کسب درآمد با فروش کسب و کار

کم نیستند کارآفرینانی که کسب و کار خود را با هدف فروش و کسب درآمد راه اندازی می‌کنند؛ اما پیش از فروختن یک استارتاپ چه اقداماتی را باید انجام داد تا سود خوبی به دست آورد؟ در ادامه با اکوسیستم همراه باشید.

اکوسیستم - کارشناسان اعتقاد دارند که در یک دهه آینده شاهد اوج فروش کسب و کارها خواهیم بود؛ در اینصورت اگر قصد دارید برای کسب درآمد، استارتاپ یا کسب و‌کار نوپای خود را بفروشید، باید خودتان را آماده کنید. کارآفرینانی که تجربه لازم در فروش شرکت را نداشته باشند، قادر نخواهند بود از این موقعیت به نفع خودشان بهره ببرند. البته راه‌هایی وجود دارد که کارآفرینان بتوانند آمادگی لازم برای فروش کسب و کارشان را به دست آورند.

تجسم پایان

برای انجام هر کاری اگر نقشه از قبل تعیین شده‌ای را داشته باشید، به سرانجام رساندن آن کار راحت‌تر خواهد بود. بنابراین پیش از هر اقدامی با اعضای تیم و دیگر مدیران شرکت مشورت کنید و مشتری‌ها و بازار را بشناسید.

تمرکز روی نقشه رشد

تمرکز روی نقشه رشد

یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از ارزش گذاری باید انجام دهید، این است که بررسی نمایید این کسب و کار در آینده چقدر درآمد خواهد داشت. میزان رشد شرکت در آینده و درآمدی که طی سه تا پنج سال آتی کسب خواهد کرد، برای قیمت گذاری باید در نظر گرفته شوند.

کمک از مشاوران

قبل از آنکه کار از کار بگذرد، با فردی با تجربه و آگاه در این زمینه مشورت کنید و در مورد قوانین فروش یک کسب و کار اطلاعات کسب کنید. اگر انجام این کار را به زمانی که وارد فرایند فروش شده‌اید، موکول کنید هزینه بیشتری برایتان خواهد داشت.

شناخت بازار

خودتان را جای خریدار تصور کنید و در مورد این موضوع فکر کنید که آیا میزان درآمد شرکت، مشتری‌ها و حتی تیم کاری و مدیریتی می‌توانند نظر مثبت خریدار را جلب کنند یا خیر. سرمایه گذارهای بانکی معمولا ارزیابی خوبی در مورد موقعیت کسب و‌کار ارائه می‌کنند و مشاوره‌های خوبی را در این زمینه ارائه می‌دهند.

ارزیابی ارزش‌ها

ارزیابی ارزش‌ها

متغیرهایی که دارای ارزش اقتصادی هستند را شناسایی کنید؛ سعی کنید از سوالاتی که معمولا سرمایه گذارها می‌پرسند ایده بگیرید و نقشه استراتژیک خود را براساس آن طرح ریزی کنید. اگر تاکنون به فکر این نقشه نبوده‌اید، پس برای تهیه آن عجله کنید.

کاهش بدهی‌های مالیاتی

بسیاری از کارآفرینان پرداخت مالیات‌ و بدهی‌های خود را تا زمان فروش به نعویق می‌اندازند، در نتیجه هنگام فروش مجبور می‌شوند هزینه اضافه‌ای را بابت جریمه پرداخت کنند.

تعیین جانشین

پیش از ترک شرکت، به فکر افرادی باشید که در طول مسیر بتوانند به شما کمک کنند و با فروختن سهام، ارتباط آنها را با شرکت حفظ کنید.

تقسیم کارها

برای تسهیل روند ارزش گذاری، این کار را بطور مجزا برای هر بخش از کسب و کار انجام دهید. برای مثال ارزش گذاری بخش مربوط به تکنولوژی و بخش مربوط به امور مالی را جداگانه در نظر بگیرید.

ساختن هیئت مدیره

مدیران باتجربه که به امور شرکت آشنا هستند، حکم طلا را دارند و ارزش شرکت را بالا می‌برند. بنابراین به این موضوع فکر کنید و تیم کاری خوبی را تشکیل دهید.

حساب و کتاب هزینه‌هایی که صرف کردید

حساب و کتاب هزینه‌هایی که صرف کردید

بسیاری از کارآفرینان از دارایی شخصی خودشان به منظور راه اندازی یک کسب و کار استفاده می‌کنند. اگر با چند نفر شریک هستید، زمان تقسیم درآمد باید این موارد را در نظر بگیرید.

برنامه ریزی برای آینده کسب و کار

همانطور که هر کسب وکاری یک نقشه استراتژیک دارد، در زندگی شخصی نیز باید چنین نقشه‌ای را داشته باشید. بنابراین قبل از اینکه استارتاپ خود را بفروشید، در این مورد فکر کنید که با پول به دست آمده، می‌خواهید چه کاری انجام دهید.

    نظرات