از ۲ میلیارد پیام بین مصرفکننده و فروشنده مبادله شود. فروشگاههای فیسبوک به مصرفکنندگان این امکان را میدهد که از طریق مسنجر، واتساپ و یا اینستاگرام مستقیم با مشاغل تماس بگیرند و مستقیماً از طریق این چتها خرید کنند.
در بسیاری از موارد در رسانه های اجتماعی، پستهای ویدئویی عملکرد بهتری نسبت به پستهای ایستا مانند عکس دارند. حتی طبق تحقیقات searchenginejournal ، در برخی موارد مشاهده شده است که ویدئوهای اینستاگرام دو برابر عکسها مخاطبان را جذب خود میکنند. بر اساس مطالعات Cisco ، تا سال ۲۰۲۲ حدود ۸۲درصد از محتوای آنلاین شامل ویدئو خواهد بود.
مطمئناً بسیاری از شما نام شبکه اجتماعی تیک تاک را شنیدهاید یا در حال حاضر از آن استفاده میکنید. TikTok یک پلتفرم رسانههای اجتماعی است که به فیلمهای کوتاه سرگرمی و چالشی اختصاص داده شده است.طبق اطلاعاتی که wallaroomedia منتشر کرده است، در سه ماه اول سال ۲۰۲۰، TikTok ۳۱۵ میلیون بار در سراسر جهان بارگیری شد و رکورد بارگیری سهماهه میان تمام برنامههای تلفن همراه را به ثبت رساند.
همین موضوع سبب شد سایر شرکتهای رسانههای اجتماعی سراغ گزینه های بیشتر برای پستهای ویدئویی کوتاه بروند. از این رو اینستاگرام برای رقابت با TikTok ، Instagram Reels را در سال ۲۰۲۰ راهاندازی کرد. Reels به کاربران اجازه میدهد تا حداکثر ۳۰ ثانیه فیلم ضبط و ارسال کنند. اینقابلیت در کنار دو گزینه ویدیویی دیگر اینستاگرام، یعنی IGTV و Stories قرار دارد. طبق گزارشی که conviva منتشر کرد، NBA دریافت که مشارکت با پست های Reel اینستاگرام آنها در برخی موارد دو برابر پستهای ویدیویی معمولی آنها بوده است.
مقاله زیر را حتما مطالعه کنید
اینستاگرام ریلز چیست؟
یوتیوب همچنین در سال ۲۰۲۰ ویژگی جدیدی به نام YouTube Shorts را به عنوان رقیب TikTok و Instagram Reels ارائه کرد. YouTube Shorts به کاربران امکان میدهد ویدیوهای ۱۵ثانیه ای ارسال کنند.اگرچه YouTube Shorts در ابتدای راه است؛ اما طبق گزارش tubefilter ، در حال حاضر روزانه ۱۵ میلیارد بازدید در سراسر جهان دارد.در حالی که گزینه های ویدئویی با فرم کوتاه در حال افزایش است، میتوان پیشبینی کرد که ویدیوهای طولانی مدت آیندهای نخواهند داشت و به جایی نمیرسند.
همچنین با افزایش تعداد افراد آنلاین در طول همهگیری کرونا و قرنطینه، استفاده از برنامههای پخش مستقیم و زنده برای میزبانی رویدادها و جلسات عمومیرو به افزایش رفت. طبق دادههای theverge ، در سال ۲۰۲۰ صنعت پخش زنده ۹۹درصد رشد کرد و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۲ به رشد خود ادامه دهد.محبوبترین پلتفرم ویدئویی زنده سال طبق گزارش streamelements ، ۲۰۲۰ Twitch بود که تنها از ماه مارس تا آوریل ۵۰درصد و در طول سال ۱۰۱درصد رشد کرد.کاربران ماهانه تقریباً ۱.۶۴۵ میلیارد ساعت صرف تماشای فیلم بر روی این پلتفرم میکنند.
