پروژه تکثیر و پرورش صدف خوراکی بصورت تجاری با اخذ اولین مجوز رسمی و صدف مروارید ساز بصورت پایلوت درکشور و حاشیه خلیج فارس در پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر اجرا شد.

پروژه تکثیر و پرورش صدف خوراکی بصورت تجاری با اخذ اولین مجوز رسمی و صدف مروارید ساز بصورت پایلوت درکشور و حاشیه خلیج فارس در پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر اجرا شد.



به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خلیج فارس؛ دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از نخستین پروژه‌ تولید تجاری و تکثیر پرورش صدف خوراکی کشور در پارک علم و فناوری خلیج فارس بازدید کرد.



دکتر حبیبی رییس پارک علم و فناوری خلیج فارس اظهار داشت: شرکت زیست بانان توران سیراف از سال ۹۸ در مرکز رشد بوشهر مستقر شده و هم اکنون طرح پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز را تجاری سازی کرده‌است که در رویدادهای مختلف کشوری توانسته مقام های متعددی کسب کند.

دکتر خیرالدین معاون فناوری و  نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در حاشیه این بازدید اظهار داشت؛ واحد فناور پرورش صدف خوراکی و صدف مروارید ساز مستقر در مرکز رشد پارک بوشهر می‌تواند حجم زیادی از بازار کشورهای مشتاق حوزه خلیج فارس وهمچنین بازار روسیه را به خود اختصاص دهد و با اتکا به سرمایه و توان بومی ارزآوری بالایی را برای کشور داشته باشد.

معاون وزیر علوم افزود: طرح تکثیر و پرورش صدف خوراکی بصورت تجاری با طراحی تمام سازها در شرکت زیست بانان توران سیراف و صدف مروارید ساز بصورت پایلوت در این استان برای نخستین بار در کشور اجرا شده است.



مدیر عامل شرکت زیست بانان توران سیراف اظهار کرد: ارزآوری تکثیر و پرورش صدف خوراکی و‌ صدف مروارید ساز با کاربردهای غذایی، دارویی و استفاده در صنعت آرایشی و بهداشتی برابر با صادرات نفت برآورد می‌شود و ظرفیت بسیار بالایی دارد.

سید پیام قاضی گفت: پرورش صدف خوراکی و‌ صدف مروارید ساز این منطقه برای مصرف غذایی بازار پر رونقی دارد و کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه از مشتریان اصلی برای خرید این محصول و مشتریان زیادی در این کشورها دارد که در صورت توسعه فعالیت می‌توانیم بازار آنها را به دست بگیریم.

وی بیان کرد: هر قطعه صدف خوراکی به صورت دانه‌ای تا ۳۰ هزارتومان در این بازار به فروش می‌رسد و درزمان حاضر با تولید محدود ۲ تن محصول  در سال ۹۹، نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان ارز آوری داشته‌ایم.

مدیرعامل این واحد فناور افزود: این گونه بومی سرشار از زینک، مشتقات ویتامین B و کلسیم است که علاوه بر تولید داروهای با ارزشی چون کپسول کلسیم، برای تقویت استخوان در تغذیه دام و برای استحکام پوسته تخم‌مرغ در تغذیه طیور کاربرد فراوانی دارد.همچنین در صنعت تصفیه پساب مزارع میگو ، ماهی و انسانی کاربردبسیار بالایی دارد.

قاضی اضافه کرد: صدف خوراکی  قابل تکثیر و پرورش دراین شرکت دارای ۹۵ درصد کربنات کلسیم است که ماده اولیه اصلی در تولید مکمل کلسیم به شمار می‌رود و در زمان حاضر هر ۶۰ کپسول خارجی آن به قیمت ۴۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: کاربرد صدف در تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز ظرفیت تجاری بالایی دارد و صابون و شامپوهایی که برند صدف دارد، گران ترین نوع این مواد هستند.



مدیرعامل شرکت زیست بانان توران سیراف گفت: در صورت توسعه فضای این واحد پرورشی به پنج هزار و ۲۰۰ متر مربع، پیش‌بینی شده‌است در سال نخست میزان تولید صدف خوراکی خود را از ۲ تن به ۱۰ تن برسانیم که هشت تن با کاربرد غذایی جهت صادرات و ۲ تن با کاربرد دارویی و آرایشی بهداشتی خواهد بود.

قاضی افزود: این سایت پرورشی برای هفت نفر به صورت مستقیم و تا ۵۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌کند و از آنجا که تولید مداوم صورت می‌گیرد، اشتغالی پایا را به دنبال دارد.



وی بیان کرد: صدف پرورش در زمان حاضر به کشورهای قطر، امارات و بحرین صادر می‌شود و کشورهای حوزه خلیج فارس بازار پر رونقی برای این محصول دارند که می‌توانیم آنها را در اختیار داشته باشیم.

قاضی اضافه کرد: علاوه بر این، با توجه به اینکه این صدف در آب شور تولید می‌شود با ذائقه کشورهای آسیای شرقی بسیار سازگار است که ما می‌توانیم برای تامین این بازار گسترده نیز برنامه‌ریزی کنیم.

قاضی با اشاره به تناسب این فعالیت زیست فناوری با محیط زیست استان، اظهار کرد:  بر اساس دستورالعمل کشوری در ابتدا ۵۰تا۱۰۰ قطعه صدف از دریا برداشت و در فرآیندی ۲ هفته‌ای بچه صدف تولید می‌شود.که تمام این دانش در اختیار کارشناسان داخلی می باشد.



مدیر عامل این واحد زیست فناوری افزود: سالانه درصد مشخصی از صدف تولید شده برای بازسازی ذخایر بومی در دریا رها سازی می‌شود تا به زیست بوم دریایی خلیج فارس صدمه‌ای وارد نشود.

وی اضافه کرد: برای تغذیه صدف‌ها از جلبک دریایی استفاده می‌شود و به هیچ عنوان تغذیه دستی صورت نمی‌گیرد.که همین عامل درصدبالایی از هزینه های پرورشی وبیماری و فشار برمحیط زیست را کاهش می دهد.



قاضی بیان کرد: بر اساس "فائو" (سازمان جهانی غذا و دارو)، صدف بایکی از با ارزش‌ترین گونه اقتصادی خلیج فارس معرفی شده‌است.

وی افزود: سایت سلامت جهانی نیز بر اساس تحقیقات علمی اعلام کرده‌است که با مصرف روزانه این محصول با دارا بودن میزان بالایی از زینک تا ۳۵ درصد از ابتلا به کرونا نیز پیشگیری می‌کند.

طرح پرورش صدف خوراکی و‌ صدف مروارید ساز شرکت زیست بانان توران سیراف ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نخستین رویداد شیلاتی کشور، در میان دو هزار طرح رتبه دوم را کسب کرد.



همچنین رتبه اول استارت آپ شیلاتی سال ۱۳۹۸ را کسب نموده است. ابن شرکت بعنوان اولین واحد کشوری در زمینه تکثیر و پرورش صدف در ایران با تدوین دستورالعمل های کشوری پیشگام می باشد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    منبع خبر

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

      نظرات