فیلترینگ در جهانی که به سوی کسب و کارهای نوین حرکت می‌کند، جواب نمی‌دهد

مسعود خوانساری (رئیس اتاق بازرگانی تهران) ضمن اشاره به اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برخی از کسب و کارهای نوین را تحت الشعاع قرار داده است، بیان کرد: جهان درحال حرکت به سوی کسب و کارهای نوین است و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد.

به گزارش اکوسیستم، خوانساری در نشستی که با خبرنگاران داشت، به بیان برنامه اتاق بازرگانی تهران در مورد اعطای نشان امین الضرب پرداخت و بیان کرد: هدف اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران از اعطای این نشان به فعالان اقتصادی، به وجود آوردن امید و کارآفرینی در جامعه است و دریافت کنندگان آن از افرادی هستند که کار خود را از صفر شروع کرده‌اند و با تلاش و زحمت وارد عرصه تولید و تجارت شده‌اند.

وی ادامه داد: سال گذشته افرادی که نشان امین الضرب را دریافت کردند، جزو پیش کسوتان عرصه کسب و کار در ایران بودند. ولی امسال این نشان به جوانانی اعطا می‌شود که کارهای خلاقانه‌ای را انجام داده‌اند و به اصطلاح امروزی یک استارتاپ ایجاد کردند. تلاش ما به عنوان بخش خصوصی این است که در شرایط اقتصاد کنونی ایران با کارآفرینی و خلاقیت، مشکلات را پشت سر بگذاریم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: نقد منصافه باید در جامعه وجود داشته باشد همانطور که مطالبه گری اتاق به عنوان مشاور سه قوه از تمامی قوای سه گانه یکی از ویژگی‌های اصلی اتاق بازرگانی تهران است. به همین دلیل معتقدیم زمانی که یک فعال اقتصادی مسئله‌ای را مطرح می‌کند باید همه جوانب مثبت و منفی آن در نظر گرفته شود نه تنها مباحث منفی.

وی در ادامه اظهار داشت: در هر شرایطی باید با فساد مبارزه کرد، حتی تکلیف پرونده‌های قدیمی را نیز مشخص نمود. اما مطرح کردن مسائلی مانند اینکه تمام فعالان اقتصادی فاسد هستند، صحیح نیست.

خوانساری در واکنش به فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی در چند وقت اخیر گفت: بعضی از کسب و کارهای نوین در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته‌اند و فیلترینگی که طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم روی این کسب و کارها تاثیر خواهد گذاشت. به همین علت در جلساتی که قبل از این با فعالان حوزه استارتاپ داشتیم، این دغدغه مطرح شد که وقتی با خلاقیت، رشد مناسبی را در بازه‌ای از زمان به دست می‌آورند، ممکن است با بعضی از نوسانات کوچک و جزئی خدشه دار شود و حتی باعث گردد تمام سرمایه‌های آنان از دست برود. بنابراین ما به عنوان بخش خصوصی باید در چنین شرایطی از آنها حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: بر اساس اعلام دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی این امر، فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی موقتی است و در صورتی که این فیلترینگ دائمی باشد، مسلما دولت مسئول است و البته ما به عنوان بخش خصوصی نیز تداوم وضعیت کنونی در ارتباط با فیلتر شدن فضای مجازی را به صلاح نمی‌دانیم و به نظر نمی‌رسد دولت نیز به دنبال این موضوع باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: به منظور به حداقل رساندن فساد در جامعه راهی به غیر از افزایش شفافیت نداریم، که به نظر می‌رسد شبکه‌های مجازی بستر مناسبی به منظور گسترش شفافیت در اقتصاد کشورمان است؛ البته در موقعیت زمانی که قرار داریم، نمی‌توان با فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی آنها را از دسترس مردم خارج کرد. زیرا که این تجربه در گذشته نیز وجود داشته است و باید راه حلی منطقی برای آن پیدا کرد.

وی با اشاره به این موضوع که دنیا به سوی کسب و کارهای نوین در حال حرکت است، گفت: بی تردید یکی از روش‌های اشتغالزایی و برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد ایران، کسب و کارهای نوین است و هرگونه مقابله غیر منطقی با آنها می‌تواند اقتصاد ایران را دچار ضرر و زیان فراوان کند. اما در عین حال باید ضعف‌ها را نیز برطرف نمود و راهی برای مبارزه با آن پیدا کرد نه اینکه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را فیلتر نمود.

    نظرات