مراسم تکریم از خدمات دکتر سعیدی و معارفه دکتر قادرزاده رییس پارک علم و فناوری کردستان با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

مراسم تکریم از خدمات دکتر سعیدی و معارفه دکتر قادرزاده رییس پارک علم و فناوری کردستان با حضور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، دکتر خیرالدین امروز چهارشنبه در مراسم تکریم و معارفه رییس پارک علم و فناوری کردستان اظهار داشت: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان به منظور تسهیل در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری است که در کردستان با توجه به ظرفیت این زیست‌بوم در حوزه معادن کشاورزی، صنعت و صنایع دستی می‌توان با استفاده از فناوری در زمینه بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فناورانه و رفع معضل بیکاری موثر باشد.

وی با تاکید بر لزوم ترسیم نقشه راه علمی و فناوری برای کردستان گفت: دانشگاه‌های استان کردستان باید در راه‌اندازی پردیس علم و فناوری  با نظارت پارک علم و فناوری تسریع کنند تا فضای مناسب برای توسعه استان فراهم شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:  اعتقاد وزارت عتف دردوره جدید بر این است که برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، همه شهرستان‌ها باید مرکز رشد داشته باشند و در زمینه صدور مجوز برای این مراکز هیچ مشکلی وجود ندارد.

دکتر خیرالدین با بیان اینکه اقتصاد کشور در حال گذار از اقتصاد نفتی به دانش بنیان است، افزود: ۴۰۰ هزار شغل مستقیم توسط شرکتهای دانش‌بنیان ایجاد شده است و ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۲۴ مرکز رشد و ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت دارد که یک‌ هزار و ۷۰۰ شرکت به پارکهای علم و فناوری اختصاص دارد که در این شرکت‌ها ۶۵ هزار شغل ایجاد شده که ۵۰ هزار نفر از این شاغلین فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند.

وی با یادآوری اینکه، شرکتهای دانش‌بنیان بستر اشتغال را ایجاد و ناامیدی به اشتغال پس از فراغت از تحصیل را کمرنگ می‌کند، اضافه کرد: نظام بسیار مناسبی در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان در دنیا ایجاد و ظرفیت برای پیوستن کشورمان به این نظام فراهم شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تقویت زیرساخت و ماموریت‌گرایی باید در سرلوحه فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری باشد، افزود: کردستان ظرفیت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک با اقلیم کردستان عراق را دارد که امیدواریم مقدمات اجرایی آن در استان ایجاد شود و مجوز پردیس آن از سوی وزارت علوم صادر می‌شود.

وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اهمیت پارک‌های علم و فناوری در دستور کار ریاست محترم جمهوری، گفت: از استاندار و مسئولان ارشد استان خواهشمندم تا رییس پارک علم و فناوری به عنوان یکی از اعضای شورای برنامه‌ریزی استان در جلسات حضور داشته باشد. وی همچنین از استاندار درخواست کرد تا با توجه به پیشنهاد وزیر محترم علوم و دستور وزیر محترم کشور، شورای استانی توسعه اقتصاد دانش بنیان را با حضور روسای دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری به عنوان اعضای این شورا ایجاد و جلسات دوره‌ای را برگزار کنند و در راستای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی با واگذاری زمین به پارک علم و فناوری کردستان دوراندیشی داشته باشند.

دکتر خیرالدین به راه‌اندازی طرح دستیار فناور اشاره کرد و گفت: هدف از این طرح، تعامل گسترده میان دانشگاه و پارک علم و فناوری در راستای آموزش و آشنایی دانشجویان با حوزه فناوری است. پارک علم و فناوری کردستان یکی از پارک‌های منتخب به عنوان پایلوت است و در این زمینه بودجه مناسبی به پارک‌ها اختصاص یافته است تا دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با استفاده از این اعتبار به نسبت مقطع تحصیلی خود  به مدت ۶ ماه در پارک‌های علم و فناوری در کنار تحصیل، کارهای فناورانه انجام دهند.

وی در ادامه افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فناوری را جهت فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌افزایی در این حوزه به پارک علم و فناوری معرفی کنند و شرکت‌های فناوری که دانشجویان را پذیرش می‌کنند از امتیازهایی که از سوی وزارت علوم برای آنان در نظر گرفته شده است بهره‌مند شوند.

وی به فعالیت ۱۴۶ واحد فناور و ۵۲ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در کردستان تاکید کرد: بیش از ۷۵۰ جوان صاحب ایده، فناور، نوآور و دارای خلاقیت در پارک علم و فناوری کردستان مشغول به کار هستند و امیدواریم با بهبود زیرساخت‌ها و مساعدت تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی به ویژه استاندار محترم کردستان، در آینده این ظرفیت توسعه یابد.

پایان بخش این مراسم، قدردانی از زحمات و خدمات دکتر خالد سعیدی، و معارفه دکتر حامد قادرزاده به عنوان رییس پارک علم و فناوری کردستان بود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات