تاپیک بیست و چهارم: از رقابت شدید علی بابا و اپل تا خریداری یک استارتاپ فعال در حوزه ساخت ابزار برنامه نویسی توسط اپل

تاپیک بیست و چهارم: از رقابت شدید علی بابا و اپل تا خریداری یک استارتاپ فعال در حوزه ساخت ابزار برنامه نویسی توسط اپل

در تاپیک بیست و چهارم نیز طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی خبر های مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پرازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، سر خط خبرهای رسانه های بین المللی فعال در حوزه استارتاپ، کسب و کار و کار آفرینی شامل اخبار جالبی بود که توانست نظر بسیاری از فعالان کسب و کار را به خود جلب نمایدو از جمله این خبرها خبر مربوط به رقابت شدید میان علی بابا، بزرگ ترین وب سایت خرید و فروش در چین با شرکت اپل بود. به نظر می رسد بر اساس اخبار منتشر شده این وب سایت به رقیب جدی برای اپل تبدیل شده است. خبر دیگری که نظر بسیاری از خوانندگان و علاقه مندان به خبرهای حوزه کسب و کار و استارتاپ را به خود جلب کرده است، خب مربوط به خریداری یک استارت آپ فعال در حوزه ساخت ابزار برنامه سازی توسط اپل بود.

علی بابا در یک رقابت یک تریلیون دلاری رقیب جدی اپل شد. چندی پیش خبرهایی در مورد اینکه اپل به زودی به ارزش یک تریلیون دلار دست پیدا می‌کند، منتشر شد و مدت کوتاهی پس از آن نیز مایکروسافت رقابت تنگاتنگی را برای به دست آوردن این جایگاه با اپل آغاز کرد، اما اکنون مدعی دیگری نیز برای عنوان اولین شرکت یک تریلیون دلاری شدن وارد رقابت شده است، علی بابا غول تجارت الکترونیک در چین است. اما موسسه آماری MKM Partners پیش بینی کرده است که احتمالا علی بابا زودتر از سایر همتایان خود به ارزش یک تریلیون دلار دست پیدا خواهد کرد. راب سندرسون (Rob Sanderson) یکی از تحلیلگران این موسسه در مقاله‌ای که با عنوان مسیرهایی به سوی ارزشگذاری یک تریلیون دلاری و شرکت‌هایی که زودتر به این جایگاه می‌رسند منتشر کرد، نوشت: به نظر ما احتمال دارد که با ادامه روند فعلی طی یک تا سه سال آینده چندین شرکت به ارزش یک تریلیون دلار رسیده باشند. گوگل، اپل، آمازون، فیسبوک، تنسنت و علی بابا نامزدهای احتمالی این جایگاه را تشکیل می‌دهند.

آمازون به شهروندان عربستان صعودی خدمات ارائه می کند. بر اساس گزارش منتشر شده توسط رویترز، کمپانی آمازون قصد دارد خدمات خود را در عربستان سعودی نیز ارائه دهد و در همین راستا مدیران این شرکت در حال مذاکره با مقامات عربستانی هستند. در مرحله اول آمازون تصمیم دارد، فقط سرویس‌های تحت وب خود را در اختیار شهروندان عربستان قرار دهد. مذاکره مدیران این کمپانی با مقامات عربستانی در مرحله اولیه است و بعید به نظر می‌رسد که آمازون حداقل تا دو سال آینده برای حضور مستقیم در عربستان برنامه‌ای داشته باشد. البته پس از تغییر و تحولات اخیر عربستان، اپل نیز برای حضور در این کشور خیز برداشت، اما تحلیلگران گفته‌اند که پیش از سال ۲۰۱۹ میلادی این غول فناوری فروشگاه اختصاصی خود را در این کشور راه اندازی نمی‌کند. این اقدام را می‌توان گامی در جهت سیاست اقتصادی نوین محمد بن سلمان پادشاه آل سعود در نظر گرفت که بعد از افت قیمت نفت در دو سال اخیر آغاز شد.

تری اسمیت به عنوان سرمایه کذار برتر بریتانیا در سال 2017 شناخته شد. تری اسمیت یکی از افرادی است که سرمایه گذاری خود در شرکت فانداسمیت را در سال ۲۰۱۰ شروع کرد. اما ارزش و سود آوری سرمایه گذاری وی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۶۴ درصد افزایش داشته است. این فرد توانست در سال 2017 دوباره لقب برترین سرمایه گذار بریتانیایی را بعد از یک سال سخت از آن خود کند. اسمیت در ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی اولین سرمایه گذاری خود را برای شرکت فاند اسمیت انجام داد. در آن زمان وی بر این باور بود که این سرمایه گذاری برترین سرمایه گذاری است که تا آن انجام شده بود. شاید در آن زمان این موضوع بیشتر به یک بلوف شباهت داشت اما در سال ۲۰۱۷ اسنیت با افزایش ۲۲ درصدی سرمایه گذاری خود در شرکت فاند اسمیت توانست بیش از ۱۰ درصد از سرمایه گذاری ها در انگلستان و ۱۲ درصد سرمایه گذاری ها در آمریکا را از آن خود کند. میزان سرمایه گذاری اسمیت در سال ۲۰۱۰ برای شرکت فاند اسمیت چیزی بالغ بر هزار پوند بوده است و این سرمایه در سال ۲۰۱۷ میلادی در حدود ۲۶۴ درصد افزایش داشته است.

