اهمیت نظافت در محل کار و تاثیر آن در...

اهمیت نظافت در محل کار و تاثیر آن در...

اهمیت نظافت در محل کار و تاثیر آن در راندمان کاری

همه می‌دانیم یک محیط کار تمیز و مرتب به طور کلی، محیط راحت‌تری را فراهم می‌کند. با این حال، بسیاری از ما تعجب می‌کنیم که بالاترین استانداردهای بهداشتی در محل کار، می‌تواند تاثیر بسزایی بر بهره‌وری و موفقیت مشاغل داشته باشد. اگر شما دارای یک کسب‌وکار هستید، احتمالاً زمان آن فرا رسیده است که برای افزایش بهره‌وری کارکنان و افزایش فروش خود در طیف گسترده‌ای از خدمات نظافت شرکت کنید. یک محیط کار تمیزتر به معنای کارکنان سالم‌تر است. این امر با استفاده از یک شرکت خدمات نظافتی بیشتر افزایش می‌یابد؛ آن‌ها قادر خواهند بود از محصولات ضدحساسیت و محلول‌های غیرسمی برای ایجاد یک محیط پاکیزه استفاده کنند. در یک دفتر کثیف و غبارآلود، میکروب‌ها و باکتری‌ها به راحتی تکثیر و گسترش می‌یابند که می‌تواند منجربه بیماری کارکنان شود. منظور از کارکنان، بیمار مرخصی استعلاجی بیشتر است که می‌تواند بر نتایج مالی شرکت تاثیر جدی بگذارد. بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و ویروس‌های دیگر به راحتی گسترش می‌یابند و باعث می‌شود تعداد بیشتری از کارکنان برای بهبودی مرخصی بگیرند. در حالی که ویروس کرونا همچنان شمار زیادی از شهروندان کشورهای جهان را به کام مرگ می‌برد و در ایران هم متاًسفانه شاهد بالا رفتن تعداد بیماران کووید و سه‌رقمی شدن قربانیان این بیماری هستیم. نظافت در بحران کرونا به ویژه در بهداشت شخصی و محیطی بسیار حائزاهمیت است.

انتشار میکروب‌ها

اگرچه ۸۰ درصد از عفونت‌های شایع مانند سرماخوردگی با لمس منتقل می‌شود، اما همه‌گیری جهانی ذهن ما را بر آلودگی هوا متمرکز کرده است. یک عطسه، میکروب‌ها را با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به حرکت در می‌آورد و آن‌ها را از محل مبدا تا ۱۰ فوت گسترش می‌دهد و همچنین به یاد داشته باشید که کیفیت هوا در یک فضای بسته می‌تواند تا ۵۰۰ برابر بدتر از فضای باز باشد. بنابراین، تهویه خوب برای سلامتی بدن حیاتی است. با این حال، به یاد داشته باشید که لمس کردن هنوز هم کانون شماره یک پخش میکروب‌هاست. طبق تحقیقات صورت گرفته در مورد بهداشت شخصی در کشور فرانسه، نشان از آن دارد که شمار قابل توجهی از شهروندان فرانسوی به‌ویژه مردان، توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در این پژوهش که از سوی انستیتوی افکار عمومی فرانسه (ifop) انجام شده؛ معیارهایی مانند شست‌وشو و ضدعفونی دستان، نظافت محیط زندگی و ضدعفونی محیط کار و محل زندگی مورد بررسی قرار گرفته است. در آلمان، در مورد نظافت و ضدعفونی محیط بسیار دقیق و موظف به رعایت آن هستند. مثلاً فروشگاه از ابتدا موظف به حفظ فاصله‌های اجتماعی است و نیز استفاده از دستگاه‌های مکانیزه ضدعفونی که در ورودی تمام مراکز خرید و فروشگاه ها استفاده می‌شود؛ همچنین نظافت مکانیزه توسط دستگاه‌های اسکرابر، واترجت و بخارشوی‌های حرفه‌ای انجام می‌شود.

استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی در بحران کرونا

متاسفانه با گسترش بیماری کرونا و واگیردار بودن این بیماری، هشدارهای متعددی از سوی پزشکان و متخصصان جهان نسبت به نظافت و پاکیزگی داده می‌شود، لذا موضوع نظافت صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل توصیه می‌شود محیط زندگی، محل کار، مراکز خرید، فروشگاه‌ها و تمامی اماکن عمومی به شکل مکانیزه و توسط اپراتورهای مجرب و حرفه‌ای و مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده تخصصی و کاربردی مورد استفاده قرار گیرد.

نظافت مکانیزه محل کار

محل کار، محلی است که ساعت‌های زیادی را در آن می‌گذرانیم و احتمالا با افراد زیادی نیز سروکار داریم. از این رو، برای اینکه خطر ابتلاء به ویروس کرونا را به حداقل برسانیم، بهتر است به بهداشت محیط کار و نظافت محل کار اهمیت بالایی دهیم و در این راستا از نظرات کارشناسان نظافت صنعتی نیز بهره ببریم؛ چرا که اهمیت به نظافت و بهداشت مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. هرچه نظافت محل کار بیشتر بوده و وسایل در جای مناسب خود چیده شوند، امکان بهره‌وری نیز در کسب‌وکار بیشتر می‌شود . بسیاری از افراد نمی‌دانند در طول روز با چه میکروب‌های خطرناک و واگیرداری در تماس هستند و یکی از مواردی که کمتر به آن توجه می‌شود و خیلی راحت از آن گذر می‌کنیم، توانایی زادوولد کردن میکروب‌هاست. حالا شما توجه داشته باشید که کم‌اهمیت گرفتن نظافت، باعث بیمار شدن افراد و انتقال به دیگران می‌شود. شاید باورش سخت باشد اما یک میز کار اگر درست نظافت نشود از سرویس بهداشتی‌ای که هر روز به آن مراجعه می‌کنید، کثیف‌تر است زیرا ۱۰ میلیون باکتری روی میز زندگی می‌کنند و ۴۰۰ برابر کثیف‌تر از توالت معمولی است. موش رایانه‌ای معمولی ۳ برابر بیشتر از دستگیره توالت آلوده است.

دلیل این امر بسیار ساده است؛ کاسه توالت وقتی با مواد بایو تکنولوژیک vt۶ ضدعفونی می‌شود میزان بار میکروبی آن از سطح میز کار یک مدیر کمتر می‌شود، به همین دلیل باکتری خطرناک استافیلوکوکس دیگر در آنجا زندگی نخواهد کرد. ۶۰ درصد میزهای اداری بررسی شده حاوی باکتری استافیلوکوک هستندکه موجب بیماری‌های مرتبط از خفیف و بدون نیاز به درمان تا شدید و بالقوه کشنده است. با وجود این، ارقام تکان‌دهنده؛ از هر ۱۰ کارمند دفتر، ۱ نفر آزادانه اعتراف می‌کند که هرگز تجهیزات دفتر خود را تمیز نمی‌کند.زمان آن رسیده است که نحوه کار کارکنان خود را در حفظ فضای کاری شخصی مجدداً ارزیابی کنید. تلفن، صفحه کلید و ماوس رایانه شما شایع‌ترین نقاط برای باکتری‌ها هستند، اما اغلب پاک‌کننده‌ها کمترین توجه را به آن‌ها می‌کنند.

آمار بهداشت فردی کارگران

COVID-۱۹ به ما آموخته است که می‌توانیم بزرگ‌ترین تهدید برای همکاران خود باشیم. در اینجا چند آمار مفید در انتقال میکروب و خطرات آن برای کارکنان به اشتراک گذاشته شده که به اختصارمی‌آید. یک شخص به طور متوسط هر ۳۰ دقیقه یکبار سطوحی را لمس می‌کند که آن‌ها را در معرض ۸۴۰،۰۰۰ میکروب قرار می‌دهد.۸۰ درصد از بیماری‌های واگیر از طریق لمس منتقل می‌شود؛ دکمه‌های آسانسور و فضای داخل آن حدود ۲۲ درصد بیشتر از کاسه توالت حاوی باکتری هستند. مطالعات نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از کارت‌های اعتباری، ۱۴ درصد اسکناس‌ها و ۱۶ درصد تلفن‌های همراه، دارای مواد باکتری‌زا هستند.در ارتباط با آمار تمیز کردن دست؛۳۱ درصد از افراد هنگام شستن دست‌های خود از صابون استفاده نمی‌کنندکه در فضای کاری مشترک غیرقابل قبول است! فقط ۲۰ درصد افراد قبل از تهیه غذا دست‌های خود را تمیز می‌کنند. همچنین ۳۹ درصد دستان خود را قبل از خوردن غذا تمیز می‌کنند. نوک انگشتان و زیر ناخن‌ها، کثیف‌ترین مکان‌ها هستند (مردم تمایل دارند کف دست خود را بشویند اما بدترین قسمت‌ها را از دست بدهند!) دست‌های مرطوب هزاران برابر بیشتر احتمال انتشار باکتری را دارند، اما فقط ۲۰ درصد از مردم در حقیقت زحمت خشک کردن دستان خود را می‌کشند. تنها ۶۱ درصد از کارمندان دفتر پس از مراجعه به توالت، دست‌های خود را به درستی با آب گرم و صابون می‌شویند. با وجود این ارقام نگران‌کننده، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا بهداشت بهتر دست را تشویق کنید. ثابت شده است که «علائم راهنما» شست‌وشوی دست را افزایش می‌دهد، در حالی که داشتن یک سیستم تمیز کردن ساده همه‌کاره در دست، رعایت قوانین را برای کارکنان بسیار آسان می‌کند.

تمیزی و نظافت محل کار سبب شادابی و راندمان بالای کاری کارمندان می‌شود که در رویه و افزایش انگیزه بسیار موثر است و این باعث رشد کاری در محیطی کاملا بی‌استرس شده و در نتیجه باعث بالا رفتن قدرت تمرکز و دقت کارمندان می‌شود. زیرا همانطور که رعایت نظافت و بهداشت به سلامتی جسم کمک می‌کند، بر روح و روان کارمندان نیز تاثیر بسزایی دارد و همچنین رعایت نظافت در سوددهی و بازدهی بهتر و همین‌طور در راندمان بالای کار موثر بوده و باعث رشد اداره یا شرکت شما می‌شود که در کل دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به نظر کارشناسان بهداشت جهانی؛ کارکنان و کارمندانی که از محیط کاری خود در مورد بهداشت و نظافت رضایت داشته باشند، آن مجموعه هر روز رو به پیشرفت و موفقیت قدم خواهد گذاشت. بنابر این نظافت و بهداشت در محل کار یک امر بسیار مهم است. از این رو تکنسین‌های نظافتی شرکت توانکاران الوند، مشاوران خوبی در این زمینه هستند که می توانند کمک و مشاور شایانی به شما بدهند.

نویسنده: مهدی لواسانی، مدیر اجرایی شرکت توانکاران الوند

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات