شرکت های دانش بنیان بومی باید در اولویت عقد قرارداد صنایع و سازمان ها باشند

شرکت های دانش بنیان بومی باید در اولویت عقد قرارداد صنایع و سازمان ها باشند

رییس پارک علم و فناوری خوزستان؛

راه حل رفع مشکلات اقتصادی و چالش های کشور، تکیه بر توانمندی شرکت های دانش بنیان است

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : باید اولویت عقد قراردادهای دانش بنیان با صنایع بزرگ با شرکت های دانش بنیان استانی باشد .

دکتر محمد راضی جلالی ظهر امروز ۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز بیان کرد :

اگر به شعارهای سال در یک دهه گذشته توجه کنیم می بینیم که محور شعار این ده سال، اقتصاد بوده و این نشان از نگاه هوشمندانه و خردمندانه رهبر انقلاب دارد .

راضی جلالی ادامه داد : تولید هم همواره محور بوده، امسال نیز یک پیوست جدید به تولید اضافه کردند به نام پیوست دانش بنیان، که اگر این اتفاق رقم بخورد هدف اصلی که اشتغال آفرینی در کشور است محقق خواهد شد .

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز افزود : ما از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد تحریم های ظالمانه استکبار جهانی بوده‌ایم که در سال‌های اخیر به اوج خود است، ولی در همین شرایط سخت با تکیه بر جوانان اندیشمند و عالم و خلاق، توانسته‌ایم به موفقیت های چشمگیری در عرصه‌ی فناوری های نوین هسته ای، سلول های بنیادی، صنایع دفاعی، نانو و .... دست پیدا کنیم . این‌ها یکباره و یک روزه حاصل نشده و نتیجه‌ی اعتماد به جوانان و حمایت از آن ها بوده است .

وی با اشاره به ظرفیت های خوزستان، گفت : پارک علم و فناوری خوزستان متولی هماهنگی امور شرکت های دانش بنیان و فناور در خوزستان است . هیچ استانی در کشور ظرفیت های خوزستان را دارا نیست . استانی با ظرفیت تولید نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، توسعه نیشکر، کشاورزی، دسترسی به آب های آزاد، مناطق آزاد و هم همجواری با عراق از مهمترین ظرفیت‌های استان بشمار می‌رود .

وی ادامه داد : چرا این موضوع دانش بنیان اینقدر اهمیت پیدا می کند که رهبر انقلاب آن را به عنوان شعار سال و یک سیاست راهبردی و نقشه راه و به تعبیری یک فرمان و دستور ارایه می کنند، این به واسطه شناخت دقیق، خردورزانه و خردمندانه و تیزهوشی ایشان است که نقطه قوت ما را در فناوری و نوآوری از طریق توسعه و تقویت شرکت های دانش بنیان می‌بینند که خروجی آن می تواند اشتغال آفرین باشد، و چالشی اصلی ما هم چیزی جز موضوع اشتغال نیست . اگر مشکل اشتغال حل شود بسیاری از مشکلات به خودی خود مرتفع خواهند شد .

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت : خیلی از دانش آموختگان ما در استان خوزستان به دلیل نبود فضای مناسب در استان، خوزستان را ترک کردند، امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا آن ها را مجددا به استان بازگردانیم .

عدم حمایت از شرکت ها در بازار بین الملل و عدم شناخت کافی برخی از مدیران کشور در خصوص توانمندی شرکت های دانش بنیان از جمله چالش های شرکت های دانش بنیان است .

دکتر محمد راضی جلالی بیان کرد : چالش اصلی که وجود دارد این است که نه صنایع می داند ظرفیت شرکت های دانش بنیان در استان چقدر است و نه شرکت های دانش بنیان از نیازهای فناورانه صنایع بزرگ استان کاملامطلع هستند . این ارتباط به هر دلیلی شکل نگرفته است .

وی ادامه داد : کمبود فضای فیزیکی مناسب از دیگر چالش ها در پارک علم و فناوری خوزستان است . متاسفانه نگاه بخشی در دستگاه های دولتی باعث شده تا آن هم افزایی و همگرایی لازم که بایستی در بین مجموعه های مختلف وجود داشته باشد شکل نگیرد و رشد همه جانبه اتفاق نیفتد .

راضی جلالی تاکید کرد : بروکراسی های بی دلیل اداری در برخی ادارات از جمله سازمان امور مالیاتی و بانک ها نیز از دیگر چالش های شرکت های دانش بنیان است که اگر بخواهیم فرمایش رهبر معظم انقلاب محقق شود باید راهکارهای قانونی جهت حل این مشکلات یافت شود .

وی تصریح کرد : برای اینکه ما در مسیر قرار بگیریم نیاز به برنامه و هدف گذاری داریم . در این راستا شورای عالی نوآوری و فناوری استان به منظور ایجاد هماهنگی و انسجام لازم بین دستگاه های مختلف، صنایع، دانشگاه ها و مراکز علمی و برای اعلام نیاز در حوزه دانش بنیان و اولویت بخشی به شرکت های دانش بنیان بومی پیشنهاد شد و در حال راه اندازی می باشد که خوشبختانه قول مساعد استاندارد را در پی داشته است .

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد : تلاش می‌کنیم معضل فضای فیزیکی واحدهای فناور را با تامین فضا از مکان های مازاد ادارات حل کنیم . استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و بهره مندی از توانمندی اساتید و دانشجویان و دانش آموزان از دیگر برنامه های ما در پارک علم وفناوری است .

دکتر محمد راضی جلالی در پایان گفت : سرمایه گذاران و بازاریان تلاش کنند حمایت خود را از شرکت های دانش بنیان به هر نحوی که می توانند داشته باشند . راه حل رفع مشکلات اقتصادی و چالش های استان خوزستان و کشور چیزی جز اقتصاد دانش بنیان و تکیه بر شرکت های دانش بنیان واشتغال زایی نخواهد بود .




لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خوزستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خوزستان

    پارک علم و فناوری خوزستان

    پارک علم و فناوری خوزستان یک پارک علم و فناوری در شهر اهواز می باشد

      نظرات