فرار مالیاتی گوگل در هلند لو رفت. تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری برای پرداخت نکردن مالیات‌های هنگفت به شیوه‌های متفاوتی متوسل می‌شوند، یکی از این شرکت‌ها گوگل است که اخیرا فرار مالیاتی آنها در هلند افشا شد. طبق بررسی‌های مسئولان هلندی که اخیرا در رسانه‌های این کشور افشا شد، شرکت گوگل برای فرار از پرداخت مالیات درآمد ۱۵/۹ میلیارد یوروی خود در سال ۲۰۱۶ از یک حقه مالیاتی به نام ساندویچ هلندی استفاده کرده است. با استفاده از این حقه مالیاتی، گوگل توانست از پرداخت ۳/۷ میلیارد دلار مالیات به کشورهای اروپایی فرار کند. حقه ساندویچ هلندی متضمن انتقال درآمد از یکی از شعبات گوگل در ایرلند به شرکتی در هلند بوده است که هیچ کارمندی ندارد. در ادامه این مبلغ به شرکت دیگری در ایرلند برگردانده شده است و گوگل از طریق همین نقل و انتقالات مالی، مانع از افشای این حجم از درآمد خود شد.

اسپاتیفای به سهامی عام تبدیل خواهد شد. بعضی از منابع خبری گفته‌اند که اسپاتیفای بطور محرمانه برای مبدل شدن به یک شرکت سهامی عام اقداماتی را انجام داده است، در همین راستا این سرویس استریم موسیقی اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی درخواست خود را در کمیسیون امنیت و بورس ایالات متحده آمریکا (SEC) ثبت کرد. منابع آگاه خبر داده‌اند که در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ میلادی، اسپاتیفای فعالیت خود را در قالب یک شرکت سهامی ادامه خواهد داد و به احتمال زیاد این اتفاق در ماه فوریه خواهد افتاد. به نظر نمی‌رسد که شرکت اسپاتیفای قصد عرضه اولیه سهام خود را داشته باشد، احتمالا این سرویس بخواهد در قالب یک DPO  به بازار بورس وارد شود. تا کنون عرصه اولیه سهام استارتاپ‌های بسیاری نتیجه مطلوبی را دربر نداشته است، از اینرو اسپاتیفای نیز تمایلی به در پیش گرفتن این راه ندارد، ولی با تبدیل شدن به DPO نیز ریسک بزرگی را پذیرفته است. البته عمومی شدن به شیوه DPO در بین شرکت‌ها اقدام بی سابقه‌ای نیست، ولی برای شرکتی به بزرگی اسپاتیفای با ارزشی بالغ بر ۸/۴ میلیارد دلار کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد.

اپل یک استارتاپ فعال در حوزه ساخت ابزار برنامه نویسی را خریداری کرد. اپل استارتاپ کانادایی Buddybuild که در در ایالت بریتیش کلمبیا واقع است را خریداری کرد تا ساخت اپلیکیشن برای iOS آسان‌تر شود. این استارتاپ در زمینه ساخت ابزار برنامه نویسی برای توسعه دهندگان اندروید و ios فعالیت می‌کند و قرار است که تیم بادی بیلد به تیم توسعه ابزار برنامه نویسی اپل به نام xcode بپیوندند. همچنین بادی بیلد موظف خواهد بود توسعه ابزار ساخت اپلیکیشن اندروید خود را تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی متوقف کند. پیش از این خبر خرید این استارتاپ توسط شرکت اپل تائید شده بود و اکنون بادی بیلد نیز رسما روی وبلاگ خود آن را اعلام کرد، این استارتاپ نوشت: مفتخریم به اطلاع مخاطبان برسانیم که تیم بادی بیلد به گروه مهندسی Xcode از اپل ملحق شده است تا به این ترتیب ابزار برنامه نویسی فوق العاده‌ای را برای توسعه دهندگان ios فراهم کند. به همین دلیل امکان پذیرش کاربر جدید وجود ندارد و برنامه‌های موجود مرتبط با اندروید نیز از اول مارس سال جاری قابل استفاده نخواهند بود.

 

نظرات