تعیین تاثیر مداخله، بر اساس مدل چند نظریه‌ای نسل چهارم(MTM)

تعیین تاثیر مداخله، بر اساس مدل چند نظریه‌ای نسل چهارم(MTM)

چکیده
مقدمه: سواد سلامتی اندازه­گیری توانایی بیماران برای خواندن، درک و عمل بر اساس دستورالعمل­های پزشکی است و بیماری دیابت نوع ۲ یکی از جدی­ترین بیماری­های غیرواگیر در سراسر جهان است . مدل چند نظریه­ای نسل چهارم MTM تغییر رفتار بهداشتی یک تئوری جدید و در حال تحول است که شواهد امیدوار کننده­ای را در پیش­بینی انواع مختلف رفتارها نشان داده است. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر مداخله بر اساس مدل چند نظریه­ای نسل چهارم MTM تغییر رفتار بهداشتی بر ارتقاء سواد سلامت در بیماران دیابتی نوع ۲ مرکز تحقیقات دیابت بیمارستان آیت­الله طالقانی شهر کرمانشاه بود.
روش پژوهش: این مطالعه از نوع مداخله­ای و نیمه تجربی است. جامعه آماری تعداد ۶۴ بیمار دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز  تحقیقات دیابت بیمارستان آیت­الله طالقانی شهر کرمانشاه بود که با روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله ( ۳۲ نفر) و کنترل ( ۳۲ نفر) تخصیص یافتند. در گروه مداخله، پنج جلسه آموزش (از طریق کانال مجازی- تلگرام) اجرا گردید. در گروه کنترل در طول مطالعه مداخله­ای صورت نگرفت. قبل و سه ماه بعد از مداخله، اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­های مدل چند نظریه­ای نسل چهارم MTM تغییر رفتار بهداشتی و سواد سلامت در دو گروه جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری کای دو، تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و repeated.measures با نرم افزار SPSS۲۴ انجام گردید. سطح معنی­داری ۰۰۱/۰> P در نظر گرفته شد.
یافته­ها: از مجموع شرکت­کنندگان در مطالعه، ۸/۵۷ درصد زن و بقیه مرد بودند و میانگین سنی آنها ۰۲/۱۳ ± ۰۶/۵۰ سال بودند. دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند. همچنین، نتایج نشان داد اندازه اثر سازه‌های MTM یعنی گفتگوی مشارکتی (۲۹۸/۰)، اعتماد به نفس رفتاری (۲۷۱/۰)، و تغییرات در محیط فیزیکی (۲۰۰/۰)، پیش‌بینی‌کننده‌های آماری معنی‌داری برای قصد شروع درمان دیابت نوع دو بودند(۰۰۱/۰> P ). تحول عاطفی (۲۴۳/۰)، تغییر در محیط اجتماعی (۷۶۴)، و تمرین برای تغییر (۱۴۳/۰) از نظر آماری پیش‌بینی‌کننده‌های معنی‌دار قصد ادامه درمان بیماران دیابتی نوع دو بودند(۰۰۱/۰> P ). میانگین نمره سواد سلامت افراد در گروه مداخله، قبل از مداخله برابر (۴۵۴/ ± ۰ ۰۱/۳) از ۴ بود که یکماه بعد از انجام مداخله آموزشی به (۴۹۲/ ± ۰ ۱۷/۳) از ۴ رسید و سه ماه بعد از مداخله (۴۲۰/ ± ۰ ۳۰/۳) از ۴ تداوم داشت و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود(۰۰۱/۰> P ).
نتیجه­گیری: این مطالعه چارچوبی برای اجرای یک مداخله آموزشی برای افزایش ابعاد مختلف سواد سلامت در بیماران دیابتی نوع دو ارائه می­دهد. و توانایی مداخله مبتنی بر مدل چند نظریه­ای تغییر رفتار بهداشتی در سازه تغییر در محیط اجتماعی را برای افزایش سواد سلامت عملکردی و ارتباطی بیماران دیابتی نوع دو نشان داد. مداخلات آتی باید این رویکرد را اصلاح کرده و مداخلات مبتنی بر مدل MTM را در برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی اعمال کنند.
لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران

    پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

      نظرات