توانایی اصلاح تصفیه‌خانه‌های موجود براساس دانش روز و بدون نیاز به صرف هزینه را داریم


سیداحمد فاطمی‌نیا در حاشیه ۲۲امین نمایشگاه صنعت اظهار کرد: باتوجه به دانش روز دنیا، موفق به ابداع یک فرآیند بیولوژیک در کشور شدیم. این فرآیند مزایای فراوانی نسبت به روش‌های تصفیه فاضلاب قبل از آن در دنیا دارد. مهم‌ترین مزیت آن است که این فرآیند بیولوژیکی قابلیت تصفیه هزار متر مربع فاضلاب شهری در یک ماژول قابل حمل در ابعاد ۱۵ در ۵ و در ارتفاع ۳ متر را دارد. این دستگاه بدون داشتن بوی نامطبوع و تولید لجن عمل می‌کند.

مدیرعامل شرکت نانو تصفیه سبز با اشاره به اینکه حوزه فعالیت شرکت نانو تصفیه در زمینه تصفیه فاضلاب شهری و پساب های صنعتی بوده و تجربه‌ای ۱۵ ساله در این زمینه دارد، افزود: درحال حاضر بزرگترین مشکل تصفیه‌خانه‌های کشور و شهرک‌های صنعتی وجود لجن مازاد قابل دفع است. در تکنولوژی ما راکتور به صورتی عمل می‌کند که ۸۰ درصد کاهش تولید لجن دارد. ۲۰درصد باقی مانده لجن نیز مجددا در سیستم بازچرخانی شده و به عنوان غذای باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت نانو تصفیه سبز ادامه داد: قابلیت شوک پذیری در برابر نوسانات دمایی، بار آلی و هیدرولیکی از جمله دیگر مزیت‌های این دستگاه است. تصفیه خانه‌های موجود در دماهای مختلف زمستان و تابستان راندمانشان تحت تاثیر دما قرار می‌گیرد. ما از هیچ ماده شیمیایی در سیستم استفاده نمی‌کنیم، همین موضوع باعث شوک پذیری بسیار بالای دستگاه در مقابل دما شده است.

عدم دفع لجن توسط تصفیه‌خانه پس از ۱۶ سال

فاطمی‌نیا تشریح کرد: در حوزه پس‌آب صنعتی با شرکت نوید مرغ گیلان که ۲۰ درصد جوجه یک روزه ایران را تامین می‌کند همکاری داشتیم. پروژه اجرا شده در این شرکت به ۱۶ سال پیش باز می‌گردد که همچنان پابرجاست. در این شرکت هزار مترمکعب فاضلاب صنعتی در هر شبانه‌روز باcod, هشت هزار و دوازده هزار را تصفیه می‌کنیم. خروجی این تصفیه‌خانه cod زیر ۱۰۰  است. تا به امروز حتی یک قطره لجن از این سیستم دفع نشده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه فاضلاب شهری پروژه‌ای با سیستم آب و فاضلاب استان خوزستان در شهر بهبهان انجام دادیم. در این پروژه یک پکیج فلزی با ظرفیت۲۵۰  متر مکعب در شبانه روز نصب کردیم. ورودی این پکیج مخلوط فاضلاب شهری و سپتاژ هست. سپتاژ تانکرهای تخلیه چاه هستند. Cod و کیفیت فاضلاب این سپتاژ‌ها نسبت به فاضلاب شهری بسیار بالا است. این پکیج در بهار ۹۹ نصب و تا به امروز هیچ تولید لجنی نداشته است.

در کانون پتنت ایران ثبت و به دنبال پتنت جهانی هستیم

مدیرعامل شرکت نانو تصفیه سبز بیان کرد: اگر در دنیا ۵ تکنیک برای تصفیه فاضلاب وجود داشته باشد ما روش ششم هستیم. درحال حاضر حدود دو ماه است که کانون پتنت ایران ما را ثبت کرده و به دنبال پتنت جهانی هستیم. ما یک فرآیند را ابداع کردیم که قابلیت پیاده‌سازی در سازه‌های مختلف بتنی، فلزی، پلی‌اتیلن و ژئوممبران را دارد. تجهیزات به‌کار برده شده در تصفیه‌خانه‌ها مونتاژ و یا مهندسی معکوس نشدند. بلکه تمامی آن‌ها توسط شرکت طراحی و تولید شدند. طول عمر تجهیزات را ۲۰ سال تضمین می‌کنیم، اما تا حداقل ۵۰ سال کار خواهند کرد.

توانایی اصلاح تصفیه‌خانه‌های موجود را براساس دانش ابداع شده بدون نیاز به صرف هزینه داریم

فاطمی‌نیا گفت: در تولید و استفاده از این نوع تصفیه‌خانه از نظر صرفه‌جویی ارزی و دلاری، بومی سازی دانش، بومی سازی تجهیزات، عدم توجه به تحریم‌ها و عدم نیاز به واردات کار کردیم. اکثر تصفیه‌خانه‌های کشور به دلیل داشتن تکنولوژی خارجی و وارداتی دچار مشکل شدند. همچنین ما توانایی اصلاح تصفیه‌خانه‌های موجود براساس دانش موجود را داریم. این ارتقا نیازمند هیچ خرج و تهیه تجهیزات اضافی نیست. یکی دیگر از مزایای تکنولوژی ما داشتن مصرف انرژی بسیار پایین است.

وی افزود: برای بحث گندزدایی از سیستم ازون استفاده می‌کنیم، که یکی از مطرح ترین روش‌های روز دنیا است. این دستگاه ازون نیز توسط یک شرکت دانش‌بنیان داخلی ساخته شده و در سطح خاورمیانه تولید می‌شود است. هدف ما از شرکت در نمایشگاه بازاریابی است.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات