پارک علم و فناوری باید پاتوق جوانان و دانشگاهیان باشد


دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری استان، گفت: پارک علم و فناوری باید پاتوق جوانان و دانشگاهیان باشد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان رضوی؛ نشست هم اندیشی فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری استان، صبح امروز ۲۳ اسفند ماه سال جاری با حضور مسئولین استانی، کارآفرینان و شرکت های فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، ضمن ابراز خرسندی از حضور مسئولین و فعالان حوزه فناوری و نوآوری استان، از تلاش های دکتر رضا قنبری، رئیس پیشین پارک قدردانی کرد و گفت: در یکی از تعاریف پیشرفته بودن یک کشور، نبود تفاوت های چشمگیر بین شهرهای مختلف مطرح است. لذا پارک های علم و فناوری به عنوان پلت‌فرم های توسعه استانی ظهور کردند تا خودباوری را در استان ها تزریق کنند.

وی در ادامه توجه به خودباوری را مدنظر قرار داد و این مهم را یادآور شد که؛ آیزنهاور در سال ۱۹۵۶ موسسه ای به نام دارپا در حوزه پژوهش های پیشرفته دفاعی را تاسیس کرد. در این کنار، شهید مهندس فخری زاده، این مهم را تحت عنوان سپند (سازمان پزوهش های نوین دفاعی) و آوا (اندیشه و استانداردسازی) در ایران بومی سازی کرده است. پس اهمیت خودباوری و انگیزه، بر کسی پوشیده نیست.

دکتر میرزائی با بیان این مهم که "پارک علم و فناوری خراسان رضوی در چهار سال اینده باید فعالیتی را طی کند که در زندگی مردم، ملموس باشد"، اظهار کرد: باید ابتدا پایه ریزی کار را آغاز و سپس اهداف اجتماعی و اقتصادی را در آن جاری کنیم و درخصوص حزر از شعار و فعالیت های کلیشه ای در این راه چهار ساله در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی، قول داد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همچنین به این مهم اشاره کرد که صنایع معدنی و صنایع غذایی دارای پتانسیل های خوبی در شرق کشور هستند اما مغفول مانده اند، تا حدی که حتی در شرق کشور، آزمایشگاه مرجع مواد معدنی وجود ندارد.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی در ادامه بر این مهم که پارک علم و فناوری باید پاتوق جوانان و دانشگاهیان باشد، تاکید ویژه ای کرد و گفت: درب های پارک علم و فناوری را به روی همه فعالان این عرصه و کسانی که می توانند برای اشتغال جوانان و اقتصاد جامعه شرق کشور، نقش آفرینی کنند، باز است.

دکتر میرزائی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد همچنین توجه به موضوعاتی چون مدیریت زنجیره تامین و فرهنگ سازمانی را به شرکت های فناور و دانش بنیان گوشزد کرد و گفت: امیدوارم در سایه حق تعالی،پارک علم و فناوری خراسان رضوی طوری فعالیت کند تا حتی بتواند در نامگذاری سال اینده توسط هبر معظم انقلاب، نقش پیشنهادی داشته باشد.

وی در پایان سختان خود، همکاری صمیمانه همه فعالان این اکوسیستم را در جهت رشد و تعالی هرچه بیشتر پارک خراسان رضوی و شبکه سازی و تلاش برای ثروت آفرینی و ارزش آفرینی برای ایران عزیز را خواستار شد.

در ادامه این مراسم، مهندس اکبر امینی، معاون پشتیبانی فناوری، مهندس داود تفضلی، معاون توسعه فناوری و مهدی مروی، معاون توسعه و مدیریت منابع پارک علم و فناوری خراسان، ضمن ابراز خوش‌آمد به میهمان و فعالان عرصه فناوری و نوآوری، به اتفاق رئیس پارک، خواستار استفاده از سخنان ارزشمند فعالان این مراسم شدند که ۱۲ نفر در این خصوص به بیان نکات ارزشمندی پرداختند.

مهندس علیرضا ناصری‌حسینی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان کاوش صنعت توس:

مهندس ناصری حسینی ضمن معرفی شرکت کاوش صنعت توس و این مهم که از ۵ نفر نیرو در یک کارگاه ۲۰ متری کار خود را آغاز کرده و اکنون ۱۷۰ نفر نیرو با تحصیلات دانشگاهی بالا از دانشگاه های متعدد داخلی و خارجی را داراست، گفت: شرکت کاوش صنعت توس دو دوره به عنوان شرکت دانش بنیان برگزیده در حوزه انرژی و تجهیزات صنعت نفت و گاز در کشور انتخاب شده و سه دوره موفق به کسب عملکرد موفق شاخص خودکفایی در صنعت و نیز موفق به کسب رتبه در جشنواره خوارزمی شده است. و در ادامه با بیان این مطالب، اهمیت خودباوری، اعتماد به نفس و تکیه بر توان داخلی را به تصویر کشید.

مهندس محسن روشنک، رئیس هیئت مدیره انجمن شتاب‌دهنده‌های استان خراسان رضوی:

مهندس روشنک در ابتدا با تمرکز بر این مهم که مشهد، قدمتی دیرینه در شکل گیری جریان های سیاسی، اقتصادی و سازندگی در کشور داشته است، اظهار کرد: شتاب دهنده ها به عنوان جریان سازهای حوزه نوآوری و فناوری، می توانند نقش موثری را ایفا کرده است. وی تعداد ۲۳ شتاب دهنده در مشهد را عنوان کرد که در سه سطح عمومی، تخصصی و سازمانی فعالیت می کنند که می توانند نقش موثری در استفاده از ظرفیت های جوانان و رشد اقتصادی استان ایفا کنند.

مهندس سیدمهدی حسینی‌سمنانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر رایانه صبا:

مهندس حسینی ضمن ارج نهادن به تلاش های ۲۰ ساله پارک علم و فناوری خراسان در رشد و توسعه نخبگان و کارآفرینان، توجه به نیازهای اشتراکی جامعه نخبگانی مشهد را مورد تاکید قرار داد و به چالش هایی چون بحران سرمایه های انسانی، سهم ناچیز از بازار و تجاری سازی نسبت به تهران، بازتعریف خدمات مبتنی بر نیازها، بروکراسی ها و افزودن شاخص زمان به فرایندهای اداری، اعتقاد به جوانان و .. در کنار واژه کارآفرین اشاره کرد که باید در رفع آن ها تلاش کرد.

دکتر احسان لطفی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌جام و رئیس هیئت مدیره شرکت فناوری‌های شناختی تاو زعفران جام:

دکتر لطفی در ابتدا به موضوع اخذ مجوزها اشاره کرد و خواهان حضور نماینده پارک و هماهنگی با سایر دستگاه های اجرایی در جهت تسهیل فرایند اخذ مجوز و همچنین کسب تسهیلات و اسناد لازم برای شرکت های فناور و دانش بنیان شد.

دکتر سیدمهدی مدنی بجستانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پیمان خطوط شرق و رئیس انجمن دانش‌بنیان استان خراسان رضوی:

دکتر مدنی با بیان این مهم که، بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی ایران گذشته است، گفت: بسیاری از مسائل و خطاهای گذشته را نباید مجددا تکرار کرد.

وی به توانمندی عظیم شرکت های فناور و دانش بنیان استان اشاره کرد و به نمایندگی از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: نقش بخش خصوصی در مدیریت و اجرای مباحث اقتصادی، بسیار پررنگ است و عدم توجه به بخش خصوصی، مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

مدنی در ادامه جایگاه بسیار خوب انجمن دانش بنیان استان در کشور را عنوان کرد و خواستار این مهم شد که؛ بخش دولتی و حاکمیتی کمتر درگیر تصدی گری شود و این نیاز از طریق تشکل های بخش خصوصی تامین شود.

همچنین زیرساخت های لازم درونی و بیرونی برای انگیزش و ترغیب جوانان به حضور و فعالیت در شرکت های مستقر در پارک را مورد توه قرار داد.

ملیحه فرامرزی، مدیر توانمندسازی و توسعه کسب‌و‌کار شتاب‌دهنده کسب‌وکار فردوسی:

مهندس فرامرزی ضمن معرفی شتاب دهنده کسب و کار فردوسی به عنوان کارگزار توانمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دامنه فعالیت آن با پارک استان و کارخانه نوآوری در حوزه های مشاوره و آموزش، در ادامه سخنان خود به نقش این شتاب دهنده در توسعه منطقه ای برای اقتصاد پایدار نیز اشاره کرد.