طبق گزارشهای tintup ، بیش از ۷۲درصد آمریکاییها تا پایان سال ۲۰۲۰ در رسانههای اجتماعی حضور داشتند که نسبت به سال قبل ۴.۳درصد افزایش داشته است.استفاده از رسانههای اجتماعی در کانادا حتی بیشتر است؛ به طوری که بیش از ۸۴درصد کاناداییها گزارش دادند که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.نه تنها تعداد کاربران شبکههای اجتماعی رو به افزایش است؛ بلکه مدت زمانی که کاربران در شبکههای اجتماعی صرف میکنند نیز در حال افزایش است.
براساس دادههای hootsuite ، در حال حاضر به طور متوسط مردمروزانهحدود ۱۴۵ دقیقه را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند. اینعدد حدود یک ساعت بیشتر از میزان زمان مصرفی افراد در شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۲ است.به طور کلی طبق گزارشات statista ، استفاده از رسانههای اجتماعی از جمله برنامههای پیامرسانی مانند Whatsapp در طول همهگیری جهانی کرونا ۲۱درصد افزایشیافت. همین موضوع باعث شد که رسانههای اجتماعی به طور فزاینده ای برای بازاریابان محبوب شود.وابستگی روزافزون جهان به رسانههای اجتماعی و الگوریتم های زیربنایی آنها به فراخوان قطع ارتباط و ابتکارات برای کاهش وابستگی به رسانههای اجتماعی مانند روز ملی قطع برق و مینیمالیسم دیجیتال دامن زده است.با این حال بعید است که این کمپین ها در آینده نزدیک مسیر صعودی رسانههای اجتماعی را معکوس کنند.
روند روبهرشد تاثیرگذاران رسانههای اجتماعییا social media influencers نیز وجود داردکه فقط بر نحوه برخورد مشاغل با بازاریابی دیجیتال تاثیر نمیگذارد؛ بلکه این روند رسانههای اجتماعی، میلیون ها امپراتوری کوچک را برای افراد با دنبالکنندگان بزرگ در Instagram و YouTube ایجاد میکند.
مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
طبق گزارشهای statista ، فیس بوک همچنان پرکاربردترین پلتفرم رسانههای اجتماعی در جهان است و پس از آن یوتیوب در رتبه سوم قرار دارد.اینستاگرام و TikTok پنجمین و هفتمین پلتفرم محبوب در جهان هستند. بنابراین باید گفت کخ علیرغم برخی پوششهای منفی مطبوعات، رشد فیسبوک کاهش نمییابد.
طبق دادههای FB Earnings Presentation و similarweb ، این پلتفرم در حال حاضر حدود ۱.۸۴۵ میلیارد کاربر روزانه دارد و در ژانویه ۲۰۲۱ در مجموع حدود ۲۳ میلیارد بازدیدکننده داشته است.درواقع براساس گزارشهای broadbandsearch ، یک کاربر معمولی روزانه ۵۸ دقیقه در فیسبوک صرف میکند.از سوی دیگر به طور متوسط یک کاربر در YouTube حدود ۴۰ دقیقهاز زمانش را در این پلتفرم میگذراند. یوتیوب حدود ۳۰ میلیون کاربر روزانه دارد و در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۳۳ میلیارد بازدیدکننده داشته است.اینستاگرام ۵۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارد و تقریباً ۶ میلیارد بازدیدکننده در ژانویه ۲۰۲۱ داشته است. یک کاربر متوسط حدود ۵۳ دقیقه را در اینستاگرام صرف میکند. همچنین براساس دادههای wallaroomedia ، به طور متوسط هرکاربر TikTok روزانه تقریباً ۵۲ دقیقهرا در این برنامه میگذراند؛ در حالی که برخی از کاربران جوان به طور متوسط روزانه حتی تا ۸۰ دقیقهنیز در این برنامه صرف میکنند.
