رفع نیازهای فناورانه صنعت چاپ و نشر در کشور شتاب گرفت

رفع نیازهای فناورانه صنعت چاپ و نشر در کشور شتاب گرفت

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نشست هم اندیشی علمی و تخصصی نقش علوم و فناوری های نوین چاپ در انقلاب چهارم صنعتی، محمد قریشی کارشناس ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری با اشاره به برنامه های اولویت دار ستاد، گفت: یکی از مهم ترین برنامه های ستاد از ابتدای شکل گیری، توسعه فناوری های حوزه چاپ سه بعدی بود.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری از ابتدای سال ۹۵ نقشه راه توسعه صنعت چاپ سه بعدی را ترسیم و یک ماموریت ۱۰ ساله برای آن تهیه کرده است. این نقشه راه که اکنون سه سال از تدوین آن می گذرد، با هدف حمایت از صنعت نوپای چاپ سه بعدی در کشور تهیه شد.

به گفته قریشی، توسعه اقتصاد دانش بنیان با حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت، ماموریت مهمی است که در ستاد پیگیری می کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: پس از تشکیل ستاد توسعه فناوری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری کمیته های تخصصی متشکل از اساتید و صنعتگران برای حمایت از فعالیت های ترویجی و توسعه فناوری های راهبردی در حوزه های تحت تصدی ستاد تشکیل شد و حمایت از سمینارهای تخصصی، نشست های خبرگان فناوری و غیره را در برنامه های کاری ستاد قرار گرفت.

قریشی ادامه داد: برای تحقق ماموریت ستاد در حوزه توسعه فناوری های راهبردی نیز اقدام به انتشار فراخوان نیازهای فناورانه احصا شده در ستاد کردیم که در پی انتشار آن بیش از ۳۰ طرح در ارتباط با حوزه چاپ سه بعدی به ستاد ارسال و ۷ طرح به عنوان طرح های برگزیده انتخاب شد.

وی با اشاره به برنامه آموزش چاپ سه بعدی به دانش آموزان، گفت: امسال برنامه ای برای آموزش چاپ سه بعدی به دانش آموزان داریم و امیدواریم تا پایان این برنامه حدود ۵۰۰ دانش آموزان تحت آموزش قرار می گیرند.

به گفته کارشناس ستاد توسعه فناری های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سومین نمایشگاه لیزر و فوتونیک آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد و شرکت های دانش بنیان می توانند در این نمایشگاه حضور یابند.

وی بر آمادگی این ستاد برای حمایت از صنعت راهبردی چاپ در زمینه های مختلف، علمی، فنی و تولیدی و غیره اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر به موضوع صنعت چاپ و به ویژه چاپ سه بعدی به عنوان یکی از فناوری های نوظهور توجه ویژه داریم و آن را به عنوان یک ماموریت دنبال می کنیم.

قریشی با اشاره به توجه ستاد به چالش های صنعت چاپ، نشر و بسته بندی کشور و با ذکر این نکته که دهها شرکت دانش بنیان، مرکز علمی و دانشگاهی در زمینه ساخت مواد مصرفی و موضوعات مرتبط با چاپ و ... با معاونت علم و فناوری همکاری می کنند، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم ضمن گسترش روابط با انجمن علمی فناوری چاپ، در زمینه آموزش، فعالیت های تخصصی، راه اندازی شرکت های دانشگر و دانش بنیان و ایجاد مراکز نوآوری و آشنایی دانش آموزان و دانشجویان بیش از گذشته در حوزه این صنعت نقش آفرینی کنیم.


رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه چاپ در مجلس

معصومه آقاپورعلیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، گفت: صنعت چاپ صنعتی راهبردی، درآمدزا و اشتغالزا در دنیا محسوب می شود. باید تلاش کنیم مشکلات این صنعت درکشورمان نیز در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و با همکاری دولت، مجلس و دست اندرکاران این صنعت برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه صنعت چاپ می تواند پاسخگوی بخش مهمی از صادرات کشورمان به بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه باشد، خاطرنشان کرد: مجلس با جدیت موضوع مشکلات صنعت چاپ در بخش مالیات بر ارزش افزوده، واردات مواد اولیه، ورود و انتقال تکنولوژی، توسعه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در این بخش و ایجاد رشته های دانشگاهی جدید در حوزه چاپ را پیگیری می کند.

آقاپورعلیشاهی بر نقش آفرینی دست اندرکاران و فعالان صنعت چاپ بر حل مشکلات این صنعت تاکید کردو گفت: ایجاد مراکز نوآوری که در حال حاضر در بخش های مختلف در حال راه اندازی است در صنعت چاپ هم یک ضرورت است و می تواند به بسیاری از نیازها در زمینه ایجاد استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان و فناور، بومی سازی و تولید تکنولوژی، ارتباط سازنده دانشگاه و صنعت پاسخ دهد.

آقاپورعلیشاهی، با اشاره به اینکه صنعت چاپ با صنعت بسته بندی و بسیاری از صنایع گره خورده است، گفت: این بخش در سالیان گذشته مورد غفلت واقع شده ولی باید تلاش کنیم به جایگاه واقعی و استراتژیک خود به عنوان چند صنعت برتر مثل سایر کشورهای پیشرفته برسیم.


ضرورت توجه به بومی‌سازی علوم و فناوری چاپ در کشور

محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران به عنوان متولی و برگزار کننده پنجمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ نیز در این نشست بر حمایت و نقش آفرینی هر چه بیشتر معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در بومی سازی علوم و فناوری چاپ در کشور تاکید کرد و گفت: خوشبختانه همکاری خوبی بین انجمن علمی فناوری چاپ و ستاد فتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علم فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است.

وی افزود: انتظار داریم این همکاری ها در زمینه راه اندازی کمیته های تخصصی و همکاری بین دانشگاه و صنعت، ایجاد شرکت ها و کسب و کارهای دانش بنیان و تولید فناوری نوین به صورت کاربردی و عملیاتی صورت بگیرد.

بیطرفان، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد تجهیزات و بیش از ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی است یادآور شد: باید تلاش کنیم با بومی سازی این صنعت، ارتقاء جایگاه آن و تدوین و تعریف هویت مستقل برای این صنعت به صادرات، اشتغال و تولید در این صنعت مولد، استراتژیک و حیاتی جامه عمل بپوشانیم.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات