در گرو توجه به تولید دانش‌بنیان و نوآور خواهد بود


رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی گفت: ماهیت تولید مقدس و قابل ستایش است اما آن بخش از تولید توان ایجاد اشتغال پایدار و توسعه را دارد که بر دانش و نوآوری، تکیه کند. از این منظور نامگذاری سال به عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین »، تاکیدی از سوی رهبر معظم انقلاب بر توجه به این ضرورت است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، سید مهدی مدنی بجستانی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: البته تحقق این عنوان و تبدیل آن از شعار به عمل، در گرو توجه به بعضی ضرورت‌هاست. نخستین شرط، پرهیز از انجام اقدامات پرهزینه اما بی ثمر و صرفا شعارگونه است. تعریف این عناوین برای هر سال، هدفی متعالی را با نگاه به چشم انداز و آینده کشور و اقتضائات آن دنبال می‌کند پس هر اقدامی باید با معطوف به آینده دنبال شود.

وی بر اهمیت آسیب‌شناسی رویه‌های پیشین تاکید کرد و افزود: مجالی هم باید فراهم شود تا مسئولان و متولیان امر، دلیل ناکامی در اجرای اهداف تعیین شده برای عناوین سال‌های گذشته را بررسی نمایند. اگر چالش در هر کدام از بخش‌های برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار، اجرا و اقدام و... است؛ باید به دقت بررسی شود تا آنچه برای سال جاری، تعریف شده به اهمال و کوتاهی دچار نگردد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: سومین شرط، ایجاد درک عمیق از شرایط کسب و کارهای دانش بنیان و نوآور است. بر این اساس دولت، حاکمیت و بخش خصوصی باید آشنایی بیشتری به مقوله دانش بنیان داشته باشند. واقعیت آن است که در حال حاضر، تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های اقتصادی کشور به بحث کسب و کارها و صنایع دانش بنیان، کمتر توجه دارد. در واقع چون شناختی از این مقوله وجود ندارد، شاهد اتفاق برجسته‌ای در این حوزه نیستیم. تفسیر قوانین، پیاده سازی آن برای کسب و کارهای نوآور و دانش بنیان و... باید در وهله نخست درک شود. بر این اساس باید قبل از هر اقدامی موانع موجود پیش روی کسب و کارهای دانش بنیان شناسایی و رفع شوند.

مدنی بجستانی عنوان کرد: مدیریت منابع انسانی اصلی ترین موضوع در حوزه کسب و کارها و صنایع دانش بنیان است. ممکن است در بخش های تولیدی دیگر نیروی انسانی در وهله نخست مورد توجه نباشد اما نیروهای شرکت های دانش بنیان باید یک دوره طولانی را سپری کنند تا به مهارت‌های این حوزه دست پیدا کنند و از این حیث، برای آن یسیتم ارزش محسوب می‌شوند.

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی متذکر شد: عدم چابکی دولت و حاکمیت مساله دیگری است که باید مدنظر قرار بگیرد. بدنه دولت و نهادهای حاکمیتی بسیار فربه و بزرگ و بوروکرات شده است و در اجرای قوانین بسیار کند و گاها متناقض عمل می کند. بارها تاکید کرده ایم که دولت باید تصدی گری خود در عرصه اقتصاد را تا به حداقل کاش دهد و امر نظارت‌گری و تسهیل‌سازی را دنبال نماید.

وی بر اهمیت مشارکت‌جویی از بخش خصوصی برای سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: تحقق عناوین اقتصادی سال‌ها، با توان بخش خصوصی پیوند خورده است و اگر نیت متولیان امر در بخش اجرا، بر تحقق آن استوار است؛ نباید جایگاه این بخش و توان آن را فراموش کنند.

مدنی بجستانی، نقبی به نقش دانشگاه در تقویت اقتصاد دانش‌محور زد و یادآور شد: در یک دهه گذشته تلاش های متعددی صورت گرفته تا ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار شود اما در این حوزه چندان موفق عمل نشد. اگرچه گاه و بیگاه شاهد دستاوردهای ارزشمندی از همکاری مشترک این دو بخش هستیم اما همچنان نیازها به مراتب بیشتر است و باید تلاش جدی‌تر و پیگیرانه‌تری در این حوزه انجام پذیرد.

وی در خصوص رسالت بخش خصوصی در تحقق شعار سال یادآور شد: اگر بخش دولتی و حاکمیتی به بخش خصوصی اعتماد کند، رسالت این بخش بسیار خطیر و پررنگ خواهد بود و باید بر جایگزینی نگاه و بلندمدت به جای رویکردهای کوتاه و مقطعی، تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. بخش خصوصی در صورت اخذ حمایت کافی، توان جذب سرمایه گذاری، ایجاد نوآوری و خلق ارزش افزوده را در این حوزه دارد و قطعا باید این موارد را در برنامه ریزی های خود بگنجاند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی

    پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

      نظرات