با تمام این گفتهها، همچنان هیچ محدودیتی در راهاندازی شبکههای اجتماعی جدید در هر سال وجود ندارد. به عنوان مثال، Clubhouse یک شبکه اجتماعی مبتنی بر دعوت از طریق چتهای صوتی است که در سال ۲۰۲۰، دقیقاً اوج همهگیری کرونا راهاندازی شد و مورد توجه گسترده کاربران قرار گرفت .علیرغم موفقیت برخی از پلتفرم های جدید مانند Clubhouse ، همچنان انتظار میرود در سالهای آینده همچنان ۵ شبکه اجتماعی ذکرشده در بالا بر بازار تسلط داشته باشند.
بله، مردم زمان بیشتری را در شبکههای اجتماعی صرف میکنند؛ اما آنها زمان کمتری را صرف تعامل با پستهای فردی میکنند.مطالعات muckrack نشان میدهد که میزان توجه افراد معمولی به پستها و مطالب به طور میانگین ۸ ثانیه است که نسبت به ۲۰ سال پیش از ۱۲ ثانیه کاهش یافته است.
طبق گزارشات influencermarketinghub ، افرادی که از طریق رایانه خود به محتوای رسانههای اجتماعی دسترسی پیدا میکنند، تمایل بیشتری برای وقتگذاشتن برای هر محتوا نسبت به کاربران موجود در دستگاههای تلفن همراه دارند.به عنوان مثالافرادی که از رایانه خود به فیس بوک دسترسی داشتند، به طور متوسط ۲.۵ ثانیه برای یک قطعه محتوا صرف کردند.در حالی که کسانی که از طریق تلفن های خود به فیس بوک دسترسی پیدا کردند، ۱.۷ ثانیه را بر روی همان محتوا صرف کردند.سایتهایرسانههای اجتماعی با افزایش روز افزون گزینههای محتواهاییبا اندازه کوچک مانند ویدئوهای کوتاه و محتویات زودگذر مانند Stories ، در حال تطبیقدادن خود با این وضعیت هستند.
در اواخر سال ۲۰۲۰ توییتر قابلیت Fleets را معرفی کرد؛ ویژگی مشابه Snapchat و Instagram Stories . Fleets به کاربران این امکان را میدهد که پیام ها و فیلمهای کوتاهی را که پس از ۲۴ ساعت ناپدید میشوند، ارسال کنند.اگرچه Fleets فقط چند ماه است که وجود دارد؛ اما بازخورد اولیه business۲community نشان میدهد که باعث افزایش تعامل کاربران شده است. همچنین جستجو برای ویژگی جدید Stories در LinkedIn نیز در حال افزایش است.
برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، این مقاله را مطالعه کنید.
بازار واقعیت افزوده یا Augmented Reality هنوز در مراحل اولیه خود است؛ اما پیشبینی میشود در سالهای آینده سرعت بیشتری پیدا کند. در واقع forrester پیشبینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۱، تقریباً ۴۸درصد از مصرفکنندگان به نوعی از AR استفاده خواهند کرد.انتظار میرود AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) با قویتر و سریعترشدن شبکههای سلولی به جریان اصلیرسانههای اجتماعی تبدیل شوند.
Vxchnge تا سال ۲۰۲۳ پیش بینی میکند که بازار AR درآمد سالانه ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار داشته باشد. البته شبکههای اجتماعی زودتر وارد این روند شدهاند. درواقع با کمی دقت متوجه این موضوع خواهید شد که AR از سال ۲۰۱۷ در فیلترهای اینستاگرام گنجانده شده است. در سال ۲۰۱۹ اینستاگرام حتی AR را بیشتر کرد و این امکان را برای کاربران فراهم کرد تا فیلترهای خود را ایجاد کنند.آمار استفاده نشان میدهد که فیلترها میتوانند زمان تعامل ویدئوها را چهار برابر کنند. طبق دادههای منتشرشده توسط rubixmarketing ، تعامل کاربر با فیلترها تقریباً ۷۵ ثانیه است؛ همین موضوع سبب شده است که بسیاری از برندها سراغ ایجاد فیلترهای مخصوص به خود را کنند تا بتوانند از این طریق تعامل با کاربرانشان را افزایش دهند.