مهندس سیدحسین موسوی، معاون پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد:

مهندس موسوی، موضوع هم افزایی بیش از پیش پارک علم و فناوری خراسان رضوی و پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد را مطرح کرد و گفت: وقتی که کارهای حوزه فناوری به دست جوانان ارزشمند جامعه سپرده شود، قطعا و یقینا لذت بخش و اثربخش خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به نامه امام علی (ع) به فرزند خود؛ "پسرم، نفس خودت را میزان قرار بده، بین خودت و دیگری"، اظهار کرد: با بهره گیری از سیره اولیای دین، باید در پارک های علم و فناوری، خود را در جای مخاطبین و جوانانی ببینیم که چه انتظاری از پارک دارند و همان بسترها را برایشان فراهم کنیم.

دکتر قدیر رجب زاده، رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی:

دکتر رجب زاده با اشاره به پیشینه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی، سابقه همکاری دیرینه موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و پارک علم و فناوری خراسان و همجواری این دو سازمان را یادآور شد و همفکری پارک و موسسه در حوزه صنایع غذایی و استفاده از پتانسیل های قوی در استان در این حوزه را فصل جدیدی در همکاری های مشترک عنوان کرد.

دکتر منفرد، قائم مقام شرکت کسب و کار رضوی:

دکتر منفرد به جایگاه مشهد و استان در رشد انواع فعالیت های علمی و اجتماعی اشاره کرد و خواهان نگاه کلی به همه علوم در پارک علم و فناوری را خواستار شد.

وی همچنین وجود برنامه ای مدون و منظم از پایش حوزه نوآوری استان را پیشنهاد کرد تا به صورت دوره ای، شاخص بندی و ارزیابی شود تا بتواند شرکت ها را در جهت گام نهادن در مسیر نوآوری، هدایت و راهنمایی کند.

دکتر سبحان صفویان، نماینده موسسات آموزشی غیردولتی استان خراسان رضوی:

دکتر صفویان به راه اندازی شبکه هم اندیشی دانشگاهیان اشاره کرد که حدود ۲۵ عضو دانشگاهی دارد و خواهان این مهم شد که در اکوسیستم فناوری و نوآوری استان، غیر از دانشگاه فردوسی مشهد به سایر دانشگاه ها هم توجه ویژه ای شود. چرا که استان خراسان رضوی، دارای ۷۶ دانشگاه غیردولتی و علمی و کاربردی با ۱۶۰هزار دانشجو است و این خود، نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل قوی در این حوزه است.

دکتر فرهاد شکوهی‌فر، مدیرعامل شرکت زیست تروند آرین:

دکتر شکوهی فر با بیان نکاتی درخصوص فرایند ورود شرکت ها در پارک، گفت: اگر فرایند ارزیابی شرکت ها با مدیریت یک نهاد مستقل باشد، می تواند نشان دهنده آن چیزی باشد که وجود دارد، نه آن چیزی که می خواهیم. این مهم می تواند در رفع بسیاری از مشکلات شرکت ها موثر واقع شود و راهکارهای خوبی هم در این زمینه ارائه شود.

مهندس محمدعلی میرزابابایی، مدیرعامل موسسه دانش‌بنیان پلکان:

مهندس میرزابابایی بر نقش صنعت خدمات تجاری سازی در اکوسیستم فناوری و نوآوری اشاره کرد و به معرفی موسسه پلکان با حدود ۴۰ نفر نیروی متخصص در حوزه خدمات تجاری سازی و مالکیت فکری پرداخت.

دکتر مسعود میرزائی شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در جمع بندی، ضمن تشکر از فعالان عرصه فناوری و نوآوری و کسانی که در این راه تلاش می کنند، از زحمات دکتر رضا قنبری، رئیس پیشین پارک خراسان قدردانی کرد و اظهار کرد: پارک علم و فناوری بدین منظور تشکیل شده است تا دانشگاهیان صاحب ایده و خلاقیت به صنعت نزدیک تر شوند، لذا این خلا در پارک علم و فناوری خراسان رضوی حتما باید رفع شود.

وی در ادامه از نماینده ولی فقیه در استان، نهاد بسیج، نهاد رهبری، استانداری، شهرداری و ... به عنوان نهادهایی دلسوز در استان خواهان همراهی با پارک خراسان رضوی در جهت نیل به اهداف این پارک و حمایت از جوانان و اشتغال نخبگان شد.

میرزائی، تقارن انتصاب خود به سمت ریاست پارک علم و فناوری استان را با نیمه مبارک شعبان به فال نیک گرفت و با توسل به حضرت ولی عصر (عج)، بر اهمیت اشتغال زایی برای جوانان این استان تاکید کرد و گفت: پارک علم و فناوری باید پاتوق، جوانان، دانشجویان و دانشگاهیان باشد